Nr 10 2012

Kaikanten:

Hole på skjæret mm

Publisert Sist oppdatert

Att angöra en brygga

For en drøyt tiår siden hadde det seg slik at vi seilte Caledonian-kanalen med Colin Archer 1 – altså selveste originalen av redningsskøytene. Det var en fornøyelig tur. Ikke så fornøyelig da damene ombord glemte at bestikket lå i bunnen av oppvaskbøtta og kastet alt over bord. (Det var på den tiden det fortsatt var genetisk bevist at damer var best egnet til å vaske opp...) Det var til og med på Loch Ness. Så hvis sjøormen Nessie en dag blir oppdaget mens den spiser med kniv og gaffel, så vet dere hvem som skal ha æren.

På innsjøene drives det også båtutleie. Kravet til sjømannsferdigheter er meget strenge; du må greie å dra frem kredittkortet uten å falle i vannet. En dag oppdaget vi et par i en mindre seilbåt bak oss.  Mannen vinket febrilsk med armene. Ai ai, tenkte vi. Mann og kone i havsnød – rettere sagt innsjønød - og her er redningsskøyta over alle redningsskøyter! Vi kjørte bort til paret og spurte hva problemet var.

- Hvordan legger jeg til? hylte mannen.

Det var flau bris på innsjøen, og båten var ca. 14 fot.

- Hvordan du legger til? Nei, du kjører inn til brygga og fortøyer båten.

- But how the f... to we get this f... boat to the quay?

Vi så på hverandre med så stor forundring at når det første romskipet fra Jupiter lander i hagen vår, så vil pannene våre ikke være i nærheten av samme antall forundrede rynker.

Vår lettmatros hoppet hjelpsomt ombord og forklarte at det hvite tøystykket heter seil og trepinnen midt i båten heter mast. Når tøyfilla fylles med luft, går båten fremover. Når du skal legge til, lønner det seg å ta ned lakenet for å minske farten – med mindre du ønsker å komme rett ut på riksveien uten å gå via bilen.

Skotten virket lykkelig over å bli fortalt at det ikke er brems på båter. Vi forklarte ham at den raskeste måten å stoppe en båt på, er å kjøre på et skjær. Av ansiktsuttrykkene til de to skottene – og spesielt det til kona – forsto vi at tiden ikke vare inne for morsomheter.  Dessuten ville det tatt for lang tid å forklare hvor man kjøper skjær.

Det vordende ocean race-paret satt stor pris på at vår lettmatros lukeparkerte farkosten ved brygga. Spesielt takknemlig var kona, som hadde et kroppsspråk som tilsa at seilturen var slutt, selv om endestasjonen var et stykke unna. Antagelig var skilsmissen mye nærmere.

Att angöra en brygga, heter en svensk filmklassiker fra 1965. Den handler om å legge til. Grunnen til at den ble en klassiker, var ikke at de som skulle legge til var så flinke...

I neste nummer skal vi ta for oss den norske 2012-utgaven av Å legge til.

Men vi lover full anonymitet. Spesielt til deg Kjell Eriksen, Kjølhalegata 14, som påtok deg å teste hvor mange knop trebrygga i Tønsberg tåler.

 

                                                                                                                   Hole

Båtbiten

Svar på forrige båtbit var Nidelv 26, suksessnekka fra de anerkjente båtbyggerne på Bjorbekk. Båten fikk raskt tilnavnet ”romskipet” da den første gang  ble sjøsatt i 1984 . Senere er det bygget godt over 600 eksemplarer av den populære familiesnekka.

Gry Martinsen, 4990 Søndeled var blant de mange som svarte riktig på konkurransen . T-skjorte er på vei.

 

Bygget for Golfstrømmen

I vår serie ”Sjøens farkoster” har vi i dag kommet frem til en Golf 1 – trolig fra 1975 eller der omkring. Den ble i sin tid konstruert for bruk på vei, men kreative sjeler har funnet ut at bilen, i en vinkelslipt cabrioletutgave, også kunne egne seg i Golfstrømmen og andre nærliggende havområdet.

Dette er en typisk godværsbåt, med en baug som har lett for å frontkollidere med selv de minste bølger.

Den er til salgs. Vi fant den blant båtannonsene på Finn.no.

 

Daycruiser med lasteplass

Ikke alle lider av trefotssyken. Noen greier seg utmerket med den båt man har, spesielt når det er muligheter for å koble på en flytebygge eller minilekter ved behov. Akkurat det kan være praktisk når man skal ha med seg både trillebår og barnevogn i en daycruiser.

Nå skal det legges til at den litt spesielle båtturen fant sted på smul sjø, bare noen hundre meter fra Narviken i Nordfjorden, en del av Søndeledfjorden ved Risør. (Foto: Amund Rich. Løken).

 

Båten med ni liv

Scand er norsk båtbransjens historie om ”katten med ni liv”. I sommer gikk verftet konkurs for, ja hvilken gang? Gjelda på over ni millioner var ikke til å bære. Nå må vel alle livene være oppbrukt, tenkte vår observant på Haslatangen.

   Men nei da. Selv om selskapet er konkurs, har Agder Boats sikret seg formene til den udødelige familiebåten. De er i gang med ny produksjon i Nidels gamle båtbyggeri på Bjorbekk.

   Jan Petter Zonnevold i Agder Boats sier til Agderposten at flere har etterspurt Scandbåtene etter konkursen, så han har fortsatt tro på et marked. Agder Boats øker bemanningen fra tre til seks for å støpe nye Scandmodeller, 34 år etter at første båt kom ut av formene hos Baardsen på Haslatangen.

 

Politiet satser

Sjøen skal visstnok i lang tid vært et prioritert satsningsområde for politiet. Da er det ikke mer enn rett og rimelig at beredskapen er oppsatt med utstyr som mestrer rask og effektiv uttrykning.

Vi vet med sannhet å melde om politibåten vi observerte i 2004 fortsatt er i bruk. Vi vil vel tro at den ble gjemt bak loven for mange årene siden, i hvert fall etter den voldsomme kritikken i kjølvannet av poloteit norsk hjelpeløse utrykning til Utøya 22. juli.

Men nå, folkens, nå skjer det noe. Politiet i Hordaland har likeså godt flesket til med et monster til fem millioner, en båt som er konstruert for 100 knop, men som med 2 x Yanmar D-max på 760 hk ”bare” skal yte 72 knop.

   Uansett, fremskritt må det være. Det skiller ca. 70 knops mellom båtene på disse to bildene.

God vakt.

 

Med orkesterplass til flyshow

Båtfolket fikk de beste plassene under høstens spektakulære flyshow i Oslo. Vakre båter og tøffe fly ga flotte fotomotiver.

   Det er gutta i Marinen, nærmere bestemt offiserene på undervannsbåten ”Kobben”, som har æren for at Norge fikk sitt første fly, så hva var vel mer naturlig enn av havnebassenget i Oslo var fullt av båter da Luftforsvaret feiret sitt 100 års-jubileum med tidenes flyshow over hovedstaden?

   Flere tusen mennesker fikk med seg norske og franske luftakrobater i fri utfoldelse. Hovedattraksjonen var det franske luftforsvarets oppvisningsgruppe Patrouille Acrobatique de France, som sammen med blant annet norske F-16 skapte spektakulære scener over Oslo. Båtfolket fikk orkesterplass til arrangementet. (Foto: Svend Aage Madsen)