Nr 7. 2012
Kaikanten
Hole på Skjæret mm
Skjær til besvær
Det norske folk elsker fjellet. Ikke fullt så mange elsker fjellet under vann. Skjær, som mange velger å kalle det.
Skjær i sjøen, er vel det mest brukte uttrykk i det norske språk når vi skal symbolisere hindringer. Egentlig litt smør på flesk å si skjær i sjøen, ettersom det ikke er noen skjær på fjellet. Men smør er OK det, hvis Tine greier å levere.
I mine yngre dager gikk jeg en del i fjellet, men det er nok likevel fjellet til sjøs jeg har mest oversikt over, altså skjærene.
Den sikreste måten å få oversikt over skjærene, er å kjøre på dem. Det har jeg gjort 10-15 ganger så lenge rederiet mitt, I water, har eksistert. Den beste måten å la være å kjøre på dem er nok å lære seg å lese draftet.
Grunnstøting med tresnekka Marve var bare en grei test av norske skog. Jeg kikket bare noe forundret over ripa – ”jøss, skjær her også?” – og så var det bare å jage kjerringa eller kompisene uti for å dytte, mens jeg beordret alle de ti hestene i FM-motoren til å sparke bakover.
Spørsmålet er om min nyinnkjøpte tupperware, plastsnekka Fleksnes, vil tåle samme måte å utfordre undersiden av havets overflate? Trolig ikke.
Heretter gjelder det å huske tidligere fjell til sjøs. Europa og USA glir fra hverandre med en-to centimeter i året, så da har nok ”mine” skjær i Oslofjorden flyttet enda mindre på seg.
Det vil si at blåskjellbanken innenfor Gåsøya fortsatt ligger der – og staken som forteller meg at jeg ikke skal kjøre der står nok også på plass. Slik den også var den gang noen tusen glefsende blåskjell sugde seg fast da jeg ville over. I slike tilfeller kan det være en fordel å ha en litt overvektig kone. Tykke damer har mer kraft i dyttet enn de tynne.
Den lille grunnen nordøst for Oustøya er det færre som vet om. Ved høyvann er det dessuten vanskelig å dunke nedi, men på lavvann går det fint. Jeg har prøvd både med seilbåt og snekke, så her er gutten som i dobbelt forstand kan komme med steinsikre uttalelser.
Om jeg ikke skal nevne marinaenes beste inntektskilde, skjæret mellom Langåra og Hareholmen? Jo da, jeg har testet det også, men kom så vidt nedpå. Men jeg har hørt større tupperware som virkelig har hilst på propelldreperen i det sterkt trafikkerte sundet.
Og hvis du har lyst til å kikke på de nakne damene på naturiststranden på Huk, så ikke gjør det. Området har flere grunner enn damer. Kjøp heller et manneblad. Det er mye billigere.
Løsningen på dette mer skjær og grunner er vel den øvelsen alle menn hater; les bruksanvisningen, det vil si kartet.
Først. Ikke etterpå.
Hole
Rikke til rors
Rikke Lind (43), kjent som statssekretær hos Trond Giske, hopper av politikk og over til toppjobben i Redningsselskapet etter Øyind Stene.
Rikke fikk i nåde av Kongen i statsråd i mai. Hun har lang erfaring både som Ap-politiker og fra næringslivsorganisasjoner som Maritimt Forum og Norges Rederiforbund.
Hun satt på stortinget fra 2000 til 2001. Fra 2007 frem til i dag har hun vært statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet under tre statsråder. Som statssekretær har hun blant annet vært med på å legge frem de rød-grønnes maritime strategi ”Stø kurs” og ”Stø kurs II” og hun har hatt ansvar for maritim næring, handelsavtaler og eierskap i departementet.
- Redningsselskapet er en viktig organisasjon som sikrer trygghet på sjøen, både for fritidsbåter og næringsdrivende. Jeg gleder meg til å ta organisasjonen videre sammen med ansatte, tillitsvalgte og frivillige, sier Rikke. Akkuart nå har hun karantene. Stene holder roret til den er unnagjort.
