utgave nr 11 1993
Yamarin 560 Big Catch
Fortung finne
En 18 foter med både fordekk, akterdekk og hytte, er en stor utfordring for enhver båtkonstruktør. Yamarin har sin spesielle innredningsløsning som gir plass for alt dette. Men det er dessverre montert på et skrog som passer dårlig til konseptet.
Av Hans Due
Åpne, selvlensende skjærgårdsjeeper med styrekonsoll har vært trenden i årets båt-Norge. Men mange ønsker i tillegg et krypinn når regnbygene overrasker dem, eller når vinden gjør det utrivelig utendørs. Det er dette Yamarin har forsøkt å løse med sin 560 Big Catch. Innredningsløsningen har flere enkle og praktiske sider. En midtmontert hytte med dør både til fordekk og akterdekk og med stor skyveluke i taket. Inne er det sitteplass til fire personer og en mulighet for å få innpasset et kokeapparat. På fordekket er det ytterligere en sitteplass, mens to hengslede klappseter på akterdekket (ekstrautstyr), øker antall sitteplasser ombord til syv.
Dette er en båt som er anbefalt for påhengsmotorer fra 40-90 hk. Yamahas kjørefakta forteller at med to personer ombord, gir en 50-hester en hastighet på drøyt 25 knop, mens en 90-hester er målt til 34 knop med samme antall personer ombord. Vår testbåt hadde tydeligvis feil propellvalg, for vi klarte ikke å få opp turtallet til mer enn 5100 omdreininger (maks turtall skal være 5400) og en fart på 31,7 knop med to mann ombord.
Sjøegenskaper
Skroget er lettdrevet. Båten skyter raskt i plan med en 90-hester. Steglister med negativ vinkling skal presse mer luft innunder skroget for bedre løft og mindre våt flate. Men den 18 fot lange båten (5,60 m.) er ikke konstruert for stor vekt langt framme. Til det er bæringen i forskipet for liten. Derfor oppfører ikke 560 Big Catch seg ideelt. Overbygget, som representerer en god del tyngde, er plassert for langt framme i båten.
Med kun en person ombord går det ganske greit, men kommer ytterligere en eller flere personer ombord og tar plass inne, begynner båten å subbe med nesa, og det skal ikke rare sjøen til før kaskader av vann kastes inn over baugen og rekka. Derfor er ikke fordekk eller akterdekk noe blivende sted når det begynner å blåse opp. Med så stor tyngde forut, er det heller ikke store reaksjoner å få ved bruk av powertrim.
På flatt vann og i meget skjermede omgivelser er båten grei å kjøre. Skroget sitter bra i sjøen i krappe svinger. Men så snart det "buklet seg til" i mer åpent farvann, måtte vi dra av på gassen til under planingsfart, både fordi mye vann ble slengt inn i båten, men også fordi det ble meget ubehagelig å kjøre. Når man sitter såpass langt framme i båten, merker man slagene fra bølgene mye bedre enn lenger akterut.
Med takluken åpen går det fint å stå og kjøre med hodet opp gjennom luken, men vi fraråder noen fra å gjøre det annet enn i dorgefart. Treffer du en bølge i litt fart, står du nemlig i fare for å knuse adamseplet (for dem som har det). Bevegelsene i båten er så store så langt framme i båten, og kanten av luka så skarp og nær halsen, at vi holdt på å svelge adamseplet bare ved å trekke av på gasspaken.
Med overbygget så langt forut merker man at det er et stort vindfang ved finmanøvrering. Tillegging ved kai kan derfor by på ekstra utfordringer når det blåser.
Støynivået ombord er alt for høyt. Bedre polstring kan kanskje løse problemet, men slik det er nå, virker hele båten som en fiolinkasse. 92,5 decibel på maks fart er direkte plagsomt.
Innredning
Det er befriende å kunne bevege seg fra baug til akter i en båt med overbygg, uten å måtte klatre på rekka. Det kan man i Yamarin 560 Big Catch. Plexiglassdør både i forkant og akterkant av overbygget, samt store vindusflater på sidene, gir god sikt horisonten rundt. Når det skyer til og blåser opp, kan man trekke innendørs der det er sitteplass til fire personer. Ryggstøet til førerplass og passasjerplass kan løftes av, og man har to doble sittebenker, en på hver side av et svingbart bord som kan demonteres og stues vekk (ekstrautstyr). Under hver av sittebenkene er det et romslig stuerom. Som ekstrautstyr kan man få en konsoll ved passasjerplass som rommer et kombinert koke-/ varmeapparat.
