Nr 11 2012
Kaikanten: Hole på skjæret mm
Sjøfartens jantelov - av Arne Hole
Hole på skjæret
Sjøfartens jantelov
Ja, så har de fleste av oss fått plastikken på land. Og med det dårlige sommerværet i minne, begynner kanskje noen å regne på hva hver tur kostet. Ikke gjør det. Du får ikke solgt båten din likevel.
Det er mye bedre å hente frem de gode sommerminnene. For noen var det jo, selv om regnbygene var mange og skremte mange på land – unntatt brennmanetene. Men dårlige minner har en tendens til å bli fortrengt etter hvert som tiden går.
Vi holdt på å si at det er tid for å ta frem fotoalbumet og minnes noen av de hyggestundene vi tross alt har hatt – bortsett fra at fotoalbum er det vel bare de over 80 som fortsatt holder på med. Men det er for så vidt ikke noe poeng om bildene finnes i et album eller i en pc. De er der uansett.
Det som er litt beklagelig er at de morsomste bildene fikk vi aldri tatt. Hvem kunne vite at svigermor skulle skli på svaberget og gli uti vannet med både den hjemmeheklede duken – som hun er alene om å beundre - og bollebaksten. Våte boller blir jo en morsom historie om vannbakkels når vi har glemt hvor sultne vi var.
Og så er det et annet motiv som kunne vært stor underholdning når høst- og vintermørket skal fordøyes: De som skulle legge til brygga, men som etter manøvreringsdyktighet å bedømme burde holdt seg til trillebår.
Det er vel bare å innrømme at det eksisterer en slags sjøfartens jantelov. ”Du må gjerne tro at du er noe. Og det er du sikkert – målt etter bankkontoen – men manøvrere båt kan du ikke”. Og dess større båten og hjelpeløsheten er, desto mer smiler vi. Men vi står jo ikke og tar bilder eller filmer når Klodrian Kork viser frem alt han ikke kan. Som alle andre får også landkrabbemillionær Kork hjelp med fortøyningen til slutt, men først vil vi jo gjerne smile litt i skjegget før vi hjelper til. Og dess flere etasjer den flytende høyblokken har, dess mer fryder vi oss over dreggen som kastes 50 meter for tidlig i forhold til taulengden, avdriften i frisk bris som forsøkes rettet opp ved å vri rattet feil vei og den brutale bakkingen rett før bryggekanten som gjør at alle champagneglassene med Bollinger velter.
Men da har vi ledd nok inni oss til at vi kan tre støttende til med vår formidable sjøkunnskap. Kveldens samtaleemne er reddet – og kan avløse den planlagte praten om femdagersvarselet.
Og mens fru Klodriana Kork stikker beskjemmet ned i kjellerstuen og ikke dukker opp igjen før til Bollinger-måltidet neste morgen, hopper Kork ned på bryggekanten elegant som en sekk ved og forklarer oss i redningsmannskapet at den noe uryddige landingen skyldtes at baugpropellen ikke var synkronisert med kompasset.
Vi nikker forståelsesfullt, men smiler så de innvendige kjakene nesten revner.
Også sjølivet trenger noen duster.
Hole
På jobb i Viknes
Viknes til nytte og Viknes til hygge. Det er nytte Bergen og Omland Havnevesen satser på når de nå har gått til anskaffelse av en splitter ny Viknes 1080.
Båten er skreddersydd havnevesenets formål. Det betyr at den blant annet har fått en forsterket hekk og plattform. En 300 meter lang oljelense, som havnevesenet disponerer, skal kunne trekkes eter båten i 25 knops fart.
Den flotte farkosten vil ha et aksjonsområde fra Korsfjorden i sør til Fensfjorden i nord.
Meld fra om ødelagte staker
Ikke så sjelden får Båtmagasinet tips om staker, stenger og andre sjømerker som er ødelagt eller rett og slett forsvunnet. Nå er det Edvard Aaby som melder at en stake i Grimestadbukta på Tjøme har sett sine bedre dager. Han lurer på hvor man egenlig skal melde inn slike observasjoner, slik at det kan utbedres så fort som mulig.
Det er Kystverket som har ansvaret for sjømerkene. Og det kan meldes inn på deres hjemmeside www.kystverketno. Der finner du en rød lett synlig knapp som, heter "varsle Kystverket". Bruk den.
Vi får skylda for alt….
Fritidsbåtene dreper livet i sjøen, skal vi tro havforskere fra Universitetet i Göteborg. En undersøkelse av Sannäsfjorden mellom Strømstad og Grebbestad skal ha gitt et nedslående resultat, sett med båtfolkets øyne.
Her blomstret livet i fjorden med mye fisk for 15 år siden. Nå er alt liv borte. I følge Aftenposten setter professor i geovitenskap, Kjell Nordberg, skylda på fritidsbåtflåten. Han kan ikke finne andre kilder, for fjorden ligger godt avskjermet. Den er dypere inne enn ved utløpet, slik at oksygen som kommer inn fjorden med høyvann og vind, ikke når bunnen. I dette området er det heller ingen industri og ligger langt unna biltrafikk.
Det ble funnet store mengder PAH ytterst i fjorden der båtene trafikkerer. Giftstoffet gir algeblomstring som stjeler oksygen og gjør det ulevelig for fisk. Giften PAH blir dannet ved ufullstendig forbrenning av fett, noe rapporten hevder må komme fra eksos sluppet under vann. Her ute var det imidlertid mindre TBT. TBT ble påvist i et oppsamlingsanlegg fra spyling av båter på en marina.
At marinavirksomhet kan forurense er en kjent sak, men at båten i leden på vei til og fra ferien er en like alvorlig holde ute i fjorden, det er nytt både for oss og norske forskere som uttrykker noe skepsis til akkurat det resultatet….
Gorund til salgs
Nå skal den selges igjen, Autofilbåten Gorund. Gorund kan vise til også et tidligere liv, som Framsnekke. Men hun gjennomgikk en ekstrem forvandling da Jan Erik Larssen og hans team med spisskompetanse bestemte seg for å vise at selv en utslitt snekke kan gjenoppstå.
Det ble et morsomt prosjekt, med nytt design, totalrenovert motor, lekre puter og et interiør i beste Eikeli-stil.
Den lekre båten ble auksjonert bort under TV-aksjonen i 2006.
Nå kan du kjøpe den på det åpne marked. Den ser like pen ut, der den står på Suzuki Båtsenter i Arendal.
BÅTBITEN
Til glede for gode gamle og nye båtfolker vi i gang igjen med ”Båtbiten”. Da er det bare å bruke sine kunnskaper eller rett og slett gjette på hvilke båter vi presenterer.
Løsningen må vi ha på mail til
batbiten@aller.no innen: 15. november.
Vi kårer en vinner som vil motta
Båtmagasinets T-skjorte.
Svar på forrige båtbit var den svenske klassikeren Storebro Storø, suksessbåt som ble produsert mellom 1975 og 1988.
Erne Ertnæs fra XX var blant de mange som svarte riktig pkonkurransen . T-skjorte er på vei.