Nr 10 2012

Kysten rundt:

Diverse fra Kysten rundt

Publisert Sist oppdatert

Dampen kom hjem

HJELMELAND: I Sandangervågen på Randøy i Ryfylke ligger et unikt stykke rutebåthistorie. D/S ”Jøsenfjord”, bygget ved Christiansand Mek. Værksted i 1886 som D/S ”Lindesnæs”, og ble satt i rute som flaggskipet til A/S Lindesnæs Dampskipsselskap mellom Farsund og Kristiansand. Bare i denne ruta gikk båten i 43 år! Da båten kom til Stavanger i 1930, ble den omdøpt til D/S ”Jøsenfjord” (senere M/S) og ombygd ved Rosenberg Mek. Verksted før den ble satt i rutetrafikk i Ryfylke. Båten er en av de eldste i sitt slag i Norge, og er fremfor alt svært godt bevart. Da båten etter 30 år som husbåt i Tyskland og Nederland kom for salg i 2011, reiste en gjeng entusiaster fra Randøy til Nederland, fikk kjøpt båten for 35.000 Euro og seilte 95-foteren hjem for egen maskin til øyene hun bandt sammen med omverdenen fra 1930 til 1978. Maskinen i seg selv er et klenodium, en Wichmann 4L på 390 hk fra 1934, og er den eneste gjenværende i sitt slag. Nå er Andelslaget M/S ”Jøsenfjord” i gang med å restaurere den praktfulle rutebåten som vil bli et verdig tilskudd til de få bevarte kystrutebåtene vi har i Norge. Er du interessert i å vite mer om M/S Jøsenfjord, kan du gå inn på www.josenfjord.no

 

(FOTO: ATLE KNUTSEN)

 

Austevolls nye stolthet

BEKKJARVIK: De driftige austevollingene i rederiet K. Halstensen AS setter sitt preg på idylliske Bekkjarvik med alt fra handelsvirksomhet til fiskeri. Nå har de også kjøpt tilbake et av rederiets fartøyer som første gang kom til Bekkjarvik på slutten av 1920-tallet.

– Den gaffelriggede engelske tråleren ”Sweatheart” ble omdøpt ”Gardar” og gikk i rederiet i nesten femti år, forteller Christian Halstensen i K. Halstensen AS.

– Båten drev fiske frem til 1970-tallet og gjennomgikk en rekke ombygginger og forlengelser. Planen var å kondemnere den, men en kar fra Tyskland fikk kjøpt den for en krone og ”Gardar” havnet i Tyskland hvor den ble restaurert tilbake til tilnærmet opprinnelig størrelse og stand, før båten endte som flytende kafé i Flensburg rigget som bark.

– Da den kom for salg igjen, syntes vi det var på tide at ”Gardar” kom hjem, og planen er å sette den i skikkelig stand. Arbeidet begynner i høst eller i løpet av neste år, forteller Christian Halstensen i K. Hallstensen AS som i dag driver fiske med fire fartøyer. (FOTO: ATLE KNUTSEN)

 

Båtheis på skinner

FOSEN VED HAUGESUND: Har du båtplass i værhardt område, skulle du kanskje ønske du kunne gjøre som Sven Stakkestad på Fosen utenfor Haugesund: Han har laget sin egen båtheis der båten fraktes opp og ned på solide jernbaneskinner.

   Det var etter at bølgene tok med seg Stakkestads 15 fots motorbåt som lå på land to meter over havflaten, at han fant ut at båten måtte sikres bedre.

Systemet kan i grove trekk sammenlignes med skinnene på en gaffeltrøkk. To jernbaneskinner står ved siden av hverandre loddrett ned i havet, og båten ruller opp og ned på skinnene.

Stakkestad har montert en aksling på tvers over skinnene, og en elektrisk motor med utveksling driver stangen. Fire tauer fra denne går ned i tauruller.

– Jeg går om bord i båten, starter heismotoren ved å skru på strømmen, og ruller meg ned og opp, sier han fornøyd. Dermed kan Sven Stakkestad sove godt om natten mens vestlandsstormene raser. De har tatt sin siste båt fra ham.

 

Dobler gjestehavna

BEKKJARVIK: Det gamle handelsstedet sør i Austevoll, blant båtfolk spesielt godt kjent for gjestgiveriet og villsau på menyen, er et yndet stoppsted. Familien Halstensen har dessuten opparbeidet et godt tilbud til både fastboende og tilreisende, og utvider nå kapasiteten ytterligere. Handelssenteret bygges ut, og i den forbindelse kommer også nye toalett og dusjfasiliteter på plass.

– Gjestehavna var blitt for liten og vi hadde ikke plass til alle som hadde lyst til å besøke oss her, derfor har vi bygget en ny molo og lagt ut et nytt bryggeanlegg på sørøst-siden av havna, forteller Christian Halstensen. Dermed får vi plass til ytterligere 90 båter. (FOTO: ATLE KNUTSEN)

 

Alder ingen hindring

STAVERN: Det er store kontraster i tid mellom krana i forgrunnen og den store cabincruiseren i bakgrunnen. Krana står ved kanalen på Fredriksvern Verft i Stavern. Til høyre ser vi sjaluppskuret på andre siden av kanalen.

Krana ble bygget omkring 1835. Man er litt usikre på det nøyaktige året. Et fint kulturminne på et historisk sted. (TEKST OG FOTO: SVEIN E. BØRRESEN).
 

Velsmakende kystperle

NY HELLESUND: En nyåpnet avdeling av restaurantkjeden Bølgen & Moi på den nedlagte slippen i Ny-Hellesund er blitt en gastronomisk perle midt i leia. Det er langt mellom de virkelig gode spisestedene langs kysten. I motsetning til både Sverige og Finland, har vi ingen tradisjon for spisesteder i skjærgården. De senere årene har det imidlertid dukket opp noen perler langs kysten, og Bølgen & Moi’s etablering på Verftet i Ny Hellesund er en virkelig opptur for matinteresserte båtfolk. Der hvor Bentsen & Sønn Slip og Mek. Verksted hadde sin virksomhet i 99 år, er det nå etablert et praktanlegg med leiligheter, havn og førsteklasses restaurant i tillegg til en bistro med enklere mat på menyen. Tilbudet er mangfoldig, og anlegget er bygget opp med arkitektonisk inspirasjon hentet fra det gamle verftsmiljøet. I løpet av høsten kommer vi tilbake med en større reportasje om Verftet i Ny-Hellesund.

(FOTO: ATLE KNUTSEN)

 

Gutta med godt i lasten

GRIMSTAD: Lite kan måle seg med å våkne opp i en naturhavn og få ferske aviser og rundstykker til frokost. I Grimstad er det ???? Aas og ??? ???? som står tidlig opp om morgenen og laster om bord ferskt bakverk fra baker Bergshaven og legger ut i skjæra med 9,9 hk Yamaha på hekken.