FB RIB 24: Potent politibåt

Båtbøllene i Hordaland går harde tider i møte. Hordaland Politidistrikt har fått en viril italiener på laget: En 42-fots RIB fra designerlegenden Fabio Buzzi. Med den går politiet sommersol og syndere i møte – i 60 knop.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

- Vi kan vel sette på blålysene og sirenene, spør vi med barnlig håp i stemmen. Men, neida. Det blir bare bekreftet nok en gang: Alt som er gøy er ulovlig. Blikket politimannen sender oss gir tydelig beskjed om grensene for øvrighetens humor.
– Blålys og sirener er bare til uttrykning, sier en streng Sven Johannessen, prosjektleder for nyanskaffelsen ved Hordaland Politidistrikt.

Hadde vi ikke visst bedre, ville vi vært fristet til å tro at det lå en viss barnlig entusiasme bak anskaffelsen av noe så eksotisk som en FB RIB 42 – et langt vanligere innslag i Kuwait, Rwanda, Hellas, USA og Italia enn på Hardangerfjorden utenfor Nordheimsund. Snarere ligger det nok tunge praktiske og økonomiske overveielser bak nyervervelsen. Den strømlinjeformete italieneren fra byen Annone Brianza utenfor Milano er en 42-fots Fabio Buzzi RIB med to motorer på til sammen 1.200 spreke politihester under dørken. En velprøvd patruljebåt som brukes av politi, kystvakt og militære over hele verden. Med en tankkapasitet på drøyt 1.000 liter har båten en aksjonsradius fra Oslo til Bergen.

Racere og patruljebåter


FB Design ble startet allerede i 1971 av Fabio Buzzi for å lage ”high performance” motorbåter. I hovedsak produserer de hurtiggående patruljebåter, men har også en betydelig merittliste innenfor racingsporten. Faktisk er FB Design det eneste verftet i verden som kan skryte av at deres båter har satt farts-verdensrekorder i alle eksisterende offshoreklasser, med alle typer skrog. Båtene har vunnet mer enn 50 verdensmesterskap. Sine erfaringer med å lage hurtiggående farkoster har de brakt med seg inn i produksjonen av patruljebåter. Dette er båter som først og fremst er laget for et profesjonelt marked. Det er hurtiggående båter fra 24 til 80 fot, og hver modell kommer i en rekke forskjellige utgaver. Noen kan for eksempel behov for et fastmontert maskingevær eller mitraljøse på fordekket… Den største RIBen fra FB Design er på 55 fot. I tillegg til å lage båter med vanlig glassfiberskrog produseres også såkalte Stab-båter som har konvensjonelt skrog med en liten pongtong på hver side akter som blant annet skal gi ekstra stabilitet når båten ligger i ro – uten at det går ut over fartspotensialet.

Spartansk innredning


Den nye politibåten er rimelig spartansk innvendig. Dette er ikke en båt laget for koseturer på fjorden, men et effektivt verktøy for patruljering og utrykning. I lugaren forut er det to enkle brisker, en liten stålvask, to-bluss kokeapparat, en kjøleboks og toalettrom med vannklosett og dusj. Styrhuset preges av to kraftige ståstoler på søyle med elektriske justeringer som gjør at man står bekvemt og trygt uansett fart og sjøgang. På babord side er det ”passasjersete”, og foran den en konsoll med en 12 toms kartplotter, VHF, politiradio og betjeningspanel for sirener og blålys – for de som får lov til å prøve den slags. På førersiden er det også en 12 toms kartplotter, motorinstrumenter, hendler, trim og alt som må til for å ferdes i 60 knop. Bak passasjersete er det en liten ”kontoravdeling”, for føring av logg og forskjellig politiarbeid – for eksempel skrive ut båtbøter. På babord skott, mellom sidevindu og bakvegg, er det montert et elegant verktøysett – hvor hvert verktøy har sin faste plass; øks, hammer, lykt, tenger, skrumaskin og så videre. Vi skulle gjerne hatt et på hobbyrommet.

