Nr 9. 2013

Leserbrev: med kryssord og oppgaver

Brev til redaksjonen

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette

 

Riktig svar i nr 8/2013 var Engelsviken.

Vinnere: Pål Skjold, 3031 Drammen, Geir M. Andberg, 3413 Lier og Rolf Martin Sedberg, 3181 Horten

Propelljakten

Propellen i Båtmagasinet nr 8/2013 var plassert på side 16

Vinner: Anita Humleskjær, Solveien 19, 1624 Gressvik

Sommerkryssord

Riktig løsning på sommerkryssord var:

 

”Å grille pølser blir aldri feil”

 

Tre hovedpremier (bag) til:

Ingar Hofset, 7203 Vinjeøra, Lars Brage Berg, 7374 Røros og Lisbeth Jonassen,9161 Burfjord.

 

To trøstepremier, T-skjorte til;

Knut Pedersen, 8019 Bodø og Mariann Nyhammer,5966 Eivindvik

 

 

Hvem har rett til å bruke svaibøyene?

Det vises til artikkel i Båtmagasinet nr. 7/2013 om allemannsretten på sjøen.

Vi opplevde akkurat det som står i artikkelen når det gjelder hvem som har rett til å benytte svaibøyer – vi ble forsøkt jaget av to stykker med splittflagg og medlem av KNS fra en bøye som såkalt var eid av Kongelig Norsk Seilforening (KNS). Bøya lå i Sandspollen (Hurum) og på 10 m. dyp. Vi flyttet oss ikke! Den ene av disse som forsøkte å jage oss greide å jage en annen seilbåt fra bøya bak oss. Vi fikk beskjed om at vi ikke hadde vimpelen som viste at vi hadde krav på å benytte bøya og av den grunn kunne de jage oss.

 

Etter hvilken hjemmel i allemannsrettlovgivningen kan KNS sine medlemmer kreve at andre uten godkjent vimpel skal fjernes fra en bøye som ligger på 10 m. dyp?

Hvordan kan KNS kreve eiendomsrett på flere mål langs Oslofjorden eller kysten forøvrig, som disse bøyene utgjør med tanke på svairadius, når foreningen verken har strandeiendom eller andre forhold som tilsier at de kan kreve denne retten?

 

Jeg bare spør – etter mitt skjønn er dette en uhørt oppførsel og ikke forenelig med allemannsretten eller godt sjømannskap for den saks skyld.

 

Jeg er trofast leser og abonnent av Båtmagasinet og håper at dere vil ta dette inn under lesernes innlegg i bladet.

 

Alf-Fredrik Olsen

 

Bildet:

SVAIBØYER: Hvem har rett til å bruke svaibøyene, spør leseren. (Illustrasjonsfoto).

 

Erfaringer med Skorgenes

I Båtmagasinet i juni 2013 ble det publisert en artikkel om Skorgens og misfornøyde kunder. Jeg har nettopp kjøpt en Skorgenes Nordic 350, og jeg tillater meg å dele mine erfaringer med Båtmagasinets lesere.

   Jeg har eid en Viknes 880, en flott båt. I 2012 inviterte en bekjent av meg på tur med en flybridgebåt og opplevelsen var helt fantastisk. Da bestemte jeg meg for at jeg skulle ha en båt med flybridge. Først hadde jeg tenkt å kjøpe en Viksund 335, men i november 2012 gikk bedriften konkurs. En bekjent anbefalt meg en Skorgenes. Jeg kontaktet bedriften og fikk en pris på den nye Skorgenes Nordic 350 med ekstrautstyr og innbytte på Viknes 80.

   Jeg fikk også tilbud på en Viknes 1030 FB fra en meget dyktig og hyggelig mann, Jan Inge Sivertsen. Skorgenes var 360.000 kroner billigere enn Viknesen med lignende motor og utstyr. Da tenkte jeg at 360.000 kroner er mye penger, og gikk i avtale med Skorgenes.

