Nr 4 2013
Test: Håndholdt VHFer, Icom IC-M91D vs. Standard Horizon HX851E
Duell med håndholdt våpen: Inntil i fjor fantes det ingen håndholdte VHFer med DSC. Nå er det to; Standard Horizon og Icom. Hvem går seirende ut av duellen?
TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN
I fjor lanserte Standard Horizon sin modell HX851E med innebygget GPS og DSC. Med sin rykende ferske IC-M91D tar anerkjente Icom opp hansken. Hvem går seirende ut av duellen?
Første inntrykk er at disse to håndholdte VHFene er temmelig like. De er like store, begge er vanntette og flyter om de havner i sjøen. De har nyttige sikkerhetsfunksjoner og kan lades enten via strømnettet (230 volt) eller via 12 volt anlegget i båten. Begge er spekket med smarte funksjoner, utover at de har GPS og DSC. Når vi sammenligner disse to VHFene, så blir det ikke helt rettferdig. Den nye Icom IC-M91D har vi bare prøvd over en kort periode, mens vi har hatt Standard Horizon sin modell som fast følge i båten gjennom en sesong. Således har vi lært den å kjenne, på godt og vondt.
Må ha konsesjon
Nå er det kanskje noen som lurer på hvorfor det er så viktig med funksjonen DSC, også kalt Distress. DSC står for digital seleciv call og innebærer at du ved å trykke på én enkel knapp sender ut en nødmelding som blir fanget opp av kystradiostasjoner og av andre båter innen rekkevidde. Kystradiostasjonen vil melde fra til redningstjeneste som vil iverksette det som kalles SAR (Search and Rescue). Når VHFen har GPS vil nødmeldingen innholde informasjon om din posisjon, noe som igjen gjør at du raskere kan få hjelp. Om VHFen ikke har DSC-funksjonen er det avgjørende at du kan oppgi posisjon, noe som ikke alltid er så enkelt i en stress-situasjon. Alle nye, fastmonterte VHFer har denne funksjonen, men per i dag altså bare de to omtalte håndholdte som har DSC. Men for at det skal fungere må du programmere inn et tildelt MMSI nummer (Maritime Mobile Service Identity). Dette er et unikt gjenkjennelsesnummer som du først får tildelt når du har registrert VHFen hos Telenor Maritim Radio. Men for å få VHF-konsesjon og MMSI-nummer må du ha et VHF-sertifikat, eller SRC/VHF-sertifikat (Short Range Certificate) som det heter i dag, og du må betale en årlig avgift til Telenor Maritim Radio, per i dag kr 475,-. Det er en rekke aktører som tilbyr kurs, også Telenor Maritim Radio. Dessuten er det mange båtforeninger som holder kurs for sine medlemmer. I likhet med båtførerprøven kan du dessuten satse på selvstudier og ta eksamen på nett. I dag kan egentlig hvem som helst kan gå inn i en butikk og kjøpe en VHF, som vil virke selv om man ikke har konsesjon eller VHF-sertifikat. Men uten konsesjon har man ikke et fullgodt verktøy, blant annet ved at du ikke kan ta i bruk DSC-funksjonen.
Erstatter ikke fastmontert VHF
Selv om disse håndholdte har DSC, vil de ikke fullt ut erstatter en fastmontert VHF. Rekkevidden til en håndholdt vil alltid være kortere. Det har både sammenheng med at de ikke er like kraftig (maks 6 watt mot 25 watt) og at antennen er lavere plassert. Antennen er avhengig av en rett linje mellom sender og mottaker, noe som blant annet på grunn av jordkrumming og bølger gir den begrenset rekkevidde. Dess høyere VHF-antennen er plassert, dess lengre rekkevidde. Bruker du håndholdt VHF vil rekkevidden altså bli bedre dess høyere du plasserer deg i båten. For øvrig er det til begge de omtalte håndholdte mulig å kjøpe mikrofon som ekstrautstyr, da betjener du den omtrent som en fastmontert VHF. Selv om det er visse begrensinger er en god håndholdt VHF sikkerhetsmessig et unikt hjelpemiddel, siden den lett kan tas med om man for eksempel må gå i jolle eller redningsflåte. Den er også et meget godt alternativ for dem med åpen båt, hvor det kan være vanskelig å fastmontere en VHF. Eller for dem som bruker flere båter. Videre kan det være en ekstra sikkerhet å ta den med seg i jolla om ungene eller deg selv skal ut for å fiske en kveldsstund. Vi har dessuten pleid å ha en håndholdt VHF med når vi padler kajakk, noe som gir økt sikkerhet. Ideelt sett bør man ha både fastmontert VHF og en håndholdt med DSC. Vær oppmerksom på at du bare betaler én årsavgift til Telenor Maritim Radio selv om du har flere VHFer. Inntil 1. januar 2013 var det slik at man la inn samme MMSI-nummer på stasjonær og håndholdt med DSC. Nytt er at man nå legger inn tallet 8 i begynnelsen av nummeret og fjerner den siste nullen. Hvis fartøyets MMSI er 257500010, skal en bærbar VHF med DSC programmeres med MMSI 825750001. Fordelen med dette nye systemet er at ved nødalarmering vil mottaker vite at det dreier seg om en bærbar enhet, med de begrensinger som ligger i det. Kommunikasjonsmessig gir det mulighet for at man fra en jolle kan kommunisere med hovedfartøyet ved hjelp av DSC. Det nye systemet er kommet til som en følge av at det er kommet håndholdte med DSC på markedet. Dette har ikke tilbakevirkende kraft og skal ikke forandres i eksisterende VHFer (uten å melde fra til Telenor). Mer informasjon om dette på Telenor Maritim Radio.
