utgave nr 3 201
Evinrudetest
Det står 200 hk på motorkåpa, men er det sant? Ikke alltid.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due
Evinrude har to versjoner av sin 200-hester. Den ene med modellbetegnelsen H.O. (High Output) yter faktisk 220 hk. Det gir en fartsøkning på 10 prosent på en og samme båt.
Evinrude har tatt fram en rekke motorer med samme modellbetegnelse, altså H.O. fra 115 hk og oppover. Felles for dem alle er at det er moderne totaktere utstyrt med Evinrudes spesielle høytrykksinnsprøyting. Motorene er markedsført parallelt med standardmotorene og har nøyaktig de samme komponentene til bensininnsprøyting, tenning og andre finesser. Forskjellen består hovedsakelig i en større motorblokk med et større sylindervolum på HO-modellene.
En annen stor forskjell er undervannshuset som hos noen av HO-motorene har en slankere utforming som ir minimalt med vannmotstand – et smalt og slankt racingundervannshus utstyrt med nesekon (ser ut som spissen på en geværkule). Undervannshuset har også et noe annerledes kjølevannsinntak slik at motoren kan heises makismalt på akterspeilet. I tillegg har man utnyttet effektuttaket fra motoren 100 prosent på HO-motorene. ICOMIA (International Council og Marine Industry Associations) har satt regler for effekten på motorer, og i følge disse reglene skal propellakseleffekten for en 200-hester være 200 hester pluss/minus 10 prosent. Det betyr at motoren kan yte 220 hk og fortsatt betegnes som en 200-hester.
Må heises
Denne motorserien passer ikke til alle båter. Den må heises skikkelig på akterspeilet og passer dermed best til lettdrevne båter med luftsmurte skrog, for eksempel RIBer og skjærgårdsjeeper beregnet for høye hastigheter. På en tyngre båt, for eksempel en weekend-cruiser eller en styrhusbåt, kan resultatet bli dårligere med HO-versjonen enn med en konvensjonell motor.
Vi har testet en standard 200-hester med et sylindervolum på 2592 ccm mot en 200 High Output som har et sylindervolum på 3279 ccm. Det er samme sylindervolum som på 250-hesteren til Evinrude. Testen ble gjort på en Nordkapp 650 Noblesse som er 6,50 meter lang og 2,50 meter bred. Båten veier 1.250 kg uten motor og 1.500 kg med motor. Båten er kanskje ikke den mest ideelle for denne testen, men vi målte allikevel en fartsøkning på 10 prosent. Det gjelder for hele turtallsregisteret helt ned til båten sank gjennom planingsfarten. Toppfarten med standard motor ble 37,2 knop og med HO-motoren 40,6 knop. Begge motorene hadde samme propell, en 19 tommers stålpropell fra Viper.
Spenstig akselerasjon
Bensinforbruket er noe høyere med HO-motoren i liter pr time, men takket være fartsøkningen, får man et lavere forbruk pr nautisk mil. Ved nøyaktig 30 knops fart med begge motorene, trekker standardmotoren 1,3 liter pr nautisk mil, mens HO-motoren er nede i 1,20 liter pr nautisk mil.
Også akselerasjonen er adskillig bedre med HO-motoren Vi brukte like over seks sekunder for å få båten opp i 25 knops fart. Den eneste ulempen vi noterte var et noe høyere støynivå og skarpere lyd på HO-motoren. På topp målte vi 91 decibel med HO-motoren mens standardmotoren havnet på 84 decibel. Det er meget stor forskjell når vi vet at støyen nesten fordobles for hver 3. decibel i dette området. Når vi trekker av litt på gassen, jevner imidlertid støynivået seg ut mellom de to motorene.
(Evinrude 041+043)
Evinrudes 200-hester i standardversjonen er en 60 graders V6 og et sylindervolum på 2592 ccm. Den gir nøyaktig 200 hester på propellakselen og ga testbåten en toppfart på 37,2 knop.
(Evinrude HO 149+150)
HO-versjonen av 200-hesteren har samme grunnkonstruksjon som deres 250-hester med et sylindervolum på hele 3279 ccm. Det er en 90 graders V6 som gir 220 hk på propellakselen. Motoren ga testbåten en toppfart på nesten 41 knop.