   Båten skulle bygges ferdig, og leveres etter skriftlig kontrakt i slutten av januar 2013. For å gjøre en lang historie kort. Båten var ferdig til levering fra Askøy Båtsenter i mai 2013. Etter noen timers seiling måtte båten returneres Askøy Båtsenter fordi Raymarine-elektronikken ikke fungerte. Etter ca én måned klarte de å reparere elektronikken og alt fungerte rimelig bra. Kun ekkoloddet fungerte i perioder dårlig. Den viste ikke alltid riktig dybde, men det ble jeg forklart at var normalt.

   Jeg har brukt båten ca 30 timer, og så langt er min konklusjon at båten er førsteklasses, veldig god i sjøen, pen, komfortabel og luksuriøs. Kun et par småting kunne vært forandret. Hvis noen av leserne har tenkt å anskaffe denne type båt, så anbefaler jeg denne på det sterkeste.

   Det som var dårlig, var leveringsprosessen. Dette ødelegger mye for bedriften. Jeg synes at eieren, Roar Strømsnes, bør ha en dyktig leder i bedriften sin. En leder som ikke bare er flink til å snakke med kunder, men en som også holder det som blir lovet og har full kontroll og påvirkning på byggeprosessen og levering av båter til kunder. Skorgens bør også ha en sekretær som svarer på telefoner og formidler kontakter.

 

Grzegorz Gradek

Kjære redaksjonen

Mitt navn er Svein Olsen. Jeg tegnet og fikk bygget ”Olsen 21”, en prototype, tidlig i 70-årene. Det skulle være interessant å få vite hvor denne nå befinner seg. Er den eventuelt tilgjengelig som et restaureringsobjekt. Jeg sette pris på hjelp for å komme videre.

 

Svein Olsen

 

..og Båtmagasinet formidler gjerne kontakt. Send en mail til amund.r.loken@aller.no.

 

Norske uthavner

Jeg synes vedlegget deres var informativt og ga en fin oversikt. Men jeg synes det er litt rart at dere på oversikten over Østfold har kuttet ut nord-vestre del av fylket. Grensen på deres oversikt går ved Skjæløy Brygger, men Østfold strekker seg forbi Moss og opp mot Son. Både uthavner og gjestehavner som kan være av interesse er dermed uteglemt. Hvis dere skal lage en oppdatert versjon håper jeg at dere korrigerer dette.

Jan Fredrik Fogth

(Bilde;

Faximile av 1. side av Norske uthavner)

 

Broren ikke lenger forelsket i båten….

Båtmagasinet har flere ganger med hell vist bilder av båter som det har vært vanskelige å finne navn på. Det finnes alltid noen lesere som vet hva slags båttype det er. Når er spørsmålet om noen kan hjelpe ”Smører”. Han har lagt ut denne på Båtmagasinets leserforum;

 

”Jeg kjøpte meg plutselig en båt av broren min, han hadde kjøpt den året før og var ikke forelsket i den lenger. Men vi vet ikke hva båt det er. Er det noen som kjenner igjen denne?

”Smører”

 

Hekksjø i Glomma

Vi i Nabbetorp Båtforening (NBF), vil gjerne oppfordre alle fritidsbåteiere til å vise hensyn når de ferdes på Glomma. Vi opplever alt for ofte høy hastighet og båter som drar mye hekkbølger rett opp til vår båthavn, og det hører vi er tilfelle flere steder langs elva.

   Mange båteiere er ikke klar over at bølgene de lager kan skade andre båter som ligger i havn og havneanlegg. Selv om det ikke er fastsatt fartsbegrensning i østre delen av Glomma, betyr ikke det at man ikke skal vise hensyn. Vi håper at båtførere kan snu seg og se på sine hekkbølger en gang imellom.

   Det er mulig å tilpasse farten sin slik at bølgene etter båten ikke blir til sjenanse for andre.

   Merk i så måte den sentrale forskriften om fartsbegrensninger i sjø, el og innsjø, § 2 som sier:

 

”Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade på personer, herunder badende, andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg eller omgivelsene for øvrig”.

 

Ved å sende denne oppfordringen til alle båtforeninger som ligger til Glomma håper vi at foreningene igjen kan mane sine medlemmer til å vise hensyn.

 

Med hilsen

Styret i NBF                                                                                            

 

Bildet:

HEKKSJØ: Det er slike bølger vi ikke ønsker på Glomma. (Illustrasjonsfoto: Hans Due).