utgave nr 5 1998

Er plastpest helt ufarlig?

Publisert Sist oppdatert

Et oppgjør med mytene:


Er plastpest


helt ufarlig?

Plastpest eller osmose er ikke på langt nær så farlig som fryktet. Erfaringer viser nå at en båt skal være sterkt angrepet før det er nødvendig med en kostbar


reparasjon.

I Båtmagasinets to foregående artikler (nr. 3 og 4/98) har vi vært inne på at ekspertene ikke er helt enige om farene ved problemet plastpest eller osmose. To av Danmarks eksperter på området hører med til dem som ikke mener problemet er så alvorlig. Ofte kan en båt med osmose brukes i mange år uten at det skjer noe galt - kanskje hele sin levetid.

Følg med

Som vi har påvist i våre to foregående artikler, er behandling av plastpest en omfattende og kostbar affære. Men heldigvis er frykten for osmose sterkt overdrevet, hevder altså de danske ekspertene. Man skal med andre ord ikke få panikk hvis man oppdager osmoseblærer i skroget.
-Følg utviklingen år etter år og grip inn først hvis blærene utvikler seg kraftig i antall og størrelse.
Dette rådet gir sivilingeniør Kjeld Karbæk ved Danmarks Teknologiske institutt og båtkonsulent John Kristensen.
De ellers så fryktede osmoseblærene skal spise seg langt inn i glassfiberlaminatet før man behøver å slå alarm. Mange båter kan brukes i en rekke sesonger selv om de har plastpest. Og som sagt, kanskje resten av levetiden uten å få store problemer. Ofte stopper osmosen av seg selv. Men hvis båten er bygget i sandwich, skal man likevel passe på at blærene ikke bryter gjennom det ytterste laminatet.
Blærenes utvikling kan du følge med på ved å fotografere bunnen etter hver sesong. Del opp bunnen i felter med kritt og fotografer hvert felt for seg. Det kan også lønne seg å lage en krittring rundt hver blemme. Da blir de lettere å se på bildet.
Fotograferingen må gjøres umiddelbart etter at båten er tatt opp. Da er de nemlig store og lettest å oppdage før de begynner å tørke. Neste vår kan alle spor etter plastpest være helt forsvunnet, men de kommer tilbake etter at båten er satt på vannet.

Dårlig kvalitet

-Skroglaminatet i plastbåter er som regel overdimensjonert når det gjelder styrken. Ellers ville ikke skroget bli stivt nok, sier Kjeld Karbæk.
-Derfor skal et laminat være meget hardt angrepet før det får alvorlige styrkemessige konsekvenser. Osmoseblærer er et resultat av dårlig kvalitet på arbeidet. De oppstår svært sjelden i laminater som er bygget i høy kvalitet og med riktige materialer. Osmoseblærer oppstår for eksempel oftere i båter der det ytterste laget glassfibermatte er emulsjonsbundet og ikke pulverbundet. Grunnen er at emulsjonen blir nedbrutt i vann.
- Det er også tegn på god kvalitet at gelcoaten får herde helt ut, at laminatet er helt gjennomvætet med polyester, og at det er rullet ut så godt at luftblærene er forsvunnet.
-Bortsett fra bittesmå isolerte blærer på størrelse med et knappenålshode, er enhver luftboble som et potensielt arnested for blæredannelser, påpeker Kjeld Karbæk.
-Osmoseblærene opptrer oftest i eldre båter som er bygget før båtbyggerne fikk erfaring og rutine med glassfiberarmert polyester. Til å begynne med trodde man jo at materialet var vedlikeholdsfritt. Faktum er at materialet er nesten vedlikeholdsfritt etter vår erfaring. Men det må bygges med kvalitet helt fra valg av glassfiber og polyester til oppbevaring av materialer, kvaliteten på måten materialene bearbeides på og temperaturen under byggeprosessen og utherdingen.

Osmose elsker


sol og ferskvann

Risikoen for blæredannelse er størst i helt rent ferskvann. Er det i tillegg sterkt solskinn, er grobunnen for osmose helt perfekt. Dette er grunnen til at plastpest oftest oppstår rett under vannlinjen og andre steder der båtens innvendige varme møter kulden i vannet.
Som vi har vist i våre to foregående artikler, er den eneste effektive kuren mot osmose en grundig sandblåsing av de steder av skroget som er angrepet. Hvis angrepet er hardt, kan det være nødvendig å sandblåse hele bunnen helt inn til laminatet. Jobben med å bygge opp en ny “ytterhud” på skroget beskrev vi nøye i forrige utgave. Både Jotun som vi benyttet, Hempel og International, har midler til behandling av osmoseangrepne skrog.
Uansett hvilken metode man velger, er ikke dette en jobb man bør kaste seg ut i selv. Dette er en jobb for fagfolk. Likevel; selv om jobben gjøres av fagfolk, er ikke det noen garanti for at problemet kan oppstå
igjen, men hvis jobben gjøres ordentlig, blir båten ofte bedre enn ny.

Kostbar behandling

Prisen for en skikkelig behandling mot plastpest er høy. Båten vi behandlet, en 28 fots motorbåt, kostet over 60.000 kroner. Så hvis man skal konkludere, kan problemet osmose være mindre enn kostnadene for utbedringen. Hvis du bare oppdager blærer på noen begrensede steder, kan du punktere dem med en kniv, slipe dem opp, slik at det blir et “krater” som er lett å sparkle med en egnet sparkelmasse for deretter å forsegle med en epoksyprimer.
Det er med andre ord viktig å være svært observant ved kjøp av båt. Kjøper du en ny båt, så sørg for å gjøre en ordentlig jobb med å forsegle skroget ordentlig med en epoksyprimer før det skal stoffes. Skal du kjøpe bruktbåt, er det svært viktig å undersøke skroget nøye. Eventuelt skrape av bunnstoffet på et par tre steder som er ekstra utsatt for osmose for å inspisere ordentlig. Oppdager du pest, kan det være en bra investering å konsultere en fagmann før du avgjør kjøpet.