utgave nr 9 1999
Spyl skroget
Spyl skroget så snart som mulig!
Her følger noen råd om hva du bør gjøre med en gang båten er på land.
Når båten er på land, er det viktig å spyle den under vannlinjen med en gang og helst mens skroget er vått. Her er en høytrykkspyler det riktige verktøyet. Dropper du denne jobben i høst, tar det fire ganger så lang tid til våren. Når skroget er rent, sjekk nøye etter småskader og sår i bunn og baug. Det lønner seg å klargjøre for slike reparasjoner om høsten. Slip sår ned og gjør grundig rent med aceton. Nå kan skaden tørke skikkelig i løpet av vinteren.
Har du hekkaggregat, må drevet av. Sjekk at det ikke er vann i oljen. Er det vann, så er oljen grå. Årsaken ligger antakelig i dårlig tetting rundt propellakselen. Dette har du nå all verdens mulighet til å få reparert mens det er verkstedkapasitet gjennom vinteren. Har du strak aksel, sjekk både propell, aksel og hylse. Hvis det er sår eller bulker på propellen, kan det være en ide å spandere en sjekk på et propellverksted. En bulk kan nemlig indikere at propellbladet kan være mer deformert enn det et utrenet øye kan se. Her må det måleinstrumenter til.
Over vannlinjen
I dette avsnittet tar vi for oss plastbåten. Her er høstvedlikeholdet svært avhengig av båtens alder og beskaffenhet. Uansett anbefaler vi full nedvasking, og da mener vi med et så konsentrert båtvaskemiddel at den gamle voksen fjernes. Hvis du har ettervokset en gang eller to gjennom sesongen, noe du bør gjøre, har du "hermetisert" skitt i voksen. Uten å vaske ned skikkelig, vil du bare bygge opp mer og mer møkk etter hvert som vokslagene legger seg oppå hverandre.
Før vinteren har du nå to muligheter. Enten vokse på normalt vis, eller gjøre som noen av proffene: Nemlig bruke vaselinolje. Sett inn alle plast- og gjerne metalldetaljer med vaselinolje. Da forsegler du plasten og hindrer korrosjon til neste sesong. Vaselinoljen lar seg lett fjerne med båtvaskemiddel til våren.