utgave nr 12 1999
Minitest: Polar 22
Minitest: Polar 22:
Luksussnekka
Med en pris på rundt 300.000 kroner i testet versjon, ligger Polar 22 i det øvre sjiktet av hva de fleste synes man skal spandere på en åpen snekke. Men du får mye vakker og bruksvennlig båt for pengene.
Tekst og foto: Ingvar Johnsen
Det første som slår en med båten er kombinasjonen treverk og plast. Ombord her er dette løst med håndverksmessig fornuftige og elegante metoder. Det er en utfordring å kombinere levende treverk med "død" glassfiberarmert polyester i den grad det er gjort i Polar 22. Båten kan utstyres som ren dagbåt/landstedbåt, eller den kan utstyres med bysseseksjon som har kokeapparat, varmelokk og oppvaskkum. Med den store kalesjen og mellomleggsputer har båten overnattingsmuligheter.
Sjø- og kjøreegenskaper
Polar 22 er grei å manøvrere. Treg den ene veien i akterover som seg hør og bør snekker, men ellers problemfri å ha med å gjøre. Du har valgmuligheten mellom å styre fra en vanlig enkel styreposisjon i le av vindskjermen, eller du kan bruke rorkulten akterut. Den er litt tung i og med at du må dra med deg hele styremekanismen, men ellers grei nok.
Litt fiksfakserier har man kostet på seg i det tradisjonelle skroget. Du merker med en gang du kommer ombord i en plastsnekke av denne typen at den er rank. I tillegg har man kostet på seg bæreplan akterut, så med en 28 - hesters Volvo Penta innenbordsmotor raser båten avgårde rundt seks knop fortere enn normal "skrogfart". En "juksehalvplaner" med andre ord.
I full fart er det temmelig bråkete ombord, men greit nok. 13,1 knop med 28 - hesters diesel i et såpass åpent plastskall, må skape lyd. Skal du boble avgårde innaskjærs, slår du av til 1500 omdreininger og får koselige 6,2 knop med 69,5 desibel støynivå, som er meget behagelig og båten går som på skinner.
I likhet med andre båter av samme typen, må du tenke på vektfordelingen når du skal ha ombord last eller passasjerer.
Håndverk
Plastarbeidene og finishen er av topp kvalitet. Ettersom dette er en enkel båt "on the rocks", er ikke de tekniske inntallasjonene spesielt kompliserte. Ikke desto mindre skal Polar få komplimenter for solide og ordentlige løsninger.
Skal vi være ekstra pirkete, måtte det gå på at mahogni - vindskjermen kunne ha hatt litt bedre finish.
Fart og støy
Testmotoren var en Volvo Penta tre sylindret diesel 2030 på 28 hk.
Data
(Ekstrautstyr: Teakdekk: kr 15.000,-, bysseseksjon: kr 8.000,-, pulpit: kr 3.000,-, mellomleggsputer: kr 4000,- , annen skrogfarge (enn hvit): kr 8.000,-, hvit markeringslinje: kr 3.000,-, kokeapparat med varmelokk: kr 15.000.
Opplysninger: Polar Plast A.S., tlf.: 37 25 19 00.
+ Bra utførelse
+ Solid håndverk
+ Romslig
- Støyer vel mye i høy fart
Omdr. min. | Fart i knop | Støy i desibel |
3600 | 13,1 | 86,9 |
3300 | 11,3 | 85,3 |
3000 | 10,0 | 82,0 |
2700 | 8,4 | 80,0 |
2400 | 7,4 | 77,0 |
2100 | 6,6 | 74,6 |
1800 | 6,4 | 72,7 |
1500 | 6,2 | 69,5 |
1200 | 5,3 | 66,6 |
900 | 4,2 | 67,8 |
tomg | 3,2 | 64,5 |
Lengde: | 6,80 m |
Bredde: | 2,25 m |
Vekt: | 950 kg |
Drivstoff: | 63 liter |
Motor: | 10 - 28 hk |
Pris | fra kr 280.000,- m. testmotor. |