utgave nr 1 2001
La ikke båten gå til bunns!
La ikke båten gå til bunns!
Vi har sett båter gå til bunns både i boblehavn og midt i sesongen blant annet på grunn av defekte gjennomføringer. Du kan gardere deg mot dette ved å gjøre noe med det nå!
Tekst og foto: Ingvar Johnsen.
Se på bildet av sjøvannskranen. En grøsser av en materialblanding av metall og galvanisert stål, tettet med to – komponents lim for å være helt sikker! En typisk amatørjobb tror du kanskje, men nei. Dette er en kran som er montert av en båtbygger. Som du ser er det korrodert hull i den galvaniserte biten.
Dårlige materialer
I denne artikkelen viser vi to eksempler som begge kunne ha endt med katastrofale. Det som skremmer fagfolk vi har snakket med, er at båtfolk ser på komponenter som ror og kraner som ”evigvarende”. Det er helt feil. En del av de kranene og gjennomføringene som er montert om bord i fritidsbåter de siste 30 årene kan være av ganske slett kvalitet.
Mange av billigkranene kan se fine ut på utsiden, men vi har sett bruddflater der metallet har vært fullt av luftporer og har vært sprøtt som kjeks. Dette er kraner som ofte har vært produsert i Østen, og som selvsagt tok et ordentlig jafs av markedet på grunn av sin lave pris. Nå ser det ut som om kvaliteten er i ferd med å bli bedre, selv i de lavere prisklassene. Det vil igjen si at man i stedet for å ta sjanser, kan skifte kraner med for eksempel fem års mellomrom.
Bruk kranene!
Mange lar kranene stå åpne bestandig. Da setter de seg fort fast. Selv om båten skal på land om vinteren, bør man lukke sjøvannskranene. Hvis du er redd for at du skal glemme å åpne dem når våren kommer, så gi dem i hvert fall litt ”gymnastikk” både vår og høst slik at de ikke korroderer fast. Hvis en kran sitter bom fast mens båten ligger på vannet, så la den være i fred til du får båten på land. Bruker du verktøy eller for mye makt til å åpne en kran, kan du risikere at den rett og slett knekker tvert av – det er ikke særlig stas. Husk at et hull på 2,5 cm. fem cm. under vannlinjen slipper inn ca. 130 liter vann i minuttet. Det er mer enn du klarer å ta unna med en manuell lensepumpe!
Inspiser roret
Mange av de norske båtbyggerne har brukt norskproduserte roropplegg produsert i metall. Vi har snakket med båtreparatører som sier at roroppleggene neglisjeres i alt for stor grad. Man skal huske på at roret til tider blir utsatt for store krefter når det skal svinge i propellstrømmen. Det kan dessuten utsettes for galvanisk tæring, så fagfolks råd er at man bør inspisere roropplegget med jevne mellomrom. Hvis du har en 10 – 20 år gammel båt, er det i hvert fall på tide å ta en titt på gjennomføringer, rorhylse og aksel.
Skrekkeksemplet på bildet stammer fra en Skarpnes 30 fra 1985. Her hang hele roropplegget på ca. halvannen gjenge. I dette tilfellet fikk eieren en forvarsel fordi det oppsto en lekkasje mens båten var i fart. Det skal ikke mye fantasien til for å tenke seg hvordan dette i verste fall kunne ha gått ved for eksempel en grunnstøting.
Ikke vent
Nå er det med andre ord på tide for å ta en sjekk på båtens gjennomføringer, uansett om båten ligger ute eller på land. Hvis kranene sitter dønn, er det bare å bestille nye komponenter og skifte før sesongen! Det er ikke lenge til det er fullt trykk både på verksteder og hos leverandører. Trenger du hjelp av profesjonelle og drøyer du til april/mai, blir du stående langt bak i køen.