Nr 10 2014
Leder: Sikkerhet og statistikk
Oktober er måneden når veldig mange pakker inn båtene sine for vinteren. Sommer, sol og varme er definitivt historie for i år, men vi pakker inn båten med et smil i år fordi sommeren har vært usedvanlig fin. Det er slik vi vil ha det, og nå er batteriene toppladet slik at vi kan gå vinteren i møte med et smil om munnen. Neste år blir minst like fin. Det er ha vi bestemt oss for.
Sommeren har forløpt uten de store presseoppslagene på grunn av ulykker. Det har gått forbausende bra. Hverken promille, høy fart eller andre forhold har vært noe stort problem i ulykkessammenheng. Det har ikke vært en eneste ulykke med vannscooter heller etter at forbudet ble opphevet og de nye reglene ble innført. I det hele tatt har det vært en drømmesommer på alle måter, og høsten har så langt vært mild og fin og innbudt til mange fine båtturer. Kan vi ha det bedre?
Samtidig får vi presentert tallene for drukningsulykker i år, og det er ikke noen hyggelig lesning. Har det gått så ille for båtfolket i år som vi ikke har registrert? Har det vært galmannskjøring, fatale kollisjoner, grunnstøtinger og folk som har blitt kastet over bord av villmannsmanøvre med alkohol involvert uten at vi har fått det med oss? Vi tror ikke det. Nå ønsker vi oss en samlet statistikk over sesongen i regi av Sjøfartsdirektoratet basert på fakta innhentet fra offentlige myndigheter. Ikke av tilfeldige organisasjoner som baserer sine statistikker på avisoppslag sånn-omtrentlig-innhentet. Vi ønsker oss en statistikk som er detaljert og delt inn på en edruelig måte og som er spaltet opp ned til hva som er direkte relatert til bruk av fritidsbåt der årsaken til ulykken er at båtbrukeren har opptrådt uforsvarlig. Når den eneste samlede statistikken som profileres nå, den fra Norsk Folkehjelp, forteller om 79 drukningsulykker pr. 1. september i år og der kommentaren er at veldig mange av dem kunne vært unngått ved bruk av redningsvest, reagerer vi. Riktignok er bruk av redningsvest eller flytemiddel absolutt å anbefale for de som ferdes i åpen båt, men det løser neppe alle problemer. Vi har også stor tro på båtfolks egen vurderingsevne i så måte. For to som druknet i en badestamp og en utlending som druknet under bading samt to som mistet livet i en kollisjon i sommer og som omkom momentant i krasjet før de traff vannflaten, blir dermed også automatisk tatt til inntekt for manglende bruk av redningsvest. Det samme er alle de som druknet etter fall fra brygger. Det er useriøst og vitner om at organisasjoner må ty til spissformuleringer for å få blest om sin virksomhet når det eneste saliggjørende for å redde liv på sjøen er bruk av redningsvest. Samtidig har Sjøfartsdirektoratet og Vis Sjøvett gjennomført en sikkerhetskonferanse i Bergen med 30 spesielt inviterte fra forskjellige organisasjoner, men ikke en eneste deltager fra båtpressen. Hvis det er noen som jobber for sjøsikkerhet hele året gjennom, er det i hvert fall den samlede norske båtpresse. Både gjennom båttester, opplæringsstoff om sjømannskap og navigasjon, tester av sikkerhetsutstyr som redningsvester, bruk av drivankere, elektronikk som kartplottere, radarer og ekkolodd, radiokommunikasjon som VHF osv. Vi farter langs hele kysten med våre reportasjebåter og snakker med og utveksler erfaringer med tusenvis av båtfolk hvert eneste år. Det gjør hverken Vis Sjøvett eller Sjøfartsdirektoratet. Vi skulle tro at vi har noe å tilføre organisasjonene i så måte, men hverken Vis Sjøvett eller Sjøfartsdirektoratet er visst av samme oppfatning.
Samtidig arrangerte Sjøfartsdirektoratet noe de kaller for ”Sjøsikkerhetskonferansen 2013” i Haugesund, og her var det ikke antydning til temaer som berører fritidsbåtflåten, kun den kommersielle skipsfarten. Det forteller vel litt om hvor fokus for direktoratet ligger – dessverre.
Vi håper den nye regjeringen vier fritidsbåt større oppmerksomhet enn det den forrige gjorde. Vi ønsker oss en regjering som er velvillig til fritidsbåt som fritidsaktivitet, som bevilger penger for å tilrettelegge for aktiviteten, som ikke setter store begrensninger og restriksjoner på bruk av fritidsbåt, men som oppruster og pålegger Sjøfartsdirektoratet å kontrollere at produsentene og importørene oppfyller sikkerhetskravene i sine produkter. CE-reglementet er en vits uten kontroll, og effektiv kontroll har det ikke vært siden reglementet ble innført for 15 år siden.