utgave nr 3 1992

Tobias 23

Publisert Sist oppdatert
Test: Tobias 23

TRAUST ARBEIDSBÅT

Av Hans Due

I 25 år har Kjell Hopen bygget båter på Austrheim utenfor Bergen, nesten ved milliardsluket Mongstad-terminalen.Båtene hans er først og fremst sjødyktige. Så får alt det andre komme i annen rekke. Oljeindustrien og oppdrettsnæringen er storkunder for tiden. Tobias 23 egner seg ypperlig til disse formål, samt til fiske.

Båten ble lansert for fire år siden. I dag lages den i tre versjoner, en åpen, en sjarktype med et lite styrhus foran og en kombiutgave. Vi har testet de to førstnevnte. Begge testbåtene har vært i bruk en stund, den helt åpne ved et oppdrettsanlegg og sjarken som en oljevernbåt der hovedformålet har vært sleping av oljelenser. De to båtene har derfor vært utstyrt med ganske forskjellig maskineri. Oppdrettsbåten har en 62 hk Yanmar diesel og sjarken en 115 hk Cummins diesel. Til tross for varierende motorkraft, oppførte de to båtene seg ganske likt med hensyn til fart.

SKROG

Skrogene er utviklet ved dugnadsarbeide på Tobias Plastindustri. Målet har hele tiden vært å lage båter med lavt tyngdepunkt og gode sjøegenskaper. Fart og design er kommet i annen rekke. Skroget virker således som et rent deplasements-skrog, selv om skrogbunnen er rettet ut ganske mye akterut på hver side av kjølen.
Dessverre sviktet vestlandsvinden da vi gjorde testen.Vi kunne gjerne ønsket oss mere bølger. Men skrogformen skulle tilsi at båten går mykt i sjøen, hvis man da avpasser farten etter forholdene. Deplasementsskroget kjente vi også igjen ved at båten virket noe rank.
Testbåtene gjorde oppmot 15 knop, uavhengig av motorvalget. Det er også den maksimale skrogfarten.

SJØEGENSKAPER

Med 15 knop på radaren nådde vi maksimal hastighet, selv om vi fordoblet motorkraften! Men 15 knop er i meste laget for en båt med denne skrogformen. 11-12 knop er en behageligere hastighet, spesielt for lommeboken som virkelig får svi for de ekstra 2-3 knopene. Skroget hadde ikke nevneverdige problemer i topp hastighet, i hvert fall ikke i det smule farvannet vi beveget oss i. Men båten skjøv mye vann, og dro opp en solid hekkbølge. Trimplan hadde sikkert hjulpet noe.
Full dreining på rattet ga heller ingen ubehagelige utslag. Båten gikk nesten som en "go-cart" i svingene, uten å helle hverken innover eller utover.
Men den helt åpne utgaven hadde vektfordelingsproblemer. Det var alt for mye ballast akterut med både motor og driv-stofftanker, mens det forut ikke var noe. Derfor stakk baugen alt for høyt så snart hestekreftene fikk slippe til.

INNREDNING

Det mest nødvendige har fått plass i det lille styrhuset på sjarkutgaven. Styrhuset er noe spesielt i seg selv, fordi det ikke går i hele båtens bredde, men gir plass for passasje på styrbord side. Førerstol kan vippes opp og gir plass til kokeapparat. Under er det skap. Førerplassen er enkel med den mest nødvendige instrumentering. Gass-/gearspak er plassert på dashbordet og er greit tilgjengelig.
På babord side i styrhuset er det en toseter i fartsretningen, et bord og en slags L-sofa som går inn under fordekket, og som i realiteten bare gir sitteplass til en person. Om man legger ned bordet, er det imidlertid overnattingsplass til en person. Under benkene er det stueplass. I taket en lampe. Styringen er Tenfjords hydrauliske, og det er styring både inne og ute. På båten vi testet var det vribar propell som gjorde finmanøvrering til en lek.
Det er god sikt horisonten rundt. Tre vindusviskere og en luftedyse til hvert vindu skal holde vinduene rene for vann og dugg. Men i vår testbåt viste det seg at viften var for svak for så mange dyser, slik at det ble svært liten effekt fra defrosteren.

UTEPLASS

Dekket er selvlensende. Vannet renner ut gjennom fire ventiler som er skjult av et hengslete lokk både i akterkant og forkant av dekket. To store luker i dørken leder ned til maskinrom og batterikasse samt til akslingen. Noe særlig stuerom er det ikke her. Helt akterut er det en benk som gir litt stueplass, men en del av plassen her er okkupert av styremekanismen. Planløsningen er identisk på de to båtene med- og uten styrhus, men på den helt åpne båten er styreposisjonen plassert på en "prekestol" på babord side akterut.
Solide rekkestøtter går på begge sider av akterdekket og på styrhustaket på sjarktypen, mens det ikke er rekkestøtter på den åpne utgaven. Begge båtene hadde slepebøyle med krok på esingen akterut, men dette er ekstrautstyr, og har mest praktisk anvendelse for de som sleper mærer i oppdrettsanlegg eller oljelenser i oljeindustrien. Forøvrig er det solide kryssholt på hver side både for-og akterut. I tillegg er det støpt inn en tverrbøyle helt i baugen.

HELHETSINNTRYKK

Båten har et deplasementsskrog som ikke inviterer til de store hastigheter. Den har god lasteevne, lavt tyngdepunkt og gode sjøeegenskaper. Båten er bygget med tanke på oppdretts-,olje- og fiskeindustri, og til disse formål egner den seg godt. Som ferie- og fritidsbåt mangler den imidlertid en del, som komfort og finish. Båten er grovt, men solid bygget.
Den åpne utgaven har feil tyngdepunkt i lengde- retningen, noe som kan rettes opp ved å flytte drivstofftankene lenger forover. Produsenten kan med fordel gå ned i motor-størrelse uten at det gir seg nevneverdige utslag i fart. Det er dessuten sparsomt med stueplass ombord. Støynivået er generelt for høyt.

FART/STØY

Farten er målt med radar i den åpne utgaven, med en mann ombord og halv dieseltank. Motoren er en Yanmar 4JH2-TE på 62 hk. ved 3600 omdreininger. Vi klarte ikke å få motoren opp i mer enn 3300 omdreininger, hvilket tyder på en propell med en stigning som er en tomme for stor.
Omdr.fart i knopstøy i dba
330014,989,0
300013,288,9
270010,985,0
2400 9,078,7
2100 8,079,4
1800 7,177,3
1500 5,773,3
1200 4,872,1
900 3,367,4
750(tomg.) 2,967,5

DATA
Lengde:7,00 m.
Bredde:2,60 m.
Vekt:2400 kg (m/115 hk Cummins og styrhus)
1700 kg (m/62 hk Yanmar åpen versjon)
Drivstoff:320 lt i sjarkutgave
140 lt. i åpen utgave
Vann:90 lt. i sjarkutgave
Dypgående:0,85 m.
Pris m/62 hk. Yanmar i sjarkutgave: Kr. 294.000,-
Pris m/62 hk. Yanmar i åpen versjon: Kr. 210.000,-
Produsent:Tobias Plastindustri A/S, 5130 Austrheim. Tlf: 05-36 90 79.