utgave nr 10 1993
Hansvik 560 Sport
Grei skjærgårdsjeep
De trauste Hansvik-båtene fra Rørvik har fått selskap av en ny generasjon planende, selvlensende styrekonsollbåter, eller skjærgårdsjeeper som de også kalles. Vi har vært i Nord Trøndelag og testet Hansvik 560 Sport, den største av dem. Konstruktøren Finn Hansvik har her gjort en bra jobb.
Av Hans Due
- Selv i Finnmark har vi solgt skjærgårdsjeeper i år, noe enkelte mente aldri ville la seg gjøre. Men den fantastiske sommeren nordpå har fått selv hardbarkede sjarkfolk til å kaste øynene på de små, lette og raske landstedbåtene, sier Finn Hansvik til Båtmagasinet. Hansvik kom sent, men godt etter i produksjonen av slike båter. Båtbyggeriet er kjent for mer trauste båter, mindre båter med kjøl og halvplanere med hytte. For to år siden tok de fram prototypen på en planende, selvlensende 13-foter, og nå har båt nummer tre i samme konseptet en sesong på seg.
Hansvik 560 Sport er muligens den beste av dem, med meget gode sjøegenskaper, en fornuftig innredning og en hyggelig pris. Båten virker kompakt, og finishen er av høy klasse.
Innredning
Ni stuerom er mye på en båt av denne størrelsen (ca. 18 fot). Fem av rommene er låsbare, mens ett av stuerommene under dørken faller bort dersom man velger å ha fast tank. På vår testbåt var det løse tanker som det gikk to av i stuerommet under det doble førersetet.
To langsgående benker foran gir sitteplass til seks personer om man aksepterer å sitte trangt. Produsenten beregner benkene for fire personer. Det doble førersetet rommer to personer, mens det er sitteplass til en person på hver side av motorbrønnen og foran styrekonsollen - til sammen 11 sitteplasser. Produsenten regner med en kapasitet på 9 personer ombord. Under benkene forut er det store, låsbare stuerom. Inn under fordekket er et lite stuerom hvor man kan oppbevare sjøkart og småsaker, et slags hanskerom om man vil. Helt fram på fordekket er en drenert dreggboks. Fordekket har antiskli-mønster, en pulpitbøyle og to solide kryssholt. Langs rekka er det montert griperekke i aluminium, og akterut er det to kryssholt. Båten har høyt fribord, og dermed høy rekke innenbords hvilket gir stor sikkerhet.
Under dørken er det to store, langsgående stuerom hvor det er plass til fiskestenger og vannski. Ned til stuerommene har man adkomst fra en luke foran styrekonsollen, eller luke aktenfor førersetet. Dersom man velger å installere fast bensintank, går det aktre stuerommet med til dette. Siden det ikke er tett mellom innerskrog og ytterskrog, har Hansvik utstyrt alle sine båter med manuell lensepumpe som er plassert i ett av de låsbare stuerommene ved siden av motorbrønnen.
Styrekonsollen er greit organisert, med utsparing på midten for koblingsboks til gass og gir. Båtsportkart får man så vidt plass til på styrbord side. Plexiglassruten har ingen bøyle rundt , noe produsenten nå forsøker å få til, både av hensyn til soliditeten og mulighetene for å montere lanterner. For båten leveres ikke med lanterner som standard, - et klart minus på en båt av denne størrelsen.
Alle Hansviks båter er sprøytestøpt (polyester, herder og oppkuttet glassfiber sprøytes i formen i en operasjon), en metode som krever gode kunnskaper og lang trening fra den som betjener sprøyten. For støpingen kan fort bli ujevn og unøyaktig. Her har Hansvik funnet en dyktig mann. Finishen og det håndverksmessige er førsteklasses utført.
Sjøegenskaper
Hansvik 560 Sport er en morsom båt å kjøre. Vår testbåt var utstyrt med en 90 hk. Mercury. Dessverre fikk vi ikke finmålt farten hundre prosent nøyaktig fordi SAS rotet bort måleinstrumentene våre på turen til Rørvik. Men på en oppmålt distanse anslår vi toppfarten til et sted mellom 36 og 38 knop. Med powertrim på motoren var det enkelt å få båten i plan. Båten reagerte fint på trimmingen, helt fra å brøyte med snuta i vannet til å ligge på få centimetre akterut, der båten begynner å galoppere og vandre fra side til side, såkalt chine-walk.
Vi dro ut i litt sjø, trimmet maksimalt ut, og tok av på noen bølgetopper. Vi traff ikke neste bølge med et smell, men båten la seg pent nedpå med akterenden først, og uten å stupe ned med baugen. I krappe svinger satt skroget godt i vannet, og vi klarte ikke å få båten til å hugge. Hansvik har nå fått båten Veritasgodkjent for motorer fra 40 hk til 90 hk, men skroget tåler helt sikkert større motorer enn som så. Med ny, ikke helt innkjørt motor, brant vi opp 28 liter over en strekning på ca. 33 nautiske mil, hvilket skulle tilsi et forbruk på ca. 0,85 pr. nautisk mil. Det viser at skroget er lettdrevet.
Det eneste som irriterte oss var lukene til stuerommene som hadde en tendens til å flagre og klapre og blåse opp i litt sjøgang og vind. En gummilist og en bedre festeanordning skulle løse dette problemet.
Konklusjon
Hansvik 560 Sport er et bra valg i klassen for skjærgårdsjeeper. Den har et riktig skrog, fornuftig innredning og en hyggelig pris. Før Veritasgodkjenningen kostet standardbåten 49.900 kroner med konsoll, styring og skjerm (levert kai i Rørvik). Veritas krever bade-/redningsleider og brannslukningsapparat. Med dette utstyret og skjermbøyle med lanterner, blir prisen ca. 55.000 kroner. Putesett er ekstrautstyr og koster 2.600 kroner.
Data
Lengde:5,60 m.
Bredde:2,32 m.
Vekt u/motor:ca. 530 kg.
Motor:40-90 hk.
Pris Veritasgodkj.:ca. 55.000 kroner
Produsent:Hansvik Service, Boks 160, 7901 Rørvik. Tlf. 077-90300 (etter 28/10-93: 74 39 03 00)