Nr 11 2012

Leserbrev: Baugpropell eller ikke

Leserbrev til åtmagasinet

Publisert Sist oppdatert

Baugpropell eller ikke?

I mange år var jeg medlem av hylekoret på brygga som ikke gikk av veien for å mobbe båtfolk – eller folk i båt – som ikke kom inn i gjestehavnen uten baugpropell. Vi lo litt og vi ristet oppgitt på hodet av manglende sjømannsferdigheter. Du har ingenting på sjøen å gjøre om du må ha et sånt hjelpemiddel, sa vi. Det er 20 år siden.

   I dag er jeg er en angrende synder for alle mine slengbemerkninger. I årenes løp har det skjedd mye både med økonomi og båtstørrelse. Nå spør jeg meg hvordan jeg kunne oppføre meg som jeg gjorde. Min forrige båt hadde baugthtruser både foran og bak. Nå har jeg en Princess med IPS.

Livet til sjøs har blitt så mye, mye enklere. Det er jo ingenting å skamme seg over? Men jeg sier likevel unnskyld for ungdomsopprøret på havna.

 

Nå er Ottar også medlem!

Jeg, Isa Belle, har hatt båt i 20 år, "Dollarglis", som jeg prøvde å selge

i sommer,fordi jeg ble kjent med Ottar, en gammel bohem, for 3 år siden.

Han hadde også en båt, "Lunkentus", en seilbåt i tre, bygget i Risør i 1980.

Jeg involverte meg i  trebåten som hadde ligget i opplag i mange år. 

Vi har fått den på vannet, men har så lyst til å få kontakt med noen som er glad i pussing og rigging av denne tradisjonsrike båten. 

Er det noen petimetere der ute som kan stille?  Båtmagasinet formidler kontakt.

 

Ship o`hoi fra Ottar og Isa

 

 

Takk til Jason

Det var morsomt å lese om sørlandsamerikaneren Jason i Båtmagasinet (nr 8/2012). Jeg tar av meg hatten for entusiaster som har evne og vilje til å ta vare på båtbyggertradisjonen. Jeg får vann i munnen når jeg ser de lekre eksemplarene hans. Samtidig er det virkelig hyggelig at Jason også hyller alle sine samarbeidspartnere, folk som ikke bare er flinke i sitt håndverk, men som også er i stand til å gjenskape en spennende fortid i båtbyggermiljøet. 

Kystkultur er ikke bare tjære og trebåt. Jeg ser at Jason, eller Jan Henrik Anderson som han heter, har et samarbeid med Vest Agder Museet. Der er man i ferd med å bygge opp en pen dokumentasjon om plastbåtens historie på Sørlandet og i Norge.

Båt og sjøliv handler i høyeste grad om kystkultur. Det er flott at noen er i stand til å ta bare på denne viktige delen av vår historie.

Frode, Grimstad

 

 

Ingen hjelp å få

I flere år har båtbransjen stampet i motsjø. Mange har måttet gi opp kampen. Det er ikke lett å betale lønninger og skatter når det ikke selges båter. Jeg leser jo også at situasjonen ikke er helsvart, kanskje er noe positivt er i ferd med å skje?

Men det forbauser meg virkelig at en bransje som sliter ikke legger seg i selene for å gjøre sine eksisterende kunder fornøyde. Det skjer jo nesten alltid noe med båt. Jeg fikk kjøleproblemer med min gamle Volvo Penta i sommer. Guds lykke at båten kunne kjøres, om enn på lav fart. Jeg måtte innom mange verksteder før det var mulig å få hjelp, men det var ikke på et verksted.

   Ikke bare at det er feriestengt mange steder, jeg opplevde også nesten å få kjeft for i det hele tatt å kunne spørre om hjelp. Jeg måtte da ha vett nok til å forstå at de var overarbeidet som de var. Ferietiden var ikke det rette tidspunkt å komme med et problem.

  Til slutt fikk jeg hjelp av en kyndig båteier i gjestehavna i Stavern. Det tok han en time å løse saken med dårlig verktøy. Men han reddet sommeren min.

Bransjen har med andre ord en lang, lang vei å gå før jeg vil kalle den profesjonell og konkurransedyktig. Beklageligvis.

 

Scandeier, Moss

 

Sannheter og myter

 

(faksimile av oppslaget på side 56 nr 10)

 

Hvor negative kan vi bli? Det er fint at Båtmagasinet tar tak i myter og fakta om alt som skjer i bransjen. For det er en sannhet at det har festet seg et altfor negativt inntrykk av båtlivet.

   Alt presse, radio og TV dreier seg om fyll, fart, ulykker og konkurser.

   Jeg setter pris på Båtmagasinet fordi bladet vektlegger båtlivets gleder. Vi skal ikke stikke hodet i sanden, eller skal vi si under vannet, for virkeligheten. Men det er et faktum, slik Båtmagasinet skriver, er at vi som har båt faktisk nyter dette livet, på samme måten som andre elsker sine hobbies.

   La oss få gjøre det – uten å ha dårlig samvittighet eller bli oppfattet som halvkriminelle. Båtmagasinets reportasje om myter og fakta i nr 10 avdekker at det meste av tullet som skrives er basert på myter og er langt fra det riktige bildet.

 

Torbjørn,

Nevlunghavn

 

Hvor er dette

 

 

 

Riktig svar i Nr 9/2012 var Frimannsbua er på Nubben i Selje Sogn og Fjordane.

 

Vinnere: Lisbeth Jonassen, 9161 BURFJORD, Rolf Martin Sedberg, 3181 Horten og Jannicke Ringdal, 3280 Tjodalyng.

 

 

Propelljakten

Propellen i nr 10 sto på side 75

 

Vinner: Willy Kvammen, 8587 Storå