utgave nr 10 1994

Lakkering

Publisert Sist oppdatert

Båtlakkering

En gammel, falmet og slitt båt kan friskes opp betraktelig med et strøk maling eller to. Men grunnarbeidet er viktig. Vi har fulgt fornyelsen av en Rana 630 sjark.

Av Hans Due

En noe tilårskommen Rana 630 sjark var matt, oppskrapt og møkkete. Eieren, som nylig hadde kjøpt sjarken, ønsket å pusse den opp med maling i en annen farge enn den tradisjonelle oransje. Overbygget skulle bevares som det var, men rubbes ned og poleres for å få tilbake glansen. For å få et så godt og heldekkende resultat som mulig, ble alle beslag skrudd av og fenderlisten fjernet. Den skulle erstattes med en ny.

Sliping

Skroget må mattslipes for at den nye spesiallakken vi hadde planlagt å bruke, skulle få feste. Vi brukte en oscillerende slipemaskin hvor slipeskiven både roterer og vibrerer for at det ikke skal sitte igjen sirkelrunde slipemerker i den gamle gelcoaten. En slik slipejobb er et grisearbeide hvor det er påkrevet med skikkelig støvmaske og hel kjeledress. De plane overflatene går greit å slipe med maskinen, mens det i kanter og under steglister må slipes for hånd. Vi brukte slipepapir nr. 220 til denne jobben. Men både før og etter slipingen vasket vi skroget med glassfiberavfetter.

Sparkling

Etter slipingen må sår og åpne luftblærer i gelcoaten sparkles opp. Vi brukte Hempels tokomponent gelcoatsparkel (eller polyester filler, som det egentlige navnet er). Den leveres i små bokser og med herdemiddelet på en tube. Det er viktig at man ikke blander for mye av gangen, spesielt hvis det er varmt i luften. Ved 20° Celsius herder sparkelen etter 4-5 minutter, og er gjennomherdet etter 20 minutter.
Når sparkelen er herdet, slipes den jevn. Først med et slipepapir nr. 120 og deretter med 220-papir. Deretter skal båten igjen vaskes med glassfiberavfetter og spyles med rikelig med ferskvann for å fjerne alt slipestøvet. Så må båten tørke godt før neste runde i behandlingen.

Priming

Etter at båten er tørket, må den påføres en primer. Vi brukte Hempels Light Primer som er en tokomponent epoksybasert primer. Primerens oppgave er både å hindre vanninntrengning i gelcoat og laminat, samt å danne vedheft for lakken (bunnstoffet under vannlinjen). Primeren påførte vi i ett strøk med pensel og malepute. Etter ca. 4 timer (ved 20° C) var primeren herdet såpass at vi kunne påføre første strøk med lakk. Lakkering må skje før det er gått 20 dager ved denne temperaturen for at lakken skal oppnå vedheft. I motsatt fall må det primes ytterligere en gang.

Lakk

I Båtmagasinet har vi tidligere omtalt omlakkering av båt med billakk (nr. 4/90). Den gangen brukte vi sprøytepistol og sto inne i en lakkboks. Nå gjorde vi det enklere. Vi sto utendørs og brukte malepute og en tokomponent polyurethan-basert lakk. I dette tilfellet Hempels Poly-Best som kan fåes i et stort fargespekter. Fordelen med denne lakken er at den er elastisk, slik at bevegelser i skroget ikke resulterer i krakilering og mikroskopiske sprekker som trekker vann.
Aller best resultat oppnås ved sprøytelakkering, men de færreste har slikt utstyr tilgjengelig, så vi bestemte oss for å bruke malepute som består av korte, myke og hule hår. Den ideelle temperaturen for påføring er mellom 15°C og 20°C. Da vi lakkerte, var det adskillig varmere, noe som gjorde at vi måtte arbeide raskere enn ønskelig. Dessuten herdet lakken så fort at overflaten ikke rakk å jevne seg ut tilstrekkelig. Men resultatet ble noenlunde brukbart likevel.

Malepute og kost

Ved bruk av maleputen, skal lakken påføres i korte vertikale striper med noe mellomrom, og så skal puten føres over horisontalt og kun i én retning. I steglistene kom vi ikke til med maleputen, og brukte derfor en kost av meget bra kvalitet.
Ett strøk er for lite. Derfor må et strøk nr. 2 påføres uten mattsliping mellom strøkene. Men det må gå minst 16 timer (fortsatt ved 20°C) og ikke mer enn fem døgn. Går det lengre tid enn fem døgn, må overflaten på det første strøket rubbes opp for å få vedheft til det andre strøket. Etter syv døgn er lakken ferdig utherdet, og har man tid, bør man vente så lenge før beslag og lister monteres på båten igjen. Etter påføring av bunnstoff, er båten klar for sjøsetting, forhåpentligvis i en forfatning du er svært så fornøyd med.

Prisen

En helrenovering og oppussing av skrog og overbygg ruinerer ingen båteier. Den jobben vi gjorde med denne båten kostet oss ca. 1.500 kroner. Da er vaske- og rensemidler, maling, primer, sparkel, polish, rubbing, slipepapir og malerkoster inkludert. I tillegg kommer eventuelt leie av kran for å få båten på land samt leie av eventuelt slipeverktøy.