Nr 5 2013

KNBF: Vedlikehold av kysten?

Undertegnede hadde gleden av å tjenestegjøre i Indre Kystvakt fra 1995 til 2001. I perioden seilte fartøyet ca 100.000nm mellom svenskegrensa og Egersund, inne på kysten.

Publisert Sist oppdatert

Undertegnede hadde gleden av å tjenestegjøre i Indre Kystvakt fra 1995 til 2001. I perioden seilte fartøyet ca 100.000nm mellom svenskegrensa og Egersund, inne på kysten. Da vi startet opp i 1995 så mye av bygningsmassen i vannkanten ganske falleferdig ut. Mye av kystbebyggelsen led rett og slett av mangel på vedlikehold. I løpet av de 6 årene vi seilte langs alle perlene på denne delen av kysten, foregikk det en total forvandling: Det ble malt og snekret, og noen steder utvidet og rehabilitert, med eller uten tillatelse. Da jeg gikk i land i 2001, var bildet av en falleferdig kystbebyggelse totalt forandret. Kysten fremstod generelt som velholdt og i bra strekk. Kysten var tatt i bruk igjen!

Bygging og rehabilitering i strandsonen er i realiteten umulig i Norge med det lovverket vi har. Jeg har stor sympati for å verne utmark og ubebygget natur for ettertiden, men der hvor «skaden» allerede er skjedd, fungerer vernet ikke helt på samme måten. Det er ofte svært vanskelig å rehabilitere og endre på eksisterende bebyggelse, noe som ofte gjør at eieren lar det eksisterende forfalle. Det kan vel ikke være så farlig å sørge for å legge til rette for trivsel og hygge ved å være litt lempelig med det rigide regelverket som ofte virker mot sin hensikt? Blindleia mellom Lillesand og Kvåsefjorden er et godt eksempel på at man tillater bruk og oppgradering av allerede privatisert natur.  Her gjør man det beste ut av det, og det er fantastisk fint. Joda, jeg er klar over at noen helst skulle sett at alt ble fjernet, men det er det lite realisme i nå. Blindleia som rekreasjonsområde betyr antagelig noen inntekter for Lillesand kommune, og arbeidsplasser for lokale entreprenører og håndverkere.

Nordmenn er opptatt av å tilbringe noe tid ute i naturen, trolig fordi de fleste av oss bor i byer og tettsteder. Hytte ved sjøen er derfor noe mange nordmenn ønsker seg, men det er ikke like oppnåelig for alle. En variant kan være bolig ved sjøen. Effektivisering av havner og transportsystemer har gjort at mye havneareale er omregulert til boligformål. De fleste av kystbyene våre fått sine strandpromenader og leiligheter med båtplass inne i bykjernene. Til og med i Oslo havn bygges det nå boliger i havneområdene, både på øst- og vestsiden.

KNBF har blitt gjort oppmerksom på et nytt boligprosjekt på Agnes, mellom Larvik og Stavern. På den gamle fabrikktomta til Agnes Fabrikker planlegges det nå en ny liten «by», Sjøparken, med leiligheter og rekkehus, og med båtplass til alle, mer eller mindre utenfor stuedøra! På området har det vært båthavn og boliger i mange hundre år, fordi stedet er godt skjermet for sjø og vind. Dette er en rehabilitering av kysten som vil sørge for at skrot og gamle fabrikkbygninger forsvinner, til fordel for at mange familier kan leve et godt liv i pakt med naturen. For en båtinteressert familie må dette være en innertier. Tenk å kunne bo ved vannet, ha båten tilgjengelig på utsiden, og i akseptabel avstand fra arbeidsplasser og servicetilbud! Utviklerne av dette boligprosjektet har tenkt utradisjonelt og KNBF vil følge prosjektet frem til ferdigstillelse. Vi håper det blir like fint for menneskene som velger å bosette seg der, som prospektene viser!

 

Båtliv, i all ydmykhet!

Sommeren er rett rundt hjørnet, noen er allerede godt i gang med båtsesongen, andre står på land og koser seg med vårpussen. Båtpussen er for mange noe av det fineste med det å ha båt; nytt utstyr som skal monteres, sjekke at alt annet er tipp-topp, slipe, lakke og polere, og til slutt… bunnstoffet. Ferdig til å sjøsettes! Den første turen! Hvor godt er det ikke å komme utpå igjen etter en lang vinter! Båtliv i Norge er intenst, i hvertfall for de som må ta båten opp pga is og kulde. Mange har sammenlignet båtlivet i Norge med sommeren på Svalbard; ekstremt intens og fantastisk. Det er vel kanskje derfor vi nyter sommeren så intenst, og omtrent slipper det vi har i hendene for å utnytte de fine dagene som måtte komme?