(Evinrude 115-132)
Testene ble gjennomført ved testanlegget til Evinrudes importør Fische Marine på Sætre i Hurum. Her blir standardmotoren skrudd av etter test, mens HO-motoren venter på tur.
(Evinrude 144-147)
HO-motorens spesielle undervannshus har en slank og smal utforming som gir minimalt med vannmotstand. Det passer best på lettdrevne, luftsmurte skrog, som for eksempel en RIB eller en skjærgårdsjeep. På en tyngre båt kan undervannshuset resultere i dårligere effekt enn med et standard undervannshus.
(Evinrude 072-092)
For å sammenligne de to motorene har vi brukt en Nordkapp 650 Noblesse som testbåt. Det er en daycruiser med målene 6,50 X 2,50 meter og en vekt på 1.250 kg uten motor og ca 1.500 kg med motor.
FAKTA
Fabrikat
| Evinrude
| Evinrude
|
Modell
| 200 DPX
| 200 DHX
|
Motortype
| Standard
| High Output
|
Effekt i hk
| 200
| 200
|
Antall sylindre
| V6- 60°
| V6- 90°
|
Sylindervolum i ccm
| 2592
| 3279
|
Elektronisk innsprøyting
| Ja
| Ja
|
Oljeblandet bensin
| Ja
| Ja
|
Maks. turtall i rpm
| 5850
| 5800
|
Utveksling
| 1,85:1
| 1,85:1
|
Generator i Ampere
| 50
| 50
|
Vekt i kg
| 196
| 238
|
Instrumenter
| I-Command
| I-Command
|
Garanti i år
| 3
| 3
|
Ca-pris
| 212.000 kr
| 229.000 kr
|
TESTRESULTAT
Fabrikat
| Evinrude
| Evinrude
|
Modell
| 200 DPX
| 200 DHX
|
Motortype
| Standard
| High Output
|
Propelltype
| Viper
| Viper
|
Propell i tommer
| 19
| 19
|
Monteringshull
| 2
| 2
|
Toppturtall i test
| 5000
| 5500
|
Fart i knop:
|
|
|
Ved toppturtall
| 37,2
| 40,6
|
- 500 rpm
| 34,0
| 37,1
|
- 1000 rpm
| 29,2
| 33,0
|
- 1500 rpm
| 23,7
| 28,2
|
- 2000 rpm
| 16,4
| 22,5
|
-2500 rpm
| Planer ikke
| 17,5
|
Bensin, liter/time:
|
|
|
Ved toppturtall
| 70,4
| 73,1
|
- 500 rpm
| 54,0
| 57,8
|
- 1000 rpm
| 37,0
| 41,2
|
- 1500 rpm
| 28,4
| 33,0
|
- 2000 rpm
| 19,4
| 25,7
|
-2500 rpm
| --
| 20,3
|
Bensin, liter/nautisk mil:
|
|
|
Ved toppturtall
| 1,89
| 1,80
|
- 500 rpm
| 1,59
| 1,56
|
- 1000 rpm
| 1,27
| 1,25
|
- 1500 rpm
| 1,20
| 1,17
|
- 2000 rpm
| 1,18
| 1,14
|
-2500 rpm
| --
| 1,16
|
Støy i decibel (A):
|
|
|
Ved toppturtall
| 84
| 91
|
- 500 rpm
| 82
| 84
|
- 1000 rpm
| 79
| 83
|
- 1500 rpm
| 77
| 82
|
-2000 rpm
| 75
| 80
|
-2500 rpm
| --
| 77
|
Akselerasjon i sek:
|
|
|
- til 25 knop
| 9,3
| 6,5
|
- til 30 knop
| 11,2
| 8,7
|
Testfakta: Testene er utført hos Fishe Marine A/S testsenter på Sætre i Hurum i september 2009. Lufttemperatur + 15ºC, vanntemperatur +14ºC.
Våre tester er gjennomført med 2 personer i båten og ved 6 forskjellige turtall, dels toppturtallet og deretter har vi redusert turtallet med 500, 1000 omdr/minutt osv. Motorstøy er målt ved førerens øre.
Testbåten Nordkapp 650 Noblesse har målene 6,50 x 2,50 meter.