Nr 8 2012
Leder: Grilling av pølser og hybrid
Sommeren er grilltid. Ikke bare i hager og på terrasser, men også i båt. De fleste lemper en kulegrill eller liten tønnegrill på land sammen med en sekk med grillkull og tennvæske, eller bruker en engangsgrill til en tier.
De færreste tør å fyre opp grillen på akterdekket eller annet sted i båten. Det behøver nødvendigvis ikke være risikabelt, men det kommer an på utstyret. Derfor har vi i dette nummeret av Båtmagasinet testet åtte forskjellige griller som kan egne seg for båtlivet, og ja – flere av dem kan utmerket vel benyttes om bord.
Det er miljøkorrekt å se på andre energiformer for fremdrift av kjøretøyer og fartøyer for tiden. Som på så mange andre utviklingsområder starter man i det små med feiling og testing – også i båtbransjen. Elektrisk fremdriftsmotor kan være like effektivt som bensin- og dieselmotor, men den store utfordringen som ennå ingen har klart å løse er tankkapasiteten – i dette tilfelle batteribanken.
En ting er å lage elbiler for bykjøring og kortere distanser der det også er mulig å finne ladestasjoner. Man får elbiler som kan gå langt over 100 km uten lading nå, men om vi overfører det til båtverdenen, skal elbilen kjøre oppoverbakke tilsvarende Trollstigen i flere timer for å tilsvare samme utkjørte distanse som en fritidsbåt. Det er det ingen av elbilene som klarer særlig lenge, og da er en slik løsning helt uinteressant for fritidsbåtverdenen. I fritidsbåt har man forsøkt å kompensere med en liten dieselmotor som skal virke som et ladeaggregat/hjelpemotor, for det er svært få ladestasjoner i naturhavnene i skjærgården, og det kommer helt sikkert ikke til å bli noen mengder av dem i fremtiden heller. Hvor mye fossilt drivstoff man sparer på hybriddrift er vi usikre på, men når vi får høre at bare en av supplybåtene i Nordsjøen brenner mer drivstoff en den samlede bilparken i Norge i løpet av et år, så er fritidsbåtforbruket knapt nok et musepiss i havet.
I dette nummeret er vår hovedtest av en ny hybridbåt. Det har vært en utfordring som har vært for stor for produsenten, og er dessverre endt opp i en kvasiløsning som ikke fungerer i det hele tatt. Vi konstaterer at det er en veldig lang vei frem før alternativer til forbrenningsmotorer er en realitet for fritidsbåter.
Når du leser dette, har vår nye reportasjebåt vært på tur noen uker allerede. Det er en splitter ny Targa 27.1, spekket med utstyr og utstyrt med en Volvo Penta D6-370. Her er ingen hybridløsning. Det er vår testbenk for noen år framover. Vi har levd godt med solide norskproduserte Viknes i mange år, og nå er det finsk båtbyggerkunst som skal få kjørt seg gjennom utallige gangtimer og mange, mange nautiske mil langs vår langstrakte kyst. Nytt av året er også at vi har en egen tipstelefon om bord som skal være der uavhengig av hvem som er mannskap. Har du tips og ideer om ting du synes vi skal skrive om, eller ser du båten vår og ønsker å praie oss for en prat, så bruk tipstelefonen 93 00 67 66 eller kall oss opp på VHF.
God sommer og god båttur fra alle oss i Båtmagasinet