Nr 8 2012
Kaikanten
Hole på skjæret: Klart for årets danseball
Hole på skjæret:
Klart for årets danseball
Båtpuss. Det er noe lyrisk og stemningsfullt over det ordet. En duft av vår. Bjerkepollen får selskap av slipestøv, og et vell av elektrisk verktøy lager konsert i havna. Båtpussen – det første høydepunktet etter jula.
Båtpussen i år ble annerledes. Vanligvis har vi tilbrakt en uke nede på Blommenholm for å få trevirket klart for sjøsetting som snekke – ikke ubåt. Men Marve ble altså solgt i fjor høst, så nå var det plastproduktet Fleksnes – en Master-snekke på 24 fot – som skulle gjøres klart for årets danseball til sjøs.
Du verden så fort det gikk! Av den uken vi tidligere brukte gikk riktignok halvparten av tiden bort til å prate med nabo Nils om hvor ufattelig drag vi hadde på damene i gamle dager – og om alle de store idrettsprestasjonene våre. Og mens lakken tørket, fikk vi løst en del samfunnsproblemer. Det gjennom et klarsyn regjeringen hadde misunt oss.
Men i år: Vasking, polering, stoffing. Dermed var båten klar til sjøsetting – og kun ett mindre verdensproblem var blitt rukket løst sammen med naboen før skuta havnet i truckens grep og ble kastet på vannet.
I år var det ikke noe lukt av lakk, ingen Tech7 som ble sprøytet inn for at regnvannet skulle ta turen direkte til havet uten å være innom kahytten vår. Eksentersliperen fikk aldri anledning til å gyve løs på dekket, og ingen metallnagler dukket opp med skummelt mye rustangrep. Den gamle diskusjonen om lakk eller benarolje ble byttet ut med diskusjon om poleringsmiddel.
Som eier av tupperware har jeg funnet ut at skal du få pratet nok med naboene, så nytter det ikke å jobbe effektivt. Det må legges inn en økt jamring om polishen som tok slutt, og ikke minst må diskusjonen om det beste bunnstoffet utvides med et par ekstra merker sånn at vi kan late som vi er uenige.
Råte har vært et av våre favorittemaer det siste tiåret, men det nytter jo ikke å diskutere råte med en plastbåteier. Ei heller om det er gnist på pluggen. Og du trenger jo heller ikke å dramme en Yanmar 55, så nå vrir jeg bare på nøkkelen – og så starter kraftverket. Nesten ufattelig. Det samme syntes den nybakte tresnekkeeier Erli som skrudde på tenningen på Marve og lurte på om han måtte gjøre noe mer for at den skulle starte. Svinghjul og løse skinnfiller i hånden. Vi sier ikke mer.
Allerede 17. april lå Fleksnes og duppet i saltlaken. Og jammen trutnet ikke plasten så fort at det ikke kom en dråpe vann inn i båten!
Nå er det juni, og etter en fin vår og forsommer for de som selger ullundertøy, venter vi bare på at isen skal gå.
Hole
Action i Sjøfartsdirektoratet
Sjøfarsdirektoratet har sitt eget magasin, Navigare, som distribueres alle rederier, fartøy i utenriks- og innenriksfart. Det går også blader til passasjerfartøy, lasteskip og fiske- og fangstfartøy, i tillegg til utenriksstasjoner og arbeidskontorer.
Langt bak i siste utgave, med tunge fagartikler om sikkerhet og helse, våknet vi skikkelig. Plutselig lyser det action over flere sider. Ta en titt på faksimilen.
Ved første øyekast kan de se ut som om Sjøfartsdirektoratets inspektører endelig har kastet seg over norske båtprodusenter, i sin liver etter å finne brudd på ISO-forskriftene. Vedvarende kritikk fra Båtmagasinet for mangelfulle inspeksjoner kan jo ha gjort et visst inntrykk. Så viser det seg at redaksjonen i dette tunge fagbladet har valgt å prioritere omtale av filmer til alle skip og utestasjoner.
Sjøfartsdirektøren står ansvarlig for innholdet og må vel ha sett fartsfylte scener i ”The Avengers” og andre Science Fiction-filmer.
