utgave nr 6 201
Førsteinntrykk: Greenline 33 Hybrid
En prøvetur med Greenline 33 hybrid er en stille stund. En miljøvennlig stund. Og en svært billig stund.
En stille stund
En prøvetur med Greenline 33 hybrid er en stille stund. En miljøvennlig stund. Og en svært billig stund.
TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN
Du har bokstavlig talt nøkkelen til en svært rimelig båttur i en Greenline 33 Hybrid. Skru av dieselmotoren og svitsj over til elektrisk. I 5 knop siger du totalt lydløst mot målet. Og det kan være 20 nautiske mil unna. Riktignok tar det deg fem timer, men på sjøen handler det først og fremst om å være underveis.
Vi har prøvekjørt miljøbåten fra slovenske Seaway Group. Det var en ny og helt annerledes opplevelse. Båten, eller konseptet, innbyr til et rolig båtliv totalt uten stress. Den kan kanskje minne litt om en husbåt, med sin romslige salong og store vindusflater, samtidig som det er noe retro over linjeføringen. Fremfor alt er det praktisk og elegant. Det er det anerkjente J&J Design som står bak konstruksjonen.
Litt fra seilbåten
Brødrene Jakopin overlater aldri noe til tilfeldighetene. Et finslipt skrog har fått en form som reduserer friksjonen til et minimum. På hver side akter har den en bitteliten kjøl, eller en styringsfinne, som henleder tankene litt til seilbåten.
Følelse av seilbåt sitter også i når båten manøvreres i krappe kurver. Den legger seg litt ut på samme måte som seilbåt, men krenger absolutt ikke i samme grad. På toppfart oppfører den seg som en typisk halvplaner, men baugen ligger godt nede. Skrogets utforming reduserer hekksjøen fra en typisk halvplaner, så denne er ikke på noen måte ”havets skrekk”.
Hovedmotoren er en 165 hesters TDI-motor fra VW Marine. Den bringer 33-foteren lett frem opp i en toppfart på 15 knop. På grunn av sin skrogform kan båten kjøres økonomisk. Skroget en flatt lengst akter og har de to kjølene som sørger for god stabilitet. I 7-8 knops fart forbrennes ca 3.5 liter diesel i timen, eller en halv liter på en nautisk mil.
El-motoren er rosinen i pølsa
Likevel er det ikke den konvensjonelle dieselmotoren som er rosinen i pølsa, det er elektromotoren som er montert mellom girkassa og motoren. Overgangen fra dieseldrift til elektrisk fremdrift er ”brutal”. Med ett er alt stille. Helt stille. Samtidig som båten likevel siger fremover i 5 knop. Vannet bak hekken er det eneste som gir en liten lyd. Aldeles herlig.
Den elektriske motoren får opplading fra dieselmotoren. I tillegg er det plassert en stor Lithium-Polymer batteribank midtskips og store solcellepaneler på det flate taket. Batteriene har en kapasitet på 250 Ah. De lades enten av dieselmotoren eller ved tilkobling av landstrøm.
Dette er en hybrid løsning som faktisk fungerer og som innbyr til er et godt og økonomisk båtliv.
Man får en ekte storbåtfølelse i Greenline. Skroget er massivt.
En stor lugar
Båten har en stor lugar med dobbeltkøye foran. Et romlig toalettrom med dusj har dør både fra sovelugaren og forgangen. Øvrige soveplasser må organiseres i salongen oppe.
Førerplassen er ryddig og oversiktelig, med stor kartplotter rett foran.
Båten har en spennende vinkelbysse. Den kan tjene både som inne- og utekjøkken. På de virkelig gode dagene kan hele glassveggen mot akterdekket vippes opp i taket og slik skape en sosial sammenheng ute og inne. Når hekken i tillegg slås ned er uteplassen formidabel.
FAKTA: GREENLINE 33 HYBRID
CE-kategori: B
Produksjonsland: Slovenia
Lengde i meter: 9.99
Bredde i meter: 3.39
Dyptgående i meter: 0.70
Vekt tørr båt i kg: 4800
Drivstoff i liter: 430
Vann i liter: 300
Maks antall personer: XX
Motoreffekt fra-til hk: 75-165
Motor i testbåt: VW Marine TDI 165-5 diesel
El-motor: Iskra: 5 kw
Toppfart i knop: 15
Fart med elektrisk drift i knop: 6
Støy ved toppturtall i dBA: XX
Pris fra kroner: 1.095.000
www.solmarine.no