Nr. 8 2013
Med lupen på Jeanneaus nye flaggskip: Helt annen båt med to motorer
Båtmagasinet satte Jeanneau Merry Fisher 855 Marin under lupen i hovedtesten i forrige utgave. Den er også testet av to andre norske båtblader. Erfaringer og målinger samsvarer ikke. Men hva sier en erfaren båteier om båten sin?
TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN
Alle båtjournalistene synes å være enige om én ting; dette er en båt som liker seg med to utenbordsmotorer. Det er en konklusjon som også båteier Leif Paus kom frem til, men veien frem dit har vært lang. Han bestilte en båt med 1x250 hk.
Leif Paus i Råde kjøpte den første Jeanneau Merry Fisher 855 i Norge. Dette er ikke Malin-utgaven som båtbladene har testet, men Merry Fisher-modellene med hardtop og skyvedør akter. Marlin-båtene har styrhus med skyvedør på begge sider. Skroget er det samme.
Mye støy og lite kraft
- Den var utrustet med 1x250 HK Evinrude, fordi Fritid-Senteret presenterte denne motorinstallasjonen som rikelig stor nok for båten, sier Paus. Vi hentet båten i Oslo og kjørte hjem til Råde i god medvind. Vi var to personer, og forøvrig last ca ¾ bensintank. Båten var ikke stoffet. Da virket det greit. Toppfart 32 knop. Men støynivået var høyt i marsjfart, fordi motoren måte kjøres på ganske høyt turtall, sier han.
Etter jomfruturen ble båten tatt på land for stoffing. Første skikkelige tur ble gjennomført med seks voksne, full vanntank og tilnærmet full bensintank.
- Kort fortalt, vi erfarte at 1x 250 HK var alt for lite for denne båten under moderate bruksforhold med hensyn til last og værforhold. I litt motvind og bølgehøyde ca. ¾ m sank toppfarten til 26-27 knop. Men verre var at turtallet, støynivået og bensinforbruket ved marsjfart ca 22 knop ble alt for høyt. Stabiliteten ble også dårligere. Vi forsøkte også med forskjellige propeller, sier Paus.
Helt annen båt med to motorer
Paus innstilte seg på å ta den ekstra kostnaden ved å få to motorer på hekken, men forhandleren kunne ikke ta motor i bytte og kunne heller ikke bistå med montering av to nye motorer. Dette fikk han derimot utført hos en Evinrude-forhandler i Østfold.
– Da fikk vi en «ny» båt. Toppfarten økte til over 38 knop, og båten er lite påvirket av last og værforhold. Stabiliteten er god og støynivået vesentlig lavere. Det samme gjelder bensinforbruket. Dette skyldes jo at motorene går på lavere turtall, som også innebærer mindre slitasje. Når det gjelder stabilitet, henger det både sammen med fordelen med to motorer og at båten med økt vekt bak får et annet tyngdepunkt.
Paus har av erfaring med drev og innenbordsmotorer lært at en ved dobbeltinstallasjon måtte trekke fra ca. 30 % av effekten av motor nr. to som kompensasjon for vektøkningen. Det vil f.eks. si at 1x250 HK vil gi tilnærmet samme ytelse som 2x 150 HK.
- Vår erfaring tilsier at dette forholdet blir helt annerledes med denne båttypen og utenbordsinstallasjon. Jeg antar at dette har med vekt, dreiemoment og dermed også mulige valg av propeller å gjøre, sier han.
Han har vært grundig i sine rapporter om båt og motor både til importøren og til Jeanneau direkte. Båten blir ikke lenger markedsført med 1x 250 HK, men 1x 300 HK som enkeltinstallasjon. Jeanneau bekrefter til ham at en singel 25o hk er for lite.
- Ut fra våre tester, der vi var langt unna det akseptable med 1x 250 HK, tviler vi også på om en 300 HK gir tilfredsstillende resultater. Jeg mener at denne båttypen bør ha dobbeltinstallasjon, også av hensyn til tyngdepunkt og stabilitet, ikke minst i sidevind og bakvind, sier han.