Duellen
Ved første øyekast er det ikke så mye som skiller de to håndholdte, verken når det gjelder funksjoner eller eksteriør. Utseendemessig er Icom litt mer klassisk, mens Standard Horizon har, etter vår mening, et litt tøffere utseende. Om man liker utseende til den ene aller den andre er en smakssak.
Fysisk
IC-M91D er litt lettere, 318 gram mot HX851E som veier 350 gram. De fysiske målene er ellers er så og si identiske, cirka 142 millimeter høy (uten antenne), 42 millimeter dyp og 62 millimeter bred. Begge flyter og har IP-klasse 67, noe som innebærer at de tåler å ligge i vannet. Begge kommer med belteclips som kan monteres dersom det er ønskelig. Vektforskjellen er så liten at vi ikke kårer noen vinner, uavgjort.
Ladestasjon
Begge kommer med ladestasjon som enten kan brukes på 230 volt eller med 12 volt ladekabel for sigarettenneruttak. 12 volt ladekabel er dessverre ekstrautstyr, kr 150,- til HX851 og kr 210,- til IC-M91D. Begge stasjonene kan om ønskelig skrus fast til et underlag. Ladestasjonen til Standard Horizon er litt lav og i sjøgang opplever vi at VHFen kan ramle ut av denne. Dette bør forbedres. Icom har en høyere og mer stabil ladestasjon. En smart detalj er at Icom ladestasjonen har et system hvor man kan låse VHFen ved hjelp av et strikk. Men de kunne godt lagt ved en passende strikk. Ladestasjonen til SH kan tilkobles ekstern GPS via NMEA. Dette er gjort med tanke på at man kan risikere at det er vanskelig å ta inn GPS-signaler under dekk. Plassert i laderen vil den da alltid motta GPS-signaler. Vinner: IC-M91D
Batteri
Begge modellene har oppladbart Li-lon batteri. Icom sitt batteri er på 1500 mAh, mens Standard Horizon sitt er på 1150 mAh. Batterikapasiteten er følgelig bedre på Icom sin modell. Det skal sies at håndholdt med innebygget GPS bruker mye mer strøm enn en vanlig håndholdt. Det kommer av at den hele tiden oppdaterer posisjonen, noe som sluker strøm. Standard Horizon har imidlertid en funksjon hvor du kan stille inn (i ulike trinn) hvor ofte posisjonen skal oppdateres. Dette kan redusere strømforbruket mye. Funksjonen er kanskje mest interessant i saktegående båter uten strømtilgang (kajakk, jolle, robåt). I tillegg er det til Standard Horizon mulig å kjøpe tørrbatterikassett for vanlige AA-batterier (kr 250,-). Vær oppmerksom på at VHFen ikke flyter ved bruk av denne. Prismessig er Icom cirka kr 500,- dyrere. For dette beløpet får du et ekstra 1150 mAh Li-Ion batteri fra SH, kan lades separat. Vinner: IC-M91D (under tvil).
Nødlys
Begge har innebygget nødlys som tennes om VHFen havner i vannet. Det er valgfritt om denne funksjonen skal være på eller ikke. På Icom blinker skjermen og tastaturet og det er en akustisk alarm. Vi liker at også Distress-knappen på baksiden lyser opp. På SH sin modell tennes et kraftig strobelys. Dette strobelyset kan også tennes manuelt, enten med fast lys eller som SOS-blink. Likeledes har den en fluoriserende kant rundt hele. Dette gjør at den sender ut SOS-lys, samtidig som det er lett å finne den om man mister den i sjøen på natten. Når det gjelder IC-M91D opplevde vi at ”Water is detected”-funksjonen kommer på om vi hold VHFen med fuktige hender. Vinner: HX851E.
