utgave nr 2 1989

Hellefiskeren

Publisert Sist oppdatert
Hellefiskeren

BILLIG BRUKSBÅT

Av Hans Due

Vi har testet "Hellefiskeren" fra Helle Båtbyggeri i Arendal. Dømte vi båten som et skihopp, ble karakterene: "Fin sats, stor høyde over kulen, noe uryddig i svevet, sleivete nedslag". Båten er bra den, både når det gjelder sjøegenskaper og planløsning ute. Finish og noen detaljer i innredningen må vi pirke på.

Den 21 fot store fiskesjarken er en gammel traver på markedet. Skroget så dagens lys tidlig på 70-tallet. Dagens utgave med overbygg og planløsning fikk sin form rundt 1983. At skroget har holdt seg i såpass mange år, tyder på at konstruksjonen har vært vellykket, noe vi kunne konstatere under testen.
Vår testbåt er ett år gammel, og har vært brukt såvel sommer som vinter. Eieren har ikke hatt problemer med båten etter at han fikk den, bortsett fra ett sett med wire til kobling og gass som hadde for små dimensjoner og som ble skiftet ut av båtbyggeren.
"Hellefiskeren" sees både titt og ofte i den sørlandske skjærgård. Det er også solgt noen eksemplarer til Færøyene, mens den øvrige del av landet ikke er så godt dekket.

FISKESJARK

Det er for hobbyfiske og småfiske denne båten egner seg best, men den kan også brukes til dagsturer med familien på solrike sommerdager. Riktignok er det overnattingsplasser for to personer under dekk forut, men noen lengre ferietur vil vi ikke anbefale. Det er hverken toalett eller skikkelige kokemuligheter
ombord.
Det store åpne selvdrenerende akterdekket egner seg ypperlig for fiske. Her er god plass til redskapen, og foran motorrommet er det et stort rom som kan brukes enten som fiskekum eller stueplass. Akterut er det benker i en U-form. Under sidebenkene er det stueplass for pikk-pakk og dregg/ fendere/ fortøyningsutstyr. Under akterbenken er rommet fylt av styremekanismen, batteriet, inspeksjonsluke for propell, manuell lensepumpe, dieseltank og eksosslange. Så mye mer er det ikke plass til, men en pøs kan man alltids klare å presse ned.
Lokkene over motoren og propellakslingen er løse. De øvrige lokk er hengslet. Avstivningen på sidebenkene er for dårlig, og løftekroken til fiskekummen kunne vært av bedre kvalitet. Den var gått i stykker på vår testbåt etter ett års normalt bruk. Forøvrig er lokkene OK.
Det er to styreplasser ute. Et ratt på skottet inn til styrhuset/ salongen og en vanlig rorkult helt akterut. Spakene til kobling og gass står på en konsoll i borde ved styreplassen på skottet. Her kan også kontrollen til vridbar propell monteres. Dette er ekstrautstyr. Sikten fra styreplassen ute er god.

BRA SIKRING

På begge sider av uteplassen er det solide håndrekker. Pullerne på akterdekket vidner om omtanke for fiskerens arbeidsforhold. De har ingen tverrstang som garn og annet redskap kan henge seg opp i. Akterlanternen er innfelt i hekken av samme grunn. Helt akterut er montert en bade©/ redningsleider. På styrhustaket er det montert solide håndrekker på hver side som fortsetter frem i baugen.
Fortøyningsarrangementet i baugen består av et kryssholt og to halegatt samt en slepering øverst i stevnen. Fra uteplassen og opp til dollbordet er det et stigtrinn på hver side. Dollbordet er bredt og utstyrt med antiskli-mønster. Vi gir minus for luken på fordekket som ikke har mønster og er såpeglatt. Luken er heller ikke gjennomskinnelig, noe den burde være for å gi bedre lys i salongen.