Førerplassen er enkel, men inneholder det mest nødvendige som ratt, gass-/gearspak, motorinstrumenter og brytere. Kompass er ikke standard. Kartbordet foran rattet er egentlig for lite til båtsportkart, som i så fall må brettes. En vindusvisker er standard. På vår testbåt var det vindusvisker på begge frontvinduene, noe som er å foretrekke med all den sjøspruten som kom over rekka.
Det er løse tepper på dørken, et lyspunkt i taket og smale, avlange stuerom med plass til fiskestenger og båtshake under dollbordet på hver side. Taket og veggene ned til dollbordet er skaipolstret, mens resten av innredningen er i glassfiberarmert polyester, alt lett å holde rent.
Uteplass
Akterdekket er så stort at flere personer kan oppholde seg her, enten for å nyte sol og fint vær eller for å fiske. I tillegg er det plass til et par personer på fordekket. Både fordekk og akterdekk er selvdrenerende. Akterdekket er skilt fra motorbrønnen med en sotfarget plexiglassvegg med en teaklist på toppen og en håndrekke i rustfritt stål. På hver side av motorbrønnen er det et stuerom, det ene med dør fra uteplassen. Her er plassen for batteriet. Det andre stuerommet har lokk på toppen og skal fungere som oppbevaringsplass for fortøyningsutstyr, ankerboks eller som oppbevaringsboks for fisk.
En manuell lensepumpe er plassert i motorbrønnen. På hver side er et skikkelig kryssholt i rustfritt stål, og på hekken en bade-/redningsleider. Den faste bensintanken på 120 liter er montert under akterdekket, og er tilgjengelig via et fastskrudd lokk. Et trinn for iland- og ombordstigning er støpt inn på hver side. På hver side av styrhuset er det to håndtak, et i akterkant og et langs siden. Håndtaket som går langs styrhuset ender i forkant opp i en lanternebøyle. Sidelanternene er montert på siden av styrhuset. Det er det bra med sikring overalt hvor man ferdes i båten.
Fordekket er ikke stort, men det er plass til to personer å stå her pluss en sitteplass. Fordekket er drenert gjennom en luke og et stuerom for fortøyningsgreier i dørken. En solid griperrekke på hver side ender opp i en pulpit. Også forut er det to solide kryssholt. Døren til inneplassen er utstyrt med en friksjonspumpe som gjør at døren blir stående i hvilken som helst posisjon du måtte velge.
Konklusjon
Yamarin 560 Big Catch er i utgangspunktet et artig konsept, men det gjenstår mye før vi gir godkjent karakter. Tanken om både inneplass, selvdrenerende fordekk og akterdekk er besnærende. Skroget har vist seg å ha bra sjøegenskaper med andre innredningsløsninger. Men skroget og denne innredningen passer ikke sammen i denne båten, det blir feil vektfordeling med for mye tyngde for langt fram i båten. Støynivået ombord er alt for høyt.
Fart/støy
Farten er radarmålt med to mann ombord og tilnærmet full tank. Motoren hadde feil propell med en tommes stigning for mye. Maks turtall ble derfor ikke høyere enn 5100, mens 5400 hadde vært det idelle. Støyen er målt ved førerplass med luker og dører lukket.
OmdreiningerFart i knopStøy i dBa
510031,792,5
480028,592,8
450026,490,0
420023,488,3
390021,885,1
360019,583,4
330016,682,2
300011,380,7
2700 9,277,3
2400 6,973,0
2100 6,471,6
1800 5,969,2
1500 5,466,3
1200 4,364,8
900 3,265,6
700 2,965,5
Data
Lengde:5,60 m.
Bredde:2,10 m.
Vekt:690 kg.
Motor:40-90 hk.
Bensin:120 lt.
Pris:Kr. 98.800,- eksl. motor.
Produsent:Kesko Marine Finland.
Importør:Fjordesign, 5935 Lavik. Tlf. 57 71 07 70.