Nr 11 2012

Kysten rundt

Verdens lengste allé skal reddes mm

Publisert Sist oppdatert

MOTALA: Verdens lengste allé – eller trærne plantet langs Göta kanal – er truet  av sykdom. Nå skal alléen reddes, blant annet ved hjelp av trefaddere.
   Under utgravingsperioden frem til Göta kanal sto ferdig i 1832, ble 16 000 trær plantet langs kanalens 90 km. Kanaltrærnes oppgave er ikke bare å lage en vakker ramme rundt Göta kanal. Med sine lange røtter forsterker trærne kanalbanken og dermed også hele konstruksjonen.

    I Göta kanals 180 driftsår er alléen truet fordi mange av de opprinnelige trærne er gamle, syke og døende. Dette skaper et stort behov for nyplanting av trær.

    AB Göta kanalbolag planter årlig nye trær langs kanalen, men setter nå i gang en ekstra innsats for å bytte ut døende trær. Kastanje, lønn og lind er tresortene som skal nyplantes, og samtidig byttes døende alm og ask ut.

    Som en del av redningsoperasjonen gir kanalbolaget nå alle som ønsker det muligheten til å bli trefadder: For 2000 svenske kroner blir du fadder for et eget tre, men det er også mulighet for å kjøpe andeler i et tre for 500 kroner.

 – Det er svært viktig for oss å bevare Gøta kanal som et kulturelt byggverk, og trærne langs kanalen er selvsagt en vesentlig del av dette. I år feirer kanalen 180 år, og vi håper arbeidet vi nå legger ned i planting skal komme de reisende til gode de neste 180 årene også, sier markeds- og informasjonssjef i AB Göta kanalbolag, Anna Meyer. Alle faddere blir invitert til treplantingsseremoni langs kanalen i november måned.

Ti år med kystkultur

NARVIK: Fylkesrådsleder Odd Eriksen i Nordland roser Narvik kystlag og gir 20 000 kroner til kystkulturarbeidet.

- Jeg vil gi ros til Narvik kystlag for den gode innsatsen laget gjør med å ta vare på vår kystkultur – spesielt når det gjelder fartøyvern, sier fylkesrådets leder Odd Eriksen.

Det er ti år siden Narvik kystlag ble stiftet, og i den anledning ville fylkesrådslederen påskjønne det dugnadsbaserte arbeidet med 20 000 kroner, som kommer godt til nytte i vedlikehold av kystlagets to båter, åttringen Skinnfyken og fiskeskøyta Adriane.

- Jeg hadde selv gleden av å ha en russisk delegasjon med på en flott fisketur på Ofotfjorden da vi markerte 25 års samarbeid med Leningrad fylke her i Narvik. En fantastisk tur tilrettelagt av Narvik kystlag, sier Eriksen.

   Fiskeskøyta Adriane, bygd i 1934 er blitt forlenget to ganger og var i aktiv bruk som fiskebåt helt fram til 2005, da Narvik kystlag overtok båten.

- Kystlaget har både gjort en formidabel jobb i restaurering og vedlikehold, i tillegg til at de jobber godt med å skaffe midler til dette arbeidet. Med denne jobben gjør kystlaget det mulig for folk i forskjellige sammenhenger å få fine opplevelser ute på havet både i Ofotfjorden og Vestfjorden. Men ikke minst viktig er måten kystlaget bevarer og formidler vår rike nordlandske kystkultur, avslutter fylkesrådsleder Eriksen.

 

Båtfanten på ”Sjøleik”.

ARENDAL: Her er Karl Pudik, oppvokst blant fjellene i Østerrike, nå pensjonist og bosatt i egen skøyte i Arendal.   

   Han kom til Norge i 1999 som operasanger, men han sier til Arendals Tidende at man ikke blir rik av å være kunstner. Derfor så han seg om etter et rimelig sted å bo, og valget falt på skøyta ”Blåveis” som han senere døpte ”Sjøleik”.

   Skøyta ble bygget ved Farsund Treskipsbyggeri i 1938 og da med navnet ”Sjøleik”, et navn han altså tok tilbake. 45-foteren hadde en 30 hesters Union semidiesel. Den gjorde en viktig innsats under krigen. På et tokt tok hun med seg 19 personer til Skottland, noen ettersøkt av Gestapo. Mange av passasjerene ble senere utdannet til sabotasjeoppdrag og motstandsarbeid i det okkuperte Norge.

   Karl er den åttende eier. Båten skrev seg inn i historien da arendalsmannen Willy Gautvik i 1994 la ut på langtur til Russland. Det sies at den var den aller første med norsk flagg gjennom Kvitesjøkanalen.

   I 2008 ga Riksantikvaren båten status som verneverdig.

-En anerkjennelse, men også en utfordring, sier skipperen.

Nå må jeg søke om alt som skal endres. I skrivende stund setter han kurs oppover langs sørlandskysten, for så å reise nedover langs svenskekysten. Målet er Læsø i Danmark hvor han skal overvintre og jobbe med utbedringer.

 

Vakker veteran

STAVERN:  Det ligger et fantastisk arbeid bak denne tresjekta i Stavern. Det er snekker Kjell Andersen i Stavern som har bygget opp arendalssjekta for sønnen Rune fra bunnen. Arbeidet tok fire måneder. Sjekta var god og gammel allerede da arbeidet startet, hvor gammel er ikke godt å si, men den var tilårskommen da den nye motoren ble installert i 1951.  Alt arbeid på båten er nytt. Eieren er såpass nøye at selv trossa på brygga skal kveiles slik den ligger på bildet. Sjekta ligger i den berømte sjektekanalen i Stavern og har mange og trivelige år fremfor seg. (Tekst og foto: Svein E. Børresen)

Flytende kontraster

SANDVIKA: På sjøen handler det ikke om hva du er om bord i – bare du er der. Derfor er det spennvidde og ekstrem variasjon av type farkoster som seiler omkring, eller en sjelden gang ligger til kai.

   Her er et møte mellom to verdener på den flotte gjestebrygga i Sandvika. Den flytende villaen ”Levebåten Maria”, populært kalt Grågåsa, lå fortøyd foran skøyesmykket Borgtun. Vi har stor reportasje om den lekre skøyta i denne utgaven av Båtmagasinet, mens du kan se vår videoreportasje av Levebåten Maria på www.batmagasinet.no – eller ved å benytte deg av QR-koden.