utgave nr 8 201
Førsteinntrykk: Nuova Jolly Prince 23
Nuova Jolly betyr noe sånt som "ny joker" på italiensk. Og det kan godt hende at Lars Ottesen i Sandefjord har en liten joker på hånden når han nå introduserer Prince-modellene på et tøft og konkurranseutsatt RIB-marked i Norge.
TEKST OG FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN
Vi prøvekjørte båten under røffe forhold i Middelhavet utenfor kystbyen Genova. Store bølger ga RIB-en skikkelige utfordringer. Men disse ble løst på en glimrende måte. Til tross for forholdsvis krappe svinger, situasjoner der båten fikk sjøen inn fra siden, og full fart forover i både med- og motsjø holdt vi oss tørre om bord. Mye takket være den høye baugen og et velformet skrog. Prince 23 går mykt i sjøen og innbyr til behagelig forflytning i både lav og høy hastighet. Skroget løfter Hypalon-pongtongene helt ut av vannet i planingsfart, samtidig som pølsa ikke stjeler plass innvendig. Denne båten er bygget for solskinnsturer, og ikke bare for lek på sjøen. Likevel savner vi litt bedre sidestøtte i ståstolen. Å stå oppreist under kjøring er for øvrig eneste alternativ i Prince 23. Et annet ankepunkt er at den mangler antisklimatter bak konsollen. Det førte til at fører ved en anledning mistet fotfestet på høyre bein etter møte med en kraftig bølge.
Sprek og komfortabel
Vår båt var utstyrt med en kraftig firetakts Suzuki DF250. Det er største motoralternativ på Prince 23. Den store motorkraften gjorde at vi oppnådde 48 knop da vi prøvde RIB-en i smult farvann. Også i denne hastigheten viser båten seg svært stabil og trygg. Men igjen; vi savner antiskli og litt sidestøtte. Planingsterskelen var minimal, og vi opplevde ikke antydninger til kavitering fra propellen i krappe svinger.
Innbyr til soling
Båten innbyr til lange dagsturer med familie eller venner. Tar du med deg telt for overnatting på en holme, har du ellers det meste du trenger i båten. Åpner du ståstolen blir du overrasket. Her er det montert en enkel gassbrenner, og en liten vask. Under vaskekummen finner du et forholdsvis romslig kjøleskap på 34 liter. I et av de store stuverommene forut ligger et stort bord som kan plasseres akter og gi en fin spiseplass for seks personer. Alt virker solid og gjennomtenkt. Etter middagen er det kanskje tid for soling. Da kommer Nuova Jollys prins virkelig til sin rett. Med enkle grep har du to store solsenger. En akter og en forut. Madrassene er behagelige å ligge på, og veien til kjøleskapet er hverken lang eller kronglete.
Overfylt konsoll
Vår testbåt hadde ekkolodd, kartplotter og VHF. Dette er ikke standardutstyr. Konsollen var ellers overdådig utstyrt med syv hvite analoge instrumenter. To multiinstrumenter og en enkel innfelt kartplotter er at annet fullgodt alternativ. Lengst forut er det en integrert ankervinsj. Denne er ekstrautstyr og koster 12.500 kroner.
FAKTA: Nuova Jolly Prince 23
CE-Kategori: B Produksjonsland: Italia
Lengde i meter: 6,35 Bredde i meter: 3,0
Vekt tørr båt kg: 1130 Drivstoff i liter: 300 Max antall personer: 14
Motoreffekt fra-til hk: 175-250
Motor i testbåt: Suzuki DF250
Toppfart i knop: 48 Luftkammer: 6 Pris fra kr: 511.000 Pris testbåt kr: ca 580.000
Opplysninger: OceanMarin.no