Bildet:
RIKKE TIL RORS: Redningsskapet har ansatt tidligere statssekretær Rikke Lind som ny generalsekretær.
Båt pluss det meste
Noen er åpenbart mye mer kreative enn andre i forsøk på å få solgt båt. Du kan for eksempel prøve å tilby gratis båtplass i noen år fremover.
Her ser du et eksempel på kreativitet. En 28 fots RIB innbefatter nettopp gratis båtplass og vinteropplag helt frem til 2017. I en tid hvor nettopp båtplass og opplag er blant de dyreste kostnadene med det å ha båt, er det kanskje fristende å gå på en pakkeløsning som denne. Annonsene sier intet om verkstedskostnader og drivstoff, men hvem vet. Utviklingen i markedet fremover bestemmer vel hvor kreativitet vi må være. Mye tyder på at det holder lenge med båt og motor, bare prisen er riktig.
Bildet:
PAKKEPRIS: Prisen for denne RIB-en innbefatter båtplass og opplagsleie helt frem til 2017.
Hvem kjenner til denne vannskibøylen?
Båtmagasinet er møteplassen for båtfolk. Kanskje kan noen av våre velinformerte lesere hjelpe Arne-Johan Sagøy litt på vei i jakten på vannskibøylen. Han skriver:
Denne ene ble visstnok solgt av Bakken Motor, det var de som annonserte den, men de visste ikke noe mere om produktet. Visstnok hadde noen prøvd å selge inn vannskibøylen under "Sjøen for alle" 2011, men jeg har ikke funnet opplysninger utover dette. Har noen av dere vært borti den? Den ser jo ganske genial ut, selv om den visstnok skal være ganske kostbar, skriver Arne-Johan Sagøy. Båtmagasinet kan formidle kontakt.
Litt skryt av nanoekstrakt
Jeg har nå brukt helgen på å polere båt med nanoekstrakt Gelcoat sealer (bildet) som dere nylig skrev om.
Jeg må si at av alle stoffer jeg har prøvd tidligere så ser dette veldig lovende ut. Min båt er 25 år gammel og naturlig nok noe falmet i gelcoaten. Vanligvis er det full runde autosol og deretter polering. Stoffet er lett å arbeide med og det henter fram glansen svært bra synes jeg. En kan tydelig se at plasten blir helt ren og glansfull. Har tatt nesten hele båten med stoffet ( 32 fot) og har såvidt begynt på flaske nr to. Dette er neste for godt til å være sant!
Så da gjenstår det bare å se hvor lenge det holder seg fint. Har tenkt ikke å polere med noe annet opp da det egentlig skal være unøvendig i følge egenreklamen.
Takk for svært nyttig tips og norges beste båtblad!
Hans Henri Høibraaten
”Til halv pris”
Den moderne designstreken. Strømlinjene. Aerodynamisk utstråling. Det er vel ikke akkurat disse begrepene som skal brukes om disse små eksemplene på båter som for tiden ligger til salgs på Finn.no. Ikke alle drar på sjøen for å bli sett, men for å se. Kanskje blir de likevel lagt merke til, disse her, for de er spesielle. Men alt kan selges, ”til halv pris” som det står i en av overskriftene.
Båtbiten
Til glede for gode gamle og nye båtfolker vi i gang igjen med ”Båtbiten”. Da er det bare å bruke sine kunnskaper eller rett og slett gjette på hvilke båter vi presenterer.
Løsningen må vi ha på mail til batbiten@aller.no innen: 10. juni. Vi kårer en vinner som vil motta
Båtmagasinets T-skjorte.
Riktig svar på forrige båtbit var Fairline Turbo, en av favorittene i storbåtklassen på 80-tallet. Blant de riktige svarene har vi valgt ut XXXXX. T-skjorte er på vei.