utgave nr 10 2005

Båten min: Zero - Tore Martinis motorbåt fra 1920

Publisert Sist oppdatert

Båten min/Zero 1005

Båten min: Tore ved roret i bestefars båt

Fikk Zero tilbake

Da bestefarens motorbåt Zero ble solgt i 1974, var Tore Martini fra Porsgrunn 13 år. Det skulle gå ytterligere 26 før Zero igjen var tilbake i Martini-familien, nå med Tore ved roret. I dag er båten 82 år gammel, og like fin som da den var ny i 1923.

TEKST: ATLE KNUTSEN

I vår septemberutgave i 1989, skrev vi om Heddalsvannets Svane Zero fra 1923. Den gang var den langsmale motorbåten eid av Kaare Virud på Notodden. 80-åringen Virud hadde kjøpt den fra Tore Martinis far i 1974. Kaare Virud var gammel sjømann og fartet rundt på Heddalsvannet, uten å være i nærheten av saltvann på 26 år. Men så en dag i 2000 ble det atter opprettet kontakt mellom familien Virud og Martini. Det var 92-årigen på Notodden som slo på tråden til Tore Martinis far og lurte på om det var noen i familien som ville ta vare på hans kjære Zero. Tore hadde vært klar for oppgaven siden han var 13 år gammel, og reiste straks oppover i Telemark for å se på båten. Men Martini kunne ikke bare ta med seg Zero hjem igjen til Skien, måtte han vite.
- Jeg ble nærmest kryssforhørt av gamle Virud, husker Tore Martini, som først etter tredje besøket ble godkjent og fikk lov å kjøpe båten.

En sjeldenhet

Zero er et syn som vekker munterhet og entusiasme i Trosbyfjorden i Bamble. Folk vinker og smiler når 25-foteren med det underlige navnet sklir gjennom trange sund. Sukkerfritt blandevann fra Coca Cola er vår første innskytelse når vi ser bokstavene på båten. Men navnet har den hatt siden 1938, så forklaringen må være en annen.
- Da bestefaren min kjøpte båten, var det en viss uenighet rundt navnevalget i familien Martini. De kunne ikke bli enige. Derfor foreslo min bestemor navnet Zero, som jo betyr null. Og det navnet har den hatt siden, forteller Tore.
- Zero ble bygget for en lege i Brevik hos Hansen & Arntzen på Ekstrand. Båtbyggeriet ble etablert i 1920, så Zero må være en av de første båtene derfra. Hun er temmelig spesiell i fasongen, med hytta bak og den store åpne brønnen forut. Da min bestefar Håkon Martini kjøpte henne i 1938, satte han derfor på en vindskjerm for å få litt beskyttelse. Han installerte også inn en ny tosylindret Albin D20 på 8-12 hk som er overhalt og fortsatt putrer i båten.
- Siden vi hadde hytte i Ormefjorden var Zero en naturlig del av oppveksten, og jeg er veldig glad for å ha fått den tilbake, sier Tore.

Omfattende

- Helt fra første stund var planen min å bringe båten i original stand. Men det var mer som måtte gjøres enn jeg var klar over. Først i 2003 var det klart for sjøsetting etter en grundig restaurering. Vi fjernet master og vindskjerm. Motoren ble tatt ut og plukket fra hverandre av svogeren min. Da den ble satt ned på motorfestene igjen var den som ny. Stort sett er alt om bord originalt. Det var ikke mye som måtte byttes, med unntak av noen få bordganger og akterstevnen. Resten er Oregon pine, mahogni og eik fra 1932, ifølge Tore, som bruker båten nesten daglig i sommerhalvåret. Turene går fra hytta i Bamble, med vimpelen farmoren en gang sydde vaiende i baugen, i farvannene der Martinis mor og far reiste på bryllupsreise med Zero - for mange, mange år siden.