Nr 9. 2013

Kysten rundt: Morsomt på fridykkerleir mm

Morsomt på fridykkerleir, fullt av rushtrafikk mm

Publisert Sist oppdatert

Morsomt på fridykkerleir

HUSØY: Hver sommer arrangeres det fridykkerleir på Husøy i Troms. Her samles hele 60 barn og ungdommer til artig lek til sjøs.

I år kom både Kystvakta og Redningsskøyta på besøk.

– Redningsselskapet satte opp tre stasjoner, hvor man fikk lære om båtvett, førstehjelp og selve Redningsskøyta, forteller Renate Renland i arrangementskomiteen.

Og det foregikk enda mer til vanns under fridykkerleiren – for ungene ikledde seg også våtdrakter, hvor de blant annet fikk prøve seg på undervannsjakt med harpun.

 

Tekst og foto: Tekst: Ronny Trælvik

Fullt og rushtrafikk

Den strålende sommeren i år gjorde at omtrent alt som i det hele tatt kunne flyte av båter var på sjøen. På vår reportasjetur på svenskekysten opplevde vi å kjøre i kø fra Lysekil til Käringön. Aldri har vi sett så mange båter i leia på en gang, og vår ambisjon om en lunsjstopp på Petersons Krog på Käringön gikk i vasken. Det var nemlig stuvende fullt i havna allerede før kl. 12. Kjentfolk fortalte at de hadde vært i havn før kl. 09 på morgenen for å klare å klore til seg en gjestehavnsplass. Vakten som jaget vekk båtene etter det forteller at akkurat den uken ble mellom 150 og 200 båter avvist hver eneste dag fordi det var stappfullt. (Foto: Grethe Due)

 

RS Kragerø omsider til Kragerø?

KRAGERØ: RS Kragerø, som ble bygget i Risør i 1920, ble finansiert av Redningsselskapets kvinneforening i Kragerø, sammen med apoteker Joacim Paulsen i Bergen,  men redningsskuta har aldri vært stasjonert i byen.

Derfor er det en interessegruppe i byen som nå har satt i gang et prosjekt for å få den stolte Colin Archer-skuta til Kragerø.

   Det er Olav Bjørnshol, far til Ari Behn, som eier skuta. Han hentet henne hjem til Norge fra San Francisco 1990. Båten ble solgt til USA etter at den ble tatt ut av tjeneste i 1960.

– Skuta er forholdsvis nyrestaurert. Blant annet har den fått helt nytt dekk. Trolig vil prisen på en slik skøyte ligge på rundt to millioner kroner, sier en av initiativtakerne, Per Krogsrud, til Telemarksavisa.

 

Bildet:

RS KRAGERØ: Redningsskuta, som ble bygget i Risør i 1920 og var i tjeneste frem til 1960, var aldri stasjonert i Kragerø. Nå vil entusiaster i byen kjøpe henne av Olav Bjørnshol, Ari Behns far.

 

 

I skyggen av Skibladner

MINNESUND: Mjøsas tradisjonsrike ”skipshistorie” drukner gjerne av all oppmerksomheten rundt hjuldamperen Skibladner. Gjennom historien har mange fartøy gjort en hederlig innsats på Mjøsa, som oftest knyttet til arbeidsoppdrag, både frakt, passasjertrafikk og ikke minst tømmerdrift.

   Mange av båtene, og vel bevarte minner, finner du i innlandets eneste sjøfartsmuseum, Mjøssamlingene på Minnesund.

Styreleder Per Inge Høiberg ved Mjøssamlingene er en entusiast som kjenner båtenes historie. I et intervju med NRK har han tatt oppstilling nede på slippen foran en av stolthetene ved Mjøssamlingen ”Willy” som ble brukt under tømmerfløting.

– Den er bygd i England under krigen. Da tømmerdireksjonen skulle ha ny båt like etter krigen fant de to sånne på Themsen i London, og kjøpte dem, lastet dem opp på en stor dampbåt, gikk til Oslo med den og den havnet da her på Mjøsa, sier Høiberg til NRK, og viser samtidig frem stoltheten ”Start”, den første ordentlige tømmerbåten som kom fra Porsgrunn til Mjøsa i 1918.

