utgave nr 7 1998

Minitest: Princess 40

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Princess 40


En vinner!


Av Dag Pike

Båtmagasinets Dag Pike har kjørt Marine Projects nye Princess 40, og mener verftet i denne båten har en ny vinner i denne klassen. Med en prislapp på 2,65 millioner kroner får du en tredve knops "hytte med tre rom og kjøkken med utsikt over sjøen".

Flybridgebåter er i dag en av de best utviklede planløsningene på markedet. Princess har vært en av foregangsfirmaene med denne båttypen. Princess 40 er den siste i en lang rekke slike modeller fra Marine Projects og den er et skoleeksempel på kunsten å kombinere komfort og "style" til en svært praktisk båt som kan møte kravene til både erfarne båtfolk og nykommerne. Båten er i mine øyne vellykket på de fleste områder.

Forfinet V-bunns skrog

Princess har utviklet og modernisert sitt V-bunns konsept på denne båten. Sprutlister, steglister og chine har en finere utforming enn på tidligere skrog. Akterut ved de to propellene og propelltunellene er det jobbet effektivt for å forbedre planingsegenskapene. Den "planende flaten" er trukket helt akterover til akterenden av badeplattformen, noe som gjør denne båten lettplanende og fleksibel i alle fartsområder.

Uteplassen

Fra den teakbelagte badeplattformen med dusjmuligheter, fører en dekksport inn til den selvdrenerende uteplassen. Det er bra med sitteplasser på en tverrbenk og godt med stueplass under dekk. Fortøyningsbeslag, ankersystem o.s.v. er svært bra og av en kvalitet man finner på langt større båter. Støpte trappetrinn opp til brede dollbord og opp til flybridgen er bra laget og sikrer selv en person som er litt dårlig til bens sikker vandring med gode håndrekker overalt.
Flybridgen har godt med seter og dobbelt solseng. Styreplassen er meget bra utformet med praktiske detaljer som kontroll over ankervinsj og baugthruster. Alle betjeningsorganer er riktig plassert. Et lite minus for en radarbøyle som er litt vel lav. Dette kan gi forstyrrelser på den elektroniske sikten hvis folk på flybridgen står i veien.

Inne

Styreplassen inne er også veldig bra utformet. Gasshendlene er utmerket plassert. Sikten er dessverre begrenset på grunn av tykke vindusstolper og lav høyde på vinduene. Her er det praktiske ofret for utseendets skyld. Instrumenteringen er både lekker og vel plassert. Styrestolene er meget bra utformet av "bøttetype" og har bra justeringsmuligheter. En vinklet fotstøtte gir en nærmenst perfekt kjørestiling.
Aktenfor styreposisjonen er den C-formede salongen med justerbart bord plassert. På den andre siden er det en sofa, som kan erstattes med en skapseksjon med bar og musikkanlegg/TV. Ut til uteplassen er det en stor skyvedør som sammen med vinduene gir bra lys og utsikt.
"To trapper ned" kommer du til en meget romslig og velutstyrt bysse. Her finner du tre bluss gasskomfyr, mikrobølgeovn, to oppvaskkummer og et stort kjøleskap. Byssa har veldig bra med skapplass, og et vindu over komfyren hjelper til med ventilasjonen.
Videre forut er den to - køyers gjestelugar og en luksuriøs "eierlugar" med dobbeltkøye. Overalt er det bra med skuffer og oppbevaringssteder. Den lakkerte innredningen er i meget bra finish og kan fåes i flere typer treverk. Båten har landstrømsanlegg som standard - ikke aggregat.

Sjøegenskaper

Standard motorisering er to Volvo Penta TAMD 63 diesler på 370 hester hver. Disse går ut på stive aksler via braketter til løsthengende ror. Manøvrering i sakte hastighet er en drøm med baugthrusteren (ikke standard). Selv uten bruk av denne lystrer båten meget bra med riktig bruk av gass/ror, dette til tross for ganske stort vindfang.
Gi gass, og du får øyeblikkelig respons fra motorene. Båten planer raskt. Den hever vel og merke baugen noe, men er overraskende bra selv i overgangshastighetene til plan under 20 knop. Toppfarten ligger på gode 30 knop - en fart der båten oppfører seg både komfortabelt og kontrollert. Blir sjøene store, merker du at båten er "bare" 40 fot, men i denne størrelsesklassen har båten meget bra sjøegenskaper.

Konklusjon

I denne klassen er det mange større båter som ikke rommer så mye som Princess 40. 40 fot er tross alt beskjeden i klassen "storinger" opp til bedriftens egen 22 meter (68 fot). Båtens innredning innbyr til å bruke den som bolig året rundt. Båten har moderne utseende, men ikke så ekstremt at den blir "gammeldags" etter noen år. Båten passer like godt inn i en fasjonabel havn i Middelhavet, som til anker i en av våre nordlige uthavner. Jeg tror jeg tør si at dette er en vinner i sin klasse.

Data:


Opplysninger:
Vestlandet: Norsk Båtsenter A/S, tlf.: 55 12 42 00

Lengde:12,67 m (41,7 fot)
Bredde:3,96 m
Dyptstikkende:0,94 m
Vekt:10 tonn
Motorer:2 x Volvo Penta TAMD 63 diesel. (Standard)
Drivstoff:1205 l
Design:Bernhard Olesinski/Princess design team

Østlandet: Nesset Båtcenter: 64 94 63 25