utgave nr 8 201

Førsteinntrykk: Drive Boats - Nytenkt finne

For 10 måneder siden fikk de svenske designerne Ocke og Ted Mannerfelt i oppdrag å konstruere en ny aluminiumsbåt for finske Fiskars – som også bygger Buster. I dag er produksjonen i full gang og rundt 70 båter skal være på vannet innen august.

Publisert Sist oppdatert

 

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

Drive Boats er navnet på den nye serien som innledes med to modeller, nemlig Convertible 56 og Sport Console 56. Begge er snaut seks meter lange og er bygd for utenbordsmotorer på mellom 75 og 125 hk.

Convertible 56 er en ganske tradisjonell Bowrider med to konsoller med gjennomgang i vindskjermen. Denne modellen har to sitteavdelinger med totalt plass til syv personer.

Skroget, med 20 graders V-bunn, er laget i aluminium, mens hele innredningen er i plast. Med en mengde tverrgående forsterkninger og en spesiell innfesting av plastinnredningen, er den nye båten blitt ekstremt stille. Bruken av plast har også gjort det mulig å lage en nyskapende innredning fra for til akter.

Nytenkende

Sport Console 56 er uten tvil den mest interessante modellen av de to. I denne skjærgårdsjeepen er det mye nytenkning, og det er tydelig at Ted Mannerfelt har fått ganske frie hender etter sin tid som sportsbildesigner i England. Hele førerplassen er suveren, og en av de absolutt beste vi har sett i en skjærgårdsjeep. Rattet, og dermed føreren, sitter på babord side, og med denne plasseringen får man perfekt kontroll over motorspaken som sitter på en konsoll mellom fører og passasjer – ikke ulikt løsningen man finner i Silver Condor. Til høyre for rattet sitter alle strømbrytere montert, og her er det dessuten plass til en kartplotter på opp til ca 8 tommer. Foran rattet er det et riktig stort kartbord og lengst frem en perfekt plassering av motorinstrumentene. Under en luke på kartbordet er det rikelig med plass til småsaker. Begge stolene har en meget komfortabel utforming og det er lett å finne en god sittestilling, ikke minst takket være korrekt vinklede fothvilere.

Smart stuverom

Bak fører- og passasjerstolen er det en komfortabel aktersofa. Totalt har fem personer utmerket sittekomfort i denne skjærgårdsjeepen. Plassen foran konsollen er i sin helhet dedikert et gigantisk stuverom – i prinsippet som under panseret på en gammel Boble. Hele denne seksjonen er en elegant forlengelse av selve konsollen. På hver side er det likevel greie sidedekk, og det er lett å bevege seg fra for til akter til tross for stuverommet.

Vi har prøvekjørt Sport Console 56 med en 100 hk firetakter på akterspeilet. Toppfarten havnet på drøy 35 knop og båten gikk meget bra i sjøen: Stille, mykt og kursstabilt. Den har en moderat planingsterskel, og med riktig trim og en person i hver stol følte vi aldri behov for trimplan.

Ifølge produsenten får båten en toppfart på nesten 40 knop med en 115-hester, og ca 43 knop med en 125-hester.

FAKTA: DRIVE SPORT CONSOLE 56

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Finland

Lengde i meter:

5,60

Bredde i meter:

2,23

Dyptgående i meter:

0,

V-bunn i grader:

20

Vekt tørr båt i kg:

680

Drivstoff i liter:

???

Max antall personer:

5

Motoreffekt fra-til i hk:

75-125

Motor testbåt:

Mercury F 100 ELPT EFI

- Sylindervolum

1.732 ccm

- Antall sylindre

4

- Effekt i hk (kw)

100(73,6)

Toppfart i test i knop:

35,5

Pris fra i kroner:

????,-

Pris testbåt i kroner:

????.,-

Opplysninger:

www.fiskars.fi