   Høiberg oppfordrer Mjøsas båtfolk til å ta en tur innom for å bli bedre kjent med den fanatiske kulturhistorie som Mjøsa representerer. Den er mer spennende enn du sikkert tror…

 

Kongen av Sætrehavna

SÆTRE: Kongen av Sætrehavna, det er det han kalles, 89-åringen Wilhelm Gabrielsen. Han legger sin stolthet i å holde Sætrehavna som den fineste og reneste langs hele Oslofjorden.

Lokalavisen Røyen og Hurums Avis sporet duften av ”morrakaffe” på Båtforeningens hus, det daglige sosiale samlingspunktet gjennom 25 år for den faste gjengen av ivrige båtfolk.

   Etter et par timer og lange ivrige diskusjoner om lokale utfordringer og verdensproblemer, vandrer de fleste hjem, men Wilhelm blir igjen for å ta tak i de daglige sysler i havna. Han har tid til det, sier han, enkemann som han ble i 1993. Wilhelm setter seg på den gamle sykkelen sin som står parkert ved båtforeningshuset. Utstyrt med en hagesaks på bagasjebrettet, tråkker han i vei på jakt etter uryddigheter i kongeriket på Sætrehavna. Alt skal være på stell i den flotte båthavna. (Foto: Kari Mette Hole, Røyken og Hurums Avis).

Vel blåst trebåtfestival

RISØR: I år feiret Risør Trebåtfestival 30-års jubileum. Til tross for at det stadig blir færre trebåtbyggere her i landet, var trebåten i fokus som aldri før under jubileumsfestivalen. Her fikk man hele bredden servert mellom hvite hus – fra vikingsskipet “Saga Oseberg” til kaldbakt mahogni.

   128 trebåter deltok på årets festival og rundt 400 frivillige var involvert.
Den offisielle delen av programmet var i år redusert med en dag og ble åpnet fredag 2. august, men allerede torsdag ettermiddag og kveld var over 300 mennesker og et stort antall trebåter samlet på Moen til et svært vellykket jubileumsarrangement, med blant annet omvisning i båtbyggeriene innerst i Nordfjorden.
   Lørdag var det duket for jubileumsaften på torget i Risør. Havnebildet var i stor grad gjenskapt, med sceneskip på indre havn hvor blant andre Arja Saijonmaa entret scenen lørdag kveld, slik hun har gjort under to tidligere festivaler.
- Alt i alt må vi kunne si vel blåst og vi er veldig godt fornøyd med årets festival, sier pressesjef Rune Nylund Larsen.(Foto: Atle Knutsen)

 

Prestisjepris til Norsafe

FÆRVIK: Under den årlige ”Safety at Sea Award” i London i sommer stakk Norsafe på Tromøy av gårde med en prestisjetung sikkerhetspris.

Markedssjef i Norsafe, Arild Hansen, sier i en pressemelding at det er en stor internasjonal anerkjennelse for Norsafe at livbåten ble kåret til vinner og til beste maritime sikkerhetsutstyr 2013.

   I et utdrag fra juryens begrunnelse heter det at den nye fritt-fall livbåten fra Norsafe, GES50 MKIII, er et av de mest avanserte livrednings-midler som noen gang er laget, og representerer et stort fremskritt innen livbåt-teknologi.
   Produktet er en høyteknologisk, innelukket fritt-fall livbåt for evakuering fra skip og flytende eller faste offshore installasjoner. I fjor gjennomførte Norsafe en ekstrem-test av denne nyutviklede fritt-fall livbåten. Båten ble droppet fra en høyde på 61,53 meter, og er i etterkant blitt godkjent for stup opp til 47 meter. Nyvinningen GES50 MK sikrer Norsafe en stor og solid ordrereserve.

 

Bildet:

SIKKERHETSPRIS: Norsafe vinner frem med sin livbåtteknologi i internasjonale miljøer. (Illustrasjonsfoto: Lars Kristian Larsen).