SKROGET

Skroget er et typisk deplasementsskrog med et lite, flatt parti under hekken som skal gi båten litt løft akterut for at den ikke skal grave seg for dypt ned. Skroget oppførte seg bra under vår testtur, som dessverre foregikk under nokså vindstille forhold. Under ekstreme unnamanøvrer støtte vi ikke på noen overraskelser, og testbåtens eier opplyser at båten er "tørr" i høy sjø. Båten er imidlertid noe rank. Produsenten legger nå inn ekstra ballast for å motvirke dette.

SALONG/STYRHUS

Salongen og styrhuset er i ett. Fasongen er i typisk sørlandsstil, der styrhusdelen er et lite overbygg med vinduer i. Førersetet er en benk med pute på og under førersetet er det to hyller til å legge fra seg ting i. Vi savnet en dør på skapet slik at gjenstandene i hyllene ikke skulle falle ut når båten krenger. Dessuten er det for lavt ned til fotplaten, slik at man blir sittende med knærne "oppunder haka".
Ratt og instrument-panel sitter på en kryssfinerplate i borde, mens gass og gearhendler er montert ved siden av førersetet. Vi kunne godt tenkt oss turtelleren på et bedre synlig sted. Kompasset har fått en bra plass rett foran føreren. Den ene frontruten er utstyrt med en vindusvisker. Vi savnet defrostervifte. Det ble fort dugg på rutene. Det er god sikt rund baut.
Førerplassen er spartansk, men funksjonell. På motsatt side var det et lignende sete for en passasjer. Under dette setet var vår testbåt utstyrt med Wallas-varmer som ikke er standard. Inngangen til styrhuset er gjennom en hengslet dør i skottet mot uteplassen. Døren på vår testbåt var noe slerkete.
Salongen har en V-sofa med svingbart bord. Ryggstøet gir en liten hylle mot skrogsiden. Sofaen gir over-nattingsplass til to personer. Under sofabenkene er det stueplass. Kannen for lampeolje til Wallasen var kjelkete plassert. Fastskrudd med patentbånd inn under fotplaten til passasjersetet, noe som har resultert i at eieren må fram med skrutrekker hver gang han skal fylle kannen.
Høyden under fordekket er noe snau. En voksen person subber hodet i taket når han/hun sitter i sofaen. Luken i dekket er i glassfiberarmert polyester, og slipper ikke inn noe lys.
Styrhus/salong er delvis polstret med pusestoff. Finishen er grov og litt slurvete utført. Elektriske kabler er enten klamret rett på skottene, eller lagt oppunder styrhustaket og festet med en liten glassfiberlapp dyppet i polyester. Forøvrig har styrhuset vært tett og fint på testbåten det året den har slitt seg fram i all slags vær.

MOTOR

Båten kan utstyres med motorer fra 10 hk. til 30 hk. Vår testbåt hadde en 27 hk. Yanmar dieselmotor. Vi syntes båten gikk utmerket med denne motoren. Den gjorde 10,7 knop med denne installasjonen. Adkomsten for service og reparasjoner er bra. Det er bare å ta vekk motordekselet på uteplassen, så ligger motoren helt åpen. Vi kunne imdlertid tenke oss en noe mer ryddig oppklamring av kabler og slanger. Slik det var på testbåten, gikk disse i kryss og tvers over og på siden av motoren.

KONKLUSJON

Hellefiskeren er en bra bruks- og sjøbåt. Den er forholdsvis rimelig (ca. 150.000 kroner), men skjemmes av litt slurvete finish og noen litt for lettvinte løsninger. Det er ikke så store justeringene som skal til før helhetsinntrykket heves adskillige hakk.

DATA
Lengde:640 cm.
Bredde:225 cm.
Dypg. : 75 cm
Vekt : 1500 kg.
Motor: Fra 10 hk. til 30 hk.
Pris: Fra kr. 145.000,- til kr. 170.000,- avhengig av motor.
Produsent: Helle Båtbyggeri, 4880 Rykene.