Nr 4 2013
Leserbrev: Hva skjer i bransjen?
Vest i åpen båt? Kjenner du båten? MM
Ser med uro at også Nord West har gått over ende. Kassa er tom og bruktbåter hoper seg opp. Hva er det som skjer? Jeg forstår at Sverige opplever helt andre effekter av finanskrise og uro i markedet enn Norge, men likevel har vel Nord West en hovedandel av sine båter på eksport, ikke minst til Norge.
Det som skjer i båtbransjen for tiden er ikke hyggelig. Likevel klamrer jeg meg til et håp om at det er lys i den andre enden av tunnelen. Vi vil jo på sjøen. Vi vil jo ha saltvann under kjølen hver sommer.
Noen hevder at dårlige somre er årsaken. Det er sikkert en del av årsaken, men neppe hele forklaringen.
Jeg tror ikke båtfolket har tatt inn over seg at bruktbåten ikke lenger er verdt gull. Folk er ikke lenger villig til å betale like mye for en brukt båt som en ny. Derfor stopper det opp. Jeg leser Finn.no jevnlig. Fortsatt er det gamle båter som ”vurderes solgt” til skyhøye priser. Der ligger en vesentlig del av årsaken, etter min mening. Får du ikke solgt bruktbåten din, bestiller du heller ikke ny.
Svein E,
Trondheim
Kjenner du denne?
Er det noen av Båtmagasinets lesere som kjenner denne båttypen? Kjell Rune Walla i Sandnessjøen har forsøkt å finne riktig svar. Nå ber han om hjelp fra erfarne båtfolk. Han undres på om det kan være en Lingebåt, men er i likhet med oss usikker på det?
Sjøfartsdirektoratet
Morten Refsaas har møtt tunge byråkrater i Sjøfartsdirektoratet på nært hold. Han er blitt et offer for deres egen feil.
I tre år har den tidligere våpenteknikeren fra Forsvaret omskolert seg for å bli fiskeskipper på egen sjark, og han har gjennomgått skipperkurset. Men så skjer det; da kan skulle ta sertifikatet var reglene plutselig endret.
Det spesielle med saken er at Refsaas hele veien har forholdt seg til informasjon på Sjøfartsdirektoratets egen hjemmeside. Så viser det seg at den informasjonen sjøfartsdirektoratet har lagt ut på sin egen hjemmeside ikke er riktig, ikke i samsvar med gjeldende regler. På hjemmesiden sto det at for å få sertifikat, må man ha gyldig fartstid på båt over åtte meter, mens det riktige skulle være 10,67 meter eller mer. Og hva skriver direktoratets saksbehandler? Jo, at man ikke kan stole på informasjonen direktoratet legger ut! Refsaas skulle i stedet ha hentet opplysningene fra Lovdata.
Dermed greide jammen byråkratene å vri seg unna denne saken også! Mens den omskolerte våpenteknikeren står uten mulighet til å starte et nytt yrkesliv som fisker.
-Tre bortkastede år, sier Morten Refsaas til Kyst og Fjord.
Jeg begriper ikke hvor firkantet byåkratene kan være i dette landet. Jeg skammetr meg.
Fred L.
Bodø
Lite debatt
Jeg vet at flere har kommentert det manglende engasjementet på båtmagasinets nettform før meg. Likevel stiller jeg spørsmål til redaktøren om hva som skal til å få i gang igjen en skikkelig diskusjon her. For båtfolket bør Båtmagasinets debattplass være et helt naturlig førstevalg. Jeg ber redaktøren foreta seg noe her.
Ivrig båtdebattant
Fin blogg
En liten honnør til Mathias Hansen som har laget sin egen blogg om restaurering av en gammel tresnekke. Han har restaurert båten fra bunnen av og viser, som han skriver, at det ikke er umulig å få et vrak til å bli en svane. Ta en titt på hans blogg https://mathiashansenbaat.blogspot.no/ og følg med på spennende fremskritt.
I vår digitale verden er det artig å følge slike oppussingsprosjekter. Kanskje en god idé også for andre?
Roar L
Sætre
Vest i åpen båt
Vi nærmer oss en ny båtsesong. Enda en gang går vi en sesong i møte uten noe påbud av bruk av vest i åpen båt. Hvorfor nøle? Vi ser av drukningsstatistikken at de fleste av de omkomne etter fall fra båt ikke brukte redningsvest. Når vi på generell basis vet at vest redder liv, er det ubegripelig at dette ikke skal være en like stor selvfølge som bruk av bilbelte i bil.
Det fines så mange lekre vester og flyteplagg i markedet da ingen behøver å skjemmes med bruk av vest.
Heldigvis later de4t til at stadig flere bruker vesten frivillig. Desserre er det vel en gruppe ”verdensmestere” som ignorerer vest. Derfor må det tys til tvang – dessverre.
Askeladdeneier
(alltid med vest)
Utopisk med UP på sjøen
Jeg leser at ordførerne Gro Skartveit i Finnøy og Marianne Ydstebø i Kvitsøy har sendt brev til politimester Hans Vik og bedt om at det blir lagt planer for mer synlig og regelmessig politi på sjøen.
Bakgrunnen for dette er mer lystbåtrafikk både fra de mange båtturistene som besøker de to øykommunene i sommerhalvåret, og tendenser til mer promille blant båtførere, skriv Øyposten.
De to ordførerne ønsker av den grunn et langt større nærvær av politi i båt på fjorden.
Det er nokså begredelig at ordførere i et politidistrikt er nødt til å komme med en slik oppfordring. Det burde jo vært den største selvfølge, men med den påståtte ressursknappheten i politiet er det vel ikke å vente at fjorden prioriteres.
I denne sammenheng synes kravet fra gruppen som utarbeidet rapporten om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt, om et UP på sjøen, høres utopisk ut.
Båtbruker
Ryfylke