Og vi som trodde det var byråkratiet som rådet i Haugesund.
Nå venter vi bare på litt Akselsen-action også om bord i norske fritidsbåter, for det ansvaret har vel vært litt science fiction-preget frem til nå.
FAKSIMILE: Oppslag fra siste nummer av Sjøfartsdirektoratets magasin Navigare.
Båtbiten
Til glede for gode gamle og nye båtfolker vi i gang igjen med ”Båtbiten”. Da er det bare å bruke sine kunnskaper eller rett og slett gjette på hvilke båter vi presenterer.
Løsningen må vi ha på mail til batbiten@aller.no innen: 1. august. Vi kårer en vinner som vil motta
Båtmagasinets T-skjorte.
Riktig svar på forrige båtbit var Buster Magnum, en av de mest kjente aluminiumsbåtene fra finske Fiskars. Blant de riktige svarene har vi trukket ut Per Olav Børresen fra Levanger som vinner. T-skjorte er på vei.
En nyttig sommergave
Du som abonnerer på Båtmagasinet, du stusser kanskje litt over den lille gaven som ligger vedlagt sommerutgaven? Eller kanskje du ikke stusser i det hele tatt. For straks du tar av plasten oppdager du at det er en sklimatte som egner seg godt til bruk i båten. Legg mobiltelefonen, nøkkelknippe eller sett kaffekoppen på den, så deiser den ikke fra side til side mens båten gynger i solgangsbris på vei til sommerparadiset.
God sommer, båtfolk. Send oss ditt sommerbilde eller tips oss om stort og smått. Du kan gjerne ringe direkte til vår reportasjebåt som tråler langs kysten i hele sommer: 93006766.
I 15 fot til Russland
Espen Mills og Andreas Kalvig Anderson skal gå norskekysten fra svenskegrensa til Russland i en åpen 15 fots Buster M.
Av Lars Kristian Larsen
-Den ramsalte idéen kom til oss et sted i skjærgården mellom Stavanger og Bergen høsten 2011. Den dagen tilbrakte vi tolv og en halv time i en Buster M drevet fram av en 50 hestekrefters påhengsmotor, en overfart fra Vågen til Bryggen, og hjem igjen - en strekning på om lag 200 nautiske mil, skriver duoen i en pressemelding.
Ferden ga mersmak, og 1. juli starter ekspedisjon Coastbuster fra Halden. Den 25 juli skal ekspedisjonsfartøyet være trygt forankret i Grense Jakobselv. Mills og Kalvig Anderson har alliert seg meg Yamaha motor og fått låne en Buster M med 40 hesters motor.
-En liten 15 fots Buster skal føre oss mellom holmer og skjær i solgangsbrisen, krysse åpne sletter, speilblanke og rødfarget av tidlig, morgentrøtt julisol - eller skummende hvite og frådende av sjøsprøyt med saltlake i luften - hele veien fra Svinesunds lune havn til der Barentshavets kalde strømmer fra Arktis møter fast jord ved Grense Jakobselv, sier Mills.
"Kapteinens logg" blir oppdatert daglig på nettsiden coastbuster.no, der kameratene også skal legge inn bilder og reisetips fra den spennende ferden.
Lunde-direktør dømt
Tidligere daglig leder og styremedlem i Norsk Båtsenter er av Bergen tingrett dømt til personlig å betale en båteier 2.8 millioner kroner etter Lunde-konkursen.
Konkursboet til Johs. Lunde har slått kloa i båter som eiere allerede har betalt. Båteieren betalte i sin tid 3.7 millioner kroner for en Princess 45. Det kjøperen ikke visste var at båten var registrert i Norsk Skipsregister med salgsselskapet som eier. Derfor ble båten inndrevet av bobestyreren som jaktet på penger i den svimlende konkursen.
Fire båtkjøpere risikerer å tape store millionbeløp som følge av Lunde-konkursen. De fleste av disse båteierne vil også prøve sine saker for retten. De bør ha gode kort på hånden etter dommen i tingretten.