utgave nr 1 2009

Førsteinntrykket: Ibiza Sport 25 - Toeggede tvillinger

Nesten hele den gamle sportsserien er ute av Ibizas modellprogram. Nå erstattes de av en helt ny sportsbåtserie.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Skjærgårdsjeepenes og WA-båtenes tid synes å være på hell. RIB er in blant landstedeiere. Lasteevne, komfort, fleksiblitet i forhold til bading og aktiviteter er viktige egenskaper i denne båtkategorien. Samtidig står også muligheten til en overnatting høyt ønskelista. Ibiza Boats har forsøkt å optimalisere et konsept ut i fra disse kriteriene – og resultatet er en ny sportsbåtserie som er en kloning av RIB, walkaround-båt og daycruiser. Selve bunnkonstruksjonen kjenner vi igjen fra suksessen Ibiza 24 – men resten er basert på helt andre ideer.

Åpen eller lukket


Den åpne versjonen er helt ny og er ikke tidligere blitt vist. Den lukkede hadde derimot premiere under Båter i sjøen i september. Båtene har samme skrog, men forskjellig dekkslayout. Den åpne versjonen, føyer seg direkte inn i skjægårdsjeep-slekten, med senterkonsoll og solseng, alternativt sitteplasser, forut. Konseptet er raffinert og utviklet med et antall smarte løsninger og detaljer som gjør at den innleder en ny tidsalder for hele konseptet. Først og fremst er den kraftige RIB-fenderen som skiller den fra sine forgjengere. Pongtongens fremste hensikt er å gjøre det smidig og enkelt å legge seg inn til båter og brygger, uten at man må styre med fendere. For båtens sjøegenskaper har pongtongen liten effekt ved normal kjøring, men i mye sjø og kraftige svinger vil den likevel ha en dempende og stabiliserende funksjon.

Fra førerkonsollen og akterover er de to båtene i praksis identiske. Det er fordekket og lugaren med dobbelkøye og vannklosett som i hovedsak skiller de to båtene fra hverandre. Her har to personer grei mulighet for en overnatting. Også den åpne båten har et stort og funksjonelt toalett i konsollen med inngang gjennom en luke i forkant. Den åpne versjonen har også en kalesje over førerplassen. Det er lett å bevege seg over alt. Spesielt smidig er det i den åpne versjonen. På begge er førerkonsollen er ypperlig utformet, med mye bra stuveplass, kraftige beslag og solid vindskjerm. Særlig er den komfortable, doble sadelen en smart løsning, idet setet kan vippes fremover og dermed gi sitteplass til ytterligere to ved det lille bordet ved aktersofaen. Vi savnet imidlertid et håndtak bak på førersadelen – noe vi tror det er mulig å få på plass. Den store solsengen på fordekket er dessuten særdeles enkel og folde sammen.

Lettkjørt og morsom

Begge båtene har et lavt tyngepunkt og tilnærmet samme vekt. Det lave tyngdepunktet gjør sportstvillingene til svært stabile båter – både under gange og når de ligger ved brygga. Vi noterte ingen planingsterskel overhodet på de to båtene, og de går som tog og krever ikke trimplan. Begge båtene er kompakte og bastante i sjøen, og byr på en komfortabel og trygg kjøreopplevelse. Vi noterte at begge båtene kaviterer nokså tidlig i svingkurven. Med 200-hesteren noterte vi en toppfart på ca 44 knop, noe som oppleves som sedat i forhold til de godt og vel 50 knopene som båten kan oppvise med en 300-hester på hekken.

FAKTA: IBIZA 25 SPORT OPEN og SPORT CABIN
Modellbetegnelse: Ibiza 25 Sort Open og Sport Cabin
CE-kategori: C
Produksjonsland: Norge
Lengde i meter: 7,42
Bredde i meter: 2,60/2,90
Dyptgående i meter: 0,90
V-bunn i grader: 22
Vekt tørr båt i kg: Ca 1.500 kg
Drivstoff i liter: 200
Ferskvann i liter (cabin): -
Septik i liter (cabin): -
Antall køyeplasser (cabin): 2
Max antall personer: 7
Motoreffekt fra-til i hk: 200-300
Motor testbåt: Suzuki DF 200 og Suzuki DF 300
- Sylindervolum 3,6 og 4,0 liter
- Antall sylindre V6
- Effekt i hk (kw) 200 (147) og 300 (221)
Toppfart i test i knop: 44 og 55
Støy ved toppturtall i dBA: -
Pris fra i kroner:
Pris testbåt i kroner:
Opplysninger: www.ibizaboats.no