utgave nr 1 2009
Førsteinntrykket: Saga 385 - En kongesaga fra Selje
Med sin nye Saga 385 har Saga Boats på Selje vist evne til mye nytenkning. Det har tatt tre år å utvikle en ny kongeSaga.
TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN
Som første båtblad har Båtmagasinet prøvekjørt den nye Saga 385, en nyskapning som elegant kombinerer det klassiske med det moderne både inne og ute. Det er fortsatt lett å se at det er en Saga. Selv om den er blitt noe mykere i linjeføringen har den et ganske maskulint og barskt uttrykk.
Den romslige badeplattformen har trinn opp til akterdekk hvor den møter en port på styrbord side. Midt bak er det et enormt, låsbart stuverom. På badeplattformens babord side er det rom for tauverk eller anker. På begge sider er det trinn opp til de brede dollbordene. På alle trinn, også på akterdekket, er det montert blå LED-ledelys. Akterdekk er stort og åpent, med benker som ekstrautstyr.
Det er gode håndrekker på hardtopen og høy rekke som ender opp i en åpen pulpit. Helt fremme er det baugspyd med anker og elektrisk ankervinsj fra Lewmar, dessuten eget rom for baugstige. Båten leveres standard med ankervinsj, anker, kjettingstopper og 100 meter kjetting. Det er seks solide kryssholt, som på fornuftig måte er vinklet utover og dermed sparer tærne. På toppen er en solid radarbøyledoble. Alle lanterner er i LED.
Lys salong
Det er brukt fint avstemte og moderne tekstiler og setetrekk i grått skinn. Treverk i innredning er i mattlakket kirsebær, steamet ask på dørkene. En overraskelse er den sentrerte førerplassen, den gir god oversikt. På babord side en den en stor, forhøyet U-salong med panoramautsikt. Førersetet står på regulerbar søyle, og kan vendes mot salongbordet. En stor bysse har 3-bluss kokeapparat, 130 liter kjøleskap, to rustfrie vasker og skikkelig Oras blandebatteri. Benkeplaten er i corian, og det er 220 V uttak ved benken. I tillegg til kjøleskap er det en liten fryseboks integrert under U-sofaen, mot akterdekk. Litt uvant er det at stekeovnen er flyttet fra byssemodulen til skottet ved nedgang til mellomgang, noe som er gjort for å få mer skapplass i byssa.
Akter er det doble skyvedører med ramme i rustfritt stål. Kombinert med to store takluker (som kan leveres elektriske) blir salongen lys og åpen. Salongen er godt opplyst med 12 punkter, noe som også går igjen i lugarer og båten for øvrig.. Båten er standard utstyrt med 5 kilowatt dieselvarmer fra Eberspächer. Det er utblåsningsdyser over alt hvor man trenger det.
Føreplassen
Førerstolen er behagelig, med god regulering og armstøtter som kan foldes opp. Rattet er titlbart. Alle flater er antirefleksbehandlet. Takket være smale stolper er det god oversikt i alle retninger.
På styrbord side av førerplassen er det nedgang til en bred mellomgang. Hovedkabinen fremme er meget romslig, med sittebenker på begge sider. Takket være en midtstilt førerplass er det blitt plass til en stor, tverrstilt og fullverdig gjestelugar. Madrassene er meget forseggjort, med trekk og tykke overmadrasser. I tillegg til de to store lugarene har de fått plass til en god stikklugar med fin plass for to. Toalettrommet er ganske imponerende, med eget dusjrom med avtrekk, elektrisk toalett fra Jabsco og måler for septiktank. På dørken skikkelig trallverk. Alle dørene er brede og tykkere og stivere enn det vi normalt ser i båter. Skottene er for øvrig også veldig kraftige og støpt fast under dekk og i skroget, noe som gjør hele konstruksjonen stiv og solid.
Rask halvplaner
Saga 385 er en halvplanende båt med strak aksel på V-gear. Testbåten var utstyrt med en Volvo Penta D6-435. Vår prøvebåt er en del tyngre enn dem som kommer i produksjon, og det jobbes fortsatt med å finne den helt riktige propellen. Vi oppnådde en toppfart på knapt 23 knop, og en fin marsjfart på 20 knop. Dette forteller at båten ligger i grenseland til å være en planende båt.
Det er mye standardutstyr med: 5 kw. dieselvarmer, defrosteranlegg, baugpropell, elektrisk ankervinsj med anker og 100 meter kjetting, radarbøyle, vindusspyleranlegg, steamet ask på dørken innvendig, landstrømanlegg, komplett bysse, TV-antenne med uttak, Radio/CD med 4 høytalere for å nevne noe.
Saga Boats er en av Norges mest tradisjonsrike båtprodusenter. Deres gode rykte står neppe i fare ved den nye Saga 385.
FAKTA:
Modellbetegnelse: Saga 385
CE-kategori: B (ikke klasset i skrivende stund)
Produksjonsland: Norge
Lengde i meter: 12,0
Bredde i meter: 3,90
Vekt : cirka 8000 kg
Drivstoff i liter: 1000
Ferskvann i liter: 450
Varmtvann i liter: 75
Septik i liter: 300
Antall køyeplasser: 6
Design: Tor Stokke/Saga
Motoreffekt fra-til i hk: 330-435 (eventuelt større etter hvert)
Motor testbåt: Volvo Penta D6-435
Toppfart i test i knop: 22,8
Pris fra ca. kr: 3.200.000
Produsent/informasjon: www.sagaboats.no