Dekker stort område

Politibåten til Hordaland Politidistrikt dekker kysten fra indre Hardanger til Solund i Sogn.
– Ut i fra det vi har sett svarer båten til alle forventninger. Dette er en typisk arbeidsbåt som tåler mye juling, sier Sven Johannessen fra Hordaland Politidistrikt. Han legger til at Hordaland er et stort og værhardt politidistrikt og at det derfor er viktig med en båt som har gode egenskaper både i fjorder og til havs. Aksjonsradiusen er også større enn tidligere. Med rundt 2.000 driftstimer i året må politiet ha en båt som holder. Det var flere båter som var aktuelle under vurderingen av ny politibåt, blant annet fra norske produsenter. Alternativene til den nyinnkjøpte politibåten var alle utstyrt med vannjet som kan være en fordel ved redningsoppdrag, men politiets krav til toppfart på 45 knop kunne ingen vannjetinstallasjon matche. Derfor ble to 600 Cummins QSC 8,3 på ZF Trimax 2200i-drev løsningen på fartskravet.

Som en kniv


Politibåten satt som en kniv i vannspeilet på den blikkstille Hardangerfjorden da vi la av gårde med en marsjfart på 45 knop. Selv ved toppfart på drøyt 60 knop lot den seg ikke vippe av pinnen ved ekstrem manøvrering. Med 1.200 hester under dørken føler man virkelig at det er rikelig med krefter som herjer i hekken på den drøyt 13 meter lange og 3,6 meter brede båten. Den er som en RIB på Viagra. Likevel krever farkosten en rutinert fører. I 60 knop må man jobbe aktivt med trim og hendler, spesielt i sjøgang. Til høyre for rattet er det for øvrig en mekanisk trimindikator som viser stillingene på trimflapsene. Rått og solid. Instrumenteringen er enkel og funksjonell. Alt som ikke er praktisk nødvendig er skrelt bort. Sven Johannessen beskriver opplevelsen av å kjøre båten som å være om bord i et sjøfly like før det letter. Det bråker og bulder, men alt er skrudd skikkelig sammen og utstyret om bord har sin dedikerte plass.

Po-leaset


Djupevåg Båtbyggeri i Norheimsund er nordisk forhandler for Fabio Buzzi, selv om de nok er mest kjent for å lage solide trebåter, ikke minst Colin Archer-skøyter. Mindre kjent er det kanskje at de også lager hurtiggående båter, både i tre og glassfiber. Det er nesten ironisk at Djupevåg nylig har sjøsatt en katamaran, som er en av få norskbygde båter som uten videre kjører fra politibåten. Djupevåg står som eier av den nye politibåten, mens politiet leaser den gjennom en avtale som strekker seg over fem år – med en kostnadsramme på 12,5 millioner. Offisielt ble båten overlevert og døpt under en seremoni i Bergen fredag 3. april. Som sin forgjenger fikk den navnet ”Kjølen”, et navn med dobbel bunn. I Bergen kalte man før i tiden politiet for Kjølen (visstnok på grunn av formen på den tids politihjelmer). Og skulle du selv få lyst på en Fabio Buzzi 42 må du ut med rundt 7 millioner kroner.

FAKTA: FB DESIGN RIB 42
Fabrikant: FB Design, Italia
Båttype: Patruljebåt, RIB
Lengde: 13,20 meter
Bredde: 3,60 meter
Dypde: 0.9 meter
Tørrvekt: 6.400 kg
Drivstoff: 1.080 liter
Motor: 2 x 600 Cummins QSC 8,3
Fart testbåt: 60-62 knop
Max fart: 70 knop (med 2x800 hk)
Gear: ZF 305
Drev: ZF Trimax 2200 i
CE-kategori: B
Pris: Cirka 7 millioner kroner
Produsent: Fabio Buzzi, Italia. www.fbdesign.it
Importør: Djupevåg Båtbyggeri, Norheimsund www.djupevaag.no