Irriterende knirking
- Nå er vi kjempegodt fornøyd med båten. Som konsept er den utmerket til vårt bruk, selv om i hvert fall vårt eksemplar var noe dårlig skrudd og limt sammen i treinnredningen. Det gav mye irriterende knirking og knaking. Med erfaring fra båtinnredning har vi relativt greit rettet på dette. Vi har også foretatt en del lydisolering, som har økt komforten om bord, ikke minst når det gjelder slag fra motsjø.
- Båten er jo produsert med enkelt skrog, ikke sandwich. Dette kombinert med type innerliner, innebærer at båten har noen «gitarkasser», spesielt i forskipet. Det siste kombinert med et «fransk» skrog gir relativt harde slag i motsjø (selv om sjøegenskapene er bra). Da vi hentet båten, målte vi 94 dBA forårsaket av motor, sjø og knirking. Siste måling under omtrent samme forhold var 72 dBA inne i styrehuset.
- Vi har fjernet skyvedøren inn til den store lugaren og erstattet den med forheng. Slik ble vi kvitt slark og samtidig gjort åpningen bredere og høyere. Jeg nevner også at vi har funnet en god løsning på montering av ankervinsj bak. Det bør båter i Norge ha, men Jeanneau leverer bare båten med vinsj framme, og importøren kunne heller ikke hjelpe oss med dette. Dessuten har vi montert baugspyd med stige. Det gir mye sikrere og komfortabel i land og ombordstigning, spesielt i uthavn.
Dette mener båtbladene:
Ikke mye å sette fingeren på
-Hovedinntrykket er at båten går godt i sjøen. Selv i 25 knop taklet vi bølgene bra, selv om det selvsagt smeller litt når man treffer sjøen i denne farten….
-Moderne firetakts utenbordsmotorer er så stillegående at motorstøy nesten er fraværende. Verftets målinger viser en støy på 71 desibel i 20 knops fart…
-I farten finner vi ikke mye å sette fingeren på i denne båten. Du får det du ser, verken mer eller mindre. Muligens er lanternene litt klønete og utsatt plassert, i hoftehøyde ved utgangsdørene fra styrhuset, men dette er bagateller.
Fra Båtlivs test (nr 4/2013)
Kvaliteten bra, men rom for finsliping
-Men av rent drivstoffmessige grunner ville vi ha unngått fartsområdet fra 8-18 knop.
Båten planer ut når du passerer 20 knop, og vi finner fort ut at en marsjfart på rundt 25 knop kler båt, motorer og kjørekomfort utmerket. Med støynivå på 76 dBA og et forbruk på 55 liter i timen kommer du kjapt frem, uten at ører og lommebok tar mer skade enn nødvendig.
-Når du kjører i småsjø i planingsfart, eller hekksjø på skrått inn forfra, hugger det litt mer enn båtstørrelsen skulle tilsi.
-Kvaliteten virker bra, men det er rom for finsliping av detaljer, noe vi tipper Jeanneau fort får orden på….
Fra test i Vi Menn Båt (nr 3/2013)
Vanntanken festet med nylonbånd
-Båten i denne testen hadde 2xYamaha F150. Med tanke på akselerasjon, marsjfart og toppfart er det fullt tilfredsstillende, men lavere moment gjør at båten sliter med å holde seg i plan i skarpe svinger.
-Propellene mister grepet i vannet tidlig i svingkurven og resultatet er at turtallet fyker opp og båten mister fremdrift.
-Selv under moderate værforhold slår båten forholdsvis mye i sjøen. Resultatet er sjenerende mye skramlelyd fra innredningen.
-Vanntanken er festet med vanlige nylonbånd uten skikkelig sikring og med franske treskruer i dørken. Det samme gjelder også septiktanken under akterdekket. Sannsynligheten for at disse tankene vil kunne løsne og begynner å vandre er åpenbar.
-Støy ved 4000 omdr./min (21 knop) 79 dBA.
Fra test Båtmagasinet (7/2013)