Nr 5 2012
Leserbrev: Bensinpriser og Båtmagasinet
Jeg må innrømme at jeg sperret øynene opp da jeg leste overskriften i Båtmagasinet nr 11/2011; ”BENSIN KOSTER DEG LITE”. Hva er det journalisten forsøker å innbille oss nå, tenkte jeg. Overskriften har i hvert fall så pirrende at jeg valgte å lese hele artikkelen.
Bensinpriser og Båtmagasinet
Jeg forstår resonnementet. Mellom 70 og 80 prosent av driftstiden går båten gjerne på sakte fart. Mesteparten av tiden siger vi frem i tomgangsfart. Og det faktum at du i løpet av sesongen neppe kjører mer enn 100 timer. Ja, da er det vel noe i at det du fyller på tanken fortsatt er noe av det billigste du kan gjøre med båten din.
Likevel vil jeg reservere meg litt for vinklingen. Jeg ville nok heller ha formulert..”noe av det minst dyre du kan gjøre med båten din”.
Med en literpris på snart 20 kroner er det vel lite tvil om at bensin isolert sett er rådyrt. Det er for ille at båtfolket skal betale veiavgift og andre avgifter for bruk av vannet. Og uansett hvordan Båtmagasinet regner og beregner, er det trist at man skal være nødt til å bruke så forferdelig mye penger for å dyrke en fritidsinteresse.
Artikkelen og diagrammene er informative og gir et riktig bilde. Men at bensin koster deg lite – isolert sett, det er jeg ikke enig i.
Karl O.
Son
Også på Båtmagasinets Forum (www.batmagasinet.no) har debatten om drivstoffpriser gått livlig for seg. Her noen smakebiter:
Har alle sammen gitt opp båtlivet tro - fylte på noen liter diesel idag for å fylle opp tanken - såkalt avgiftsfri diesel ja - begynner å bli rimelig dyrt å ta seg en tur på fjorden folkens. Har vi ingen som kan fronte vår sak. Sjølivet er jo helse og velvære for oss nordmenn, men nå begynner det jo å bli luksus..
Forøvrig ser jeg fra min logg at prisen var nesten den samme i 2008 - før den raste nedover. Men dette opplever vi vel ikke mer. Kan vi ikke bare la oljen gå rett til Norge da...
Ole
fullt mulig å nyte sjøen om man kan klare seg med lav hastighet. Min far har en snekke med en dødsdømt BMW d7. Tror den bruker under en liter pr time ved 6 knops fart. Hender ofte at jeg låner denne når jeg bare skal tøffe langs land. Gleden blir ikke større om jeg bruker daycruiseren min. Snekka er en mye bedre båt i lav fart enn min Draco.
Draco
Ja hva skal dieselen koste før vi blir fornøyd. Selvsagt umulig å svare på. Hvis du tøffer med ei snekke med 10 hk Sabb, blir du ikke fattig om dieselen koster 15 kr. Men med en Princess på 50-60 fot, stiller det seg annerledes. Selv rusler jeg rundt i min 23 år gamle Viksund. Synes dieselprisen slik den var i fjor her på vestlandet , var til å leve med.
Tacoma
En helgetur på en time hver vei med 20 knop koster med min Princess 360 cirka 800 kroner. Reduseres farten til halvparten blir drivstoffutgiftene cirka like.
Det spises og grilles. Det drikkes konjakk, vin og øl. Hva koster det? Jeg røyker ikke, hadde jeg og kona gjort det hadde det røket 8-900 kroner til!
Vi koser oss når vi er på sjøen. Jeg gleder meg til sommeren. Spar pengene om vinteren, og bruk dem med glede om sommeren sammen med familien og gode båtvenner.
Per
Når en spøk blir tatt på alvor
Dalane Tidene kunne 30. mars fortelle at den nye havnepromenaden mellom Steinbrygga og Skrivarbrygga i Egersund skal finansieres med bomstasjon for småbåter.
Ordføreren kunne visstnok bekrefte at det er gjort et slikt vedtak. Av hensyn til pågående forhandlinger med grunneierne behandlet kommunen bompengesaken bak lukkede dører, under henvsining til § 9 i Offenlighetsloven.
Bomstasjonen skal plasseres like i nærheten av Linda-statuen på Lindøy. Dermed blir den stående i nærheten av politistasjonen, og politikerne forventer at det vil forebygge hærverk. Bompengestasjonen vil også være nesten i rett linje ut fra havnesjef Knut Seglem sitt kontor, og politikerne har lagt til grunn at han vil holde godt oppsyn med det som foregår.
Jeg måtte bare riste på hodet over politisk dumskap, men nå for tiden skjer jo det underligste i både store og små politiske miljøer, så jeg tenke jo at dette kunne være seriøst ment. Det er ikke akkurat noe kompliment til politikerne at folk mener de kan være i stand til å innføre noe slikt - eller at selv en aprilspøk blir tatt på alvor.
Olav
Egersund
Bildet:
BOMSTASJON: havnepromenaden mellom Steinbrygga og Skrivarbrygga i Egersund skal finansieres med bomstasjon for småbåter, meldte Dalane Tidende 1. april.
Sjøen ikke for alle
Sjøen i Norge er ikke for alle. Det er velstående og de godt etablerte som har sjøen for seg selv. Er du så heldig å ha tilhørt en båtforening i flerfoldige år, så har du en relativt rimelig plass. Og har du baken full av penger går det sikkert ikke spesielt innhugg å kjøpe en plass til mange hundre tusen (ref. Båtmagasiner nr 4/2012. Heller ikke er det et nevneverdig problem for den som kan punge ut med 12-15 1000 for en leieplass i sesongen.
Vi er relativt nyetablert som familie og har lyst til å anskaffe båt for å komme oss på fjorden. Nå viser det seg at det ikke er så enkelt. Vi har meldt oss inn i mange båtforeninger, men vil ikke komme i betraktning verken som leieboere eller fastboende der før på minst 5 år. Alternativet er å kjøpe en plass, men inngangsbilletten der overgår den båten vi har tenkt å kjøpe med en seksganger. Det er utenkelig.
I mellomtiden skal vi kose oss langs fjorden, så får vi heller speide ut og være litt misunnelige på alle dere som seiler forbi med flagget til topps.
Kanskje blir det vår tur også, men det blir lenge til.
Merethe
Bekkelaget
Bildet:
LENGE Å VENTE: Sjøen er ikke like tilgjengelig for alle – med de priser og ventelister som i dag preger markedet, sier innsender.