utgave nr 5 2011
Båten min: Rylard - Jakter på linjer
Da Thor Norling fra Porsgrunn så den nydelige skøyta på www.blocket.se, var han solgt. Men skjønnheten ”Elenore” fra Sundsvall i Sverige lot seg ikke kjøpe av hvem som helst.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
– Det er mange trebåter til salgs, men få jeg faller for! Blikket til Thor Norling trekkes mot estetikken i en formfullendt båt. Og 63-åringens store pasjon er renovering av gamle trebåter – noe han har viet all sin tid de senere årene. Foreløpig siste, store prosjekt er skøyta ”Rylard” fra 1967 som har vært heltidsbeskjeftigelse i to år!
Hele tiden på jakt
– Jeg er hele tiden på jakt etter renoveringsprosjekter, men det er vanskelig å finne båter som er harmoniske i linjene. Da jeg fikk øye på ”Rylard”, som den gang het ”Elenore”, gjorde jeg alt jeg kunne for å få kjøpt den. Men eieren ville ikke selge til hvem som helst og reiste helt fra Sundsvall i Sverige til Porsgrunn for å ”godkjenne” meg før jeg fikk overta stafettpinnen, forteller Thor Norling, som har eid båten i fire år. Han hentet båten i Østersjøen sammen med en kamerat og gikk den hjem til Porsgrunn via Gøta kanal.
– En fantastisk tur! Vi brukte elleve dager totalt, og siden var båten i litt i bruk den første sommeren, før jeg satte den på land og begynte på renoveringen.
– På dekk og i skrog var hun førsteklasses. Men innvendig bar farger og materialer preg av å være fra 1967. Alle skott var tapetsert med skumgummitapet i turkis og blått, og det var tepper på dørken. Det var langt fra min smak så jeg fjernet alt inni båten og bygde den opp fra bunnen av. Alt av innredning er nytt og det elektriske anlegget og elektronikken om bord er fornyet, sier Thor mens han står til rors i det sjarmerende lille styrhuset på ”Rylard”.
Nydelig skøyte
Historien til den vakre, solide, kravellbygde skøyta er imidlertid et lukket kapittel. Båten er bygget for en svensk industrileder antakelig et sted mellom Lista og Svenskegrensen og sjøsatt i 1967. Hun har vært usedvanlig påkostet, med alle beslag, tanker, slingrekjøler og rekkestøtter i syrefast stål, og beste sort trematerialer.
– Den første eieren hadde båten i 31 år. ”Elenore”, som hun den gang het, må ha betydd noe helt spesielt for ham. Fortsatt har jeg uåpnede serviettpakker med båtens navn påtrykt, forteller Norling, som kjøpte båten fra eier nummer to. Han hadde da eid den i ti år.
– Alle i Sundsvall visste om denne båten og omtalte den som Sundsvalls stjerne.
Thor Norling er maskinist, men er også utdannet typograf. Nå har han båtrenovering som fulltidsbeskjeftigelse på hobbybasis, og går med lett hjerte til verkstedet hver dag.
– Jeg har aldri hatt til hensikt å tjene penger båtprosjektene mine. Det er håndverket som interesserer meg. Men nå som jeg er ferdig med ”Rylard”, må jeg se meg om etter et nytt prosjekt, og siden jeg har en sjark fra før, har jeg ikke mulighet til å sitte med begge båtene.
Og hvem som blir den ketch-riggede skøytas fjerde eier, er fortsatt usikkert. Hun er et klenodium behandlet med 16 lag italiensk Rylard-lakk (derav navnet) på dekk, og skutesidene har fått 12 lag. Den originale, tresylindrete Bolinder motoren på nesten fire liter rusler på 1.400 omdreininger og gir en marsjfart på rundt seks knop.
– Om jeg går seks knop eller syv, spiller ingen rolle. For seint går det med en slik båt uansett, sier Thor Norling.