Ydmykhet

En ferietur med bil sydover fra San Fransisco til Los Angeles for ikke lenge siden fikk meg til å tenke på hvor heldige vi nordmenn egentlig er; Jeg så omtrent ikke en fritidsbåt på denne ca 800km lange kjøreturen langs kysten! Det er helt åpen kyst uten et eneste sted å gjemme seg bak i uvær, få marinaer og ditto få fritidsbåter. Disse tankene fikk meg til å tenke ydmykt på at nordmenn må jo være blant de heldigste menneskene i verden; Vi har antagelig verdens fineste kystlinje som gir oss mulighet for å drive med noe så fantastisk som friluftsliv med båt, i nærkontakt med vill og uberørt natur!

En «innfødt» jeg kom i snakk med på denne turen, hadde lest seg opp litt på Norge og lurte på hvorfor nordmenn alltid snakket om naturen? Han spurte; hvorfor er dere så stolte av naturen deres? Jeg svarte ham at vi har trolig verdens fineste kystlinje med en skjærgård som skjermer mot grov sjø og vind. Golfstrømmen som gjør denne kysten brukbar en stor del av året er en gave fra gudene.
Nordmenn er opplært til å bruke denne naturen, helt fra vi var små. Naturopplevelsene står i kø i underbevisstheten. Årstidsforskjellene gjør at vi kan få fire helt forskjellige opplevelser av samme stykke natur. Det er unikt! Derfor er nordmenn opptatt av den fine naturen vår.

Så; Tenk ydmykt over neste gang du er ute i båten: Det du holder på med, er det veldig få i verdensmålestokk som har mulighet for å gjøre; nordmenn er født rike på natur og muligheter!

 

Båthilsen fra
Reidar Kjelsrud
Generalsekretær

 

 

Vallø Båtforening nytt medlem i KNBF

En av Norges største båtforeninger, Vallø Båtforening utenfor Tønsberg, har besluttet å melde seg inn i KNBF med 1.195 medlemmer. Foreningen ligger i Tønsberg Kommune i posisjon N59°15,7’ / E010°29.3’ og har en stor havn med ca. 1.200 båtplasser. Dybden i havna er ca 3,0 meter. Båtforeningen har et flott klubbhus, gjestehavn med 9 plasser og stor opplagsplass.
På området ligger også en servicebrygge med drivstoffylling og en kiosk/båtutstyrsbutikk.

KNBF ønsker Vallø Båtforening velkommen som medlem.

 

 

 

139 Besiktigelsesmenn

 

Etter en fin dag på kurs den 16. mars ble 17 nye personer føyd til på listen over KNBF besiktigelsesmenn. KNBF har som mål at alle medlemsforeninger skal ha sin egen besiktigelsesmann, og ytterligere 13 nye foreninger har nå oppnådd dette.

Med sist gjennomførte kurs har KNBF nå 139 besiktigelsesmenn fra nord til sør som er klare til å ta oppdrag fra båteiere som ønsker båtene sine sjekket før sesongen. En besiktigelse koster kr 500,- for medlemmer av KNBF og kr 750,- for ikke-medlemmer.
Oversikt over alle 139 besiktigelsesmenn finner du på KNBFs nettsider www.knbf.no

 

 

(Undersak 3)

Bjarne Engstad

 

Tidligere visepresident i Kongelig Norsk Båtforbund, Bjarne Engstad, døde på Kirkenes sykehus torsdag 7. mars.

Bjarne var leder av Jakobsnes Småbåteierforening siden starten 14. november 1976, det vi si i nesten 37 år. Han var initiativtaker til dannelsen av KNBF Region Troms og Finnmark, og var regionens første leder fra 2002.
I 2004 ble han medlem i Forbundsstyret og Arbeidsutvalget. Den nye regionen i nord markerte seg fort som en av forbundets mest aktive og fremgangsrike regioner på grunn av Bjarnes utrettelige innsats.

I 2006 ble Bjarne valgt til visepresident i KNBF. Han satt i denne funksjonen frem til 2010.  Han ble tildelt KNBF fortjenestenål i 2009 og ble hedret med KNBF hederstegn på Båttinget i Trondheim i 2010.

Bjarne var primus motor og organisator for Båttinget i Kirkenes i 2008. Dette Båttinget er gått inn i historien som et av de mest spektakulære Båtting i forbundets historie.

Frem til det siste var Bjarne en svært engasjert, viktig bidragsyter i det pågående arbeidet med KNBFs strategiplan. Han vil på denne måten fortsette å prege KNBF lenge etter sin bortgang, hans innsats vil fortsatt sørge for vekst og utvikling.

Båtvenner over hele landet sørger over høvedsmann Bjarnes bortgang.