GPS
GPS-funksjonen er lik på begge. Foruten posisjon vises tid (UTC eller lokal)og de kan også vise GPS-fart (SOG). Begge har muligheter for å vise kompass på displayet, med blant annet informasjon om kurs over grunn (COG). Likeledes kan man sette veipunkter (50 for IC-M91D og 200 for HX851). Icom har dessuten en MOB-funksjon (Mann over bord). Vinner, på grunn av MOB-funksjon: IC-M91D.
Nødknapp
Begge har altså Distress-knapp - nødknapp. På HX851E er denne plassert bak et rødt gummideksel på høyre side. På IC-M91D er den plassert på baksiden, bak et rødt deksel tilsvarende det som er på fastmonterte VHFer. For begge gjelder at knappen lyser opp når VHFen kommer i vann eller når man trykker en hvilke som helst tast, Icom kraftigst lys. Ingen av disse knappene greier vi å betjene enkelt med hansker, og vi ser også for oss en del fikling med kalde fingre. Vi skulle ønsket nødknapper som er lettere å betjene under vanskelige forhold, men det vil igjen øke faren for å utløse DSC ved et uhell. Vi opplever Icom som noe enklest å håndtere når det gjelder nødknapp, både med tanke på at den er litt lettere tilgjengelig og ved at den lyser kraftigere. Vinner: IC-M91D.
Betjening
Begge modellene har som nevnt en hel mengde funksjoner som stilles inn i oppsettet. Icom har et opplegg med fire hurtigtaster som raskt gir tilgang til forskjellige funksjoner. Standard Horizon har et litt tyngre oppsett og det krever mer tid å bli kjent med den. Oppsettet kan oppleves som litt tungvint for dem som ikke har gjort seg kjent med VHFen. Begge har opplyst tastatur og opplyst skjerm som tennes straks man trykker på en hvilke som helst tast. Lysstyrken kan reguleres. Standard Horizon har et oransje lys, mens Icom har et gulere lys. Betjeningsmessig synes vi Icom er klart best, særlig med tanke på hurtigtastene. Vinner: IC-M91D.
I bruk
Standard Horizon er den kraftigste av dem; 6, 5, 2,5 eller 1 watt. Icom har effekt på 5, 1 eller 0,5 watt. Icom har det de kaller aktiv støyreduksjon som i følge produsenten skal fjerne bakgrunnsstøy med opp til 90% og forbedre tale- og anropskvaliteten. Standard Horizon reklamerer for at de har filter for bakgrunnsstøy. Vi opplever dem som likeverdige under bruk, og vi oppfatter ikke at den ene har mindre støy enn den andre. Ei heller at tale- og anropskvaliteten er vesentlig forskjellig. Vi har imidlertid registrert at Standard Horizon av og til tar inn samtaler som Icom ikke får inn. Da er begge innstilt på maks effekt og squelch er finjustert. HX851E har ferdigprogrammert lystbåtkanalene L1, L2 og L3, noe konkurrenten ikke har. Vi velger å ikke kåre en vinner, uavgjort.
Annet
Begge modellene har en del finurlige funksjoner om man leter litt, så som at HX851E kan måle temperatur i sjøen og at IC-M91D har en ristefunksjon for å fjerne fukt. Dette er ikke vektlagt. Begge kommer med grei bruksanvisning på engelsk. Pluss for at HX851E kommer med norsk hurtigguide, utarbeidet av Seatronic. Tilsvarende kommer for Icom.
Konklusjon
Det er vanskelig å kåre en vinner. Likevel vil vi konkludere med at Icom vinner på et intuitivt menysystem, MOB-funksjon, bedre batterikapasitet, noe enklere betjening av Distress-knapp og en bedre og stødigere ladestasjon. Vi trekker for mindre utvalg av tilgjengelig tilleggsutstyr og for høyere pris. IC-M91D koster hos Seatronic kr 2.995,- (veiledende kr 3.290,-), mens HX851 er gått ned i pris og koster i dag kr 2.495,- hos Seatronic. Med tanke på at vi finner dem så likeverdig vil vi si at Standard Horizon er det beste kjøpet, også med tanke på at tilleggsutstyr er noe rimeligere. Vårt inntrykk er at Icom har studert Standart Horizon sin modell og gjort noen marginale forbedringer. Både IC-M91D og HX851E er anbefalte produkter.
På nett:
Seatronic: www.seatronic.no
Telenor Maritim Radio: www.maritimradio.no
Standard Horizon: www.standardhorizon.com
Icom: www.icom.co.jp/world