Nr. 8 2013
Ungdomsbåt for voksne
Fra garasjen i Mandal har far og sønn Christensen bygget en helrå ungdomsbåt med lekre detaljer.
TEKST OG FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN
Kimach 450 Speed er ungdomsbåten med det lille ekstra. Hele båten er håndlaget av far og sønn Christensen i Mandal. Og duoen er nøye på detaljene, ingenting overlates til tilfeldighetene. Derfor har båten fått et eksklusivt preg med forseggjorte detaljer. For eksempel har fordekket blitt dekorert med 15.400 små nagler for å gi bedre fotfeste. Langt fra den billigste antiskli-løsningen på markedet.
For å gi båten det lille ekstra har den Ferrari-røde farkosten fått fotgass og motortilt på rattet. Fotgassen tar noe tid å venne seg til, men for alle som har kjørt bil er overgangen fra gasspak til pedal relativt enkel. Det er også overraskende enkelt å holde jevnt turtall med den kraftig fjærbelastede fotgassen.
Motortilten har du full kontroll på fra en liten hendel bak rattet. Begge disse grepene er etter vår mening med på å gjøre ferden langt sikrere. To hender på rattet er alltid bedre enn en.
Lettere overmotorisert
Kimach 450 Speed er en liten speedbåt i ordets rette forstand. Motoren, en 60-hesters firetakter fra Mercury, gir båten et røft utseende og høy fart. Samtidig flyter båten overraskende pent med den store sorte klossen på hekken. Båten er også CE-godkjent med denne installasjonen. 60 hester er også maks av hva båten er godkjent for og tåler, for her er vi virkelig på smertegrensa for hva som er forsvarlig på denne båten. Føreren skal vite hva han gjør om pedalen er i bånn. Kimach 450 Speed reagerer kraftig på motortrim, og i høye hastigheter registrerer vi både chinewalk og galoppering, om man trimmer for mye ut. Man skal derfor vokte seg vel for å bli for vågal bak rattet. En 40-hester passer båten, og de fleste førere, bedre. Da oppleves båten langt tryggere, og unotene ryddes bort. Med 60-hesteren går båten drøye 40 knop, mens 20 hester mindre bare utgjør fem knops forskjell i toppfart. Det er med andre ord få grunner til å velge største motoralternativ. Når det er sagt, er Kimach 450 Speed en morsom liten båt som i rette hender byr på masse båtglede. I sving oppfører den seg eksemplarisk med sitt dype V-skrog, og båten er overraskende tørr i planingsfart. I dorgefart med litt motsjø skvetter det litt over ripa, men så er ikke dette båten du drar på fisketur med heller. Ved stilleligge er Kimachen svært stabil, og interiørmessig er det lett å bli imponert. Her sitter man som støpt i gode bøttestoler både som passasjer og fører. I midtkonsollen er det gjort plass til en sekstommers kartplotter innfelt i karbonlaminatet. Der er også motorinstrumenter og tankmåler plassert. Alt er lekkert montert med nøyaktig presisjon.
Rendyrket racer
Noen praktisk båt er 450 Speed ikke. Det er kronglete å ta seg om bord uten å trå i de myke setene, og å bytte plass byr på utfordringer. Det er heller ingen steder å henge fenderne. Disse må festes i bøylene på innsiden, eller i rattet, noe som ikke er noen god løsning. Men jo "renere", jo lekrere, mener konstruktørene. Kim André Christensen var 15 år da han begynte å tegne drømmebåten (med god hjelp fra pappa). I dag fremstår guttebåten som en morsom, forseggjort racer som garantert får båtfolket til å snu på hodet.
Tekniske data – KIMACH 450 Speed
CE-kategori: | C |
Produksjonsland: | Norge |
Lengde i meter: | 4,5 |
Bredde i meter: | 1,65 |
Dyptgående i meter: | 0,5 |
V-bunn i grader: | 20 |
Vekt tørr båt i kg: | 270 |
Drivstoff i liter: | 45 |
Max antall personer: | 4 |
Motoreffekt fra-til i hk: | 40-60 |
Motor testbåt: | Mercury 60 EFI |
- Sylindervolum | 995ccm |
- Antall sylindre | 4 |
- Effekt i hk (kw) | 60 (44) |
Toppfart i test i knop: | 41,9 |
Pris fra i kroner: | 140.000 |
Pris testbåt i kroner: | 170.000 |
Opplysninger: |