utgave nr 11 199

Saga 27

Publisert Sist oppdatert
Populær klassiker med jubileum

Hva er skjedd på 20 år?

Av Anne Marit Klokk

Populære Saga 27 kom i l970. Tursnekka som ble skapt av Asbjørn Drageseth, båtkongen i Selje ute på Stadlandet. 3000 ek­semplarer er det blitt på 20 år. Vi har sammenlignet en 70-modell med en 90-modell.Det er fint få forandringer som er gjort under marsjen.

Alf og Torhild Rugtveit fra Helle ved Kragerø er stolte av sin "Carma". Hun er en Saga 27 fra l970 med et meget lavt byggenummer. Sannsynligvis en av de aller første fra Saga Boats på Selje.
Den 20-årige damen ligger og dupper ved siden av en splitter ny utgave av samme båtmodell, og føler seg tydeligvis helt på høyde med situasjonen. For hun har jo et finere cockpitbord, den samme el-vifta på doen og kanskje bedre armatur i vasken enn sin langt yngre søster. At stripen langs skrogsiden er ny og marineblå og ikke dyprød, tar hun helt med ro.

Utviklingen over 20 år

Båtmagasinet var i Helle for å gå gjennom en gammel og en ny utgave av 20 års jubilanten Saga 27. Det er helt klart interessant å se utviklingen over så pass lang tid med tanke på alt nytt innenfor materialer, materialbruk, fargevalg, innredningsløsninger og teknisk utstyr til moderne båter.
Man skulle tro at en båt - som for eksempel en bil - ville gjennomgå en totalombygging- og oppgradering i løpet av 20 år. Særlig fordi det er laget 3000 eksemplarer og båten fortsatt er mektig poplær blant tursnekkefolket og barnefamilier.
Men nei. Ved å sammenligne de to båtene side ved side, blir man forundret over likheten, både i store og små trekk. Vi visste at det ikke var gjort noe med
skroget. Asbjørn Drageseth sa til Båtmagasinet for et par år siden at en båt som er så trygg og god i sjøen, skal man ikke klusse med linjene på.

Større hytte

Den eneste forandringen i konstruks­jonen vi kunne registrere, var at hytta på den nye modellen var trukket noe fremover. På fordekket utgjorde dette ca.
l0 cm. En del kosmetiske forandringer er gjort på eksteriøret. Den gamle Sagaen hadde opprinnelig grå pyntestripe og grått belegg på toppen av hytta og akterlugaren. Alf Rugtveit har malt stripen blå mens de nye båtene utstyres med en dyprød stripe.
Det gamle skroget er noe gulere i fargetonen enn det nye, som er skinnende hvitt. Alf Rugtveit har hatt båten i fem år og har fikset litt selv her og der. Blant annet har han montert en ekstra rekke rund baut akter for sikkerhetens skyld. Tankenes plassering er forandret. Før hadde man vann- og dieseltank på hver
side. Nå ligger vanntanken forut og dieseltanken akter midtskips.
Små detaljforandringer ute er bl.a. at man nå har tre dreneringsslisser på hver side mot en før. Dekselet med båtens navn er blitt større og inkluderer nå
lanternen. Det var mer trelister- og forsterkninger på det gamle overbygget, noe som Alf jobber en del med hver vår. Man har nå fått et stigtrinn ned i båten på sidene i den nye båten. Nedgangen både til akterlugar og salongen forut er blitt noe bredere med delt luke. Lanternemasten har nesten samme form i dag som den gang. Før var den blank, nå er det sort. Den nye modellen har rustfrie griperekker både over og under sidevinduene. Den gamle har gripetak i tre over vinduene.

Forbedringer?

Alt dette er småforandringer. Om det er forbedringer, er på mange av punktene en smakssak. En klar forbedring knytter seg til byssa og det moderne vippesystem av passasjerstolen. Det hadde ikke Saga 27 for 20 år siden. Dermed har man ingen passasjerstol, noe Alf Rugtveit ofte savner. Andre forandringer i byssa er vasken. Den er i dag i rustfritt, tidligere var den i støpt plast. Den var større på den gamle modellen og armaturet mer solid. Det er like fint etter 20 år. Den lille skuffen under kokeapparatet har Alf snekret inn selv. Den nye modellen er utstyrt med tre skuffer her og et annet stuesystem i borde for pletter, kopper og kar.
Dashbordet er sort nå, i den gamle er det hvitt. Det ser jo mer flashy ut i dag, men Alf er fornøyd med sitt. -Jeg har et lite "hanskerom", de instrumentene jeg trenger og en holder til glass eller kopp, sier han.
Førerstolen er blitt tykkere i polstringen og justerbar, den gamle er noe mer "kjøkkenpreget". Spisebordet i Alfs båt er nytt av året. Det kan slås opp til dobbelt størrelse og har skikkelige ben. - Det gamle var for gebrekkelig. Det sto og balanserte på et rørben, akkurat slik du ser det i den nyeste modellen, humrer Alf, som har "heimspikka" noe småtteri, som han sier. Han har blant annet satt på smådører på noen åpninger i skottene ute slik at det er blitt fine stuerom til utstyr.
I den gamle båten er det tre vindusviskere. I årets modell er to standard. Alf har kjøpt badestige, noe han syntes var nokså påkrevet. I den nye er dette standard. Badeplattform er ekstrautstyr. Den nye modellen har sotet glass i vinduene. Vinduene i "Carma" er sotet på den naturlige måten, altså ved slitasje.
-Det er blitt mye riper, men vi kan se ut og få lys inn, sier skipperen. Rekka rundt akterdekket er ikke forandret. På den gamle er det en midtstilt puller, på den nye to parallelle helt akter. den gamle har pullere på siden, noe den nye mangler.

Motor og fart

I 70-modellen satt det opprinnelig en 25 hk tosylindret Volvo Penta. Alf har skiftet den ut med en brukt 36 hk tresylindret Volvo Penta og båten gjør over 9 knop på full spiker. Den nye går i l2-l3 knop med en 60 hk Yanmar.

Under dekk

Det er ikke skjedd mye med innredningen i Saga 27. Vi nevnte innledningsvis at hytta er blitt litt utvidet fremover. Ellers er målene de samme. Den nye har nedsenkbart bord som festes oppunder dekk og som kan senkes til spisestilling og videre ned til sovestilling. Den nye Saga-innredningen har hyggelige tekstiler i lune farger. "Carma" har sitt personlige preg, noe 90-modellen naturlig nok er blottet for i og med at dette er en utleiebåt. Bordet er lite, gardinene hjemmsydde og Alf har trukket skrogsidene med filtteppe. Setene er trukket i plast, et kaldt materiale, men utrolig sterkt. Dette har holdt seg like fint i 20 år.
I akterlugaren, hvor Alf og Torhild sover, er køyene noe lenger enn i den nye, hvor noe av lengden går med i klesskapet helt akter. Toalettrommene er like i størrelse og utforming. Begge har elektrisk avtrekksvifte og en minimal servant. Den gamle har ikke septiktank. -Vi bruker ikke doen når vi ligger til land, sier Alf. Så da så.
De to bruker båten sin hele sommeren igjennom, både i helgene og ellers. Paret har rikelig med fritid og trives utmerket på sjøen. - Vi behøver ikke noe som går fortere enn Carma, sier Alf. -Og ellers funksjonerer alt bra ombord. Det er bare trivelig å pusle med litt vedlikehold og småsnekring. At båten er 20 år gammel, synes vi ikke er noen alder når hun holder seg så fin!