utgave nr 12 2009

Kong Vinter vender tilbake: Forbered båten

Det er en evig runddans. Ikke før er vi ferdige med vårpussen, så kommer vinteren tilbake. Etter noen herlige sommeruker er det på tide å beskytte båten nok en gang. Slik gjør du det:

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: JON WINGE

Båten din – og du – står overfor to utfordringer om vinteren. Når båten kommer på land, må den står trygt. Den må beskyttes mot snøen, men aller mest mot frosten. Og så må du sørge for at tyvene ikke får for lett spill.

Båten må stå støtt
Det er verst med seilbåter, men hvert eneste år havner også motorbåter i bakken under vinteropplaget. Forsikringsselskapene betaler ut, men det egentlige ansvaret er jo båteierens.
Vi ser stadig en god del uforsvarlig oppstilling, ja det er faktisk overraskende at ikke flere båter går over ande i løpet av vinteren. Enkelte av de mest populære krabbene og stativene (det heter krabbe, ikke krybbe) er simpelthen feilkonstruert. Heldigvis skal det ikke så mye til før båten står trygt i dem også.
Båten må selvsagt ikke velte, men det er også viktig at kjølen er jevnt understøttet på mange nok steder. Det er særlig viktig for trebåter. Her følger noen råd for sikker oppstilling.

Oppstilling 1.jpg
SKUMMELT: Dette populære opplagsstativet er tilsynelatende en smart konstruksjon. De to armene er hengslet i en teleskoperende søyle i midten. Når båten settes på plass, trykkes armen inn mot v-bunnen og tilpasser seg perfekt. Stativet skal visstnok være godkjent av Veritas, likevel er det skummelt: I prinsippet er ikke understøttelsen bredere enn avstanden mellom omdreningspunktene til de to armene.

Oppstilling 2.jpg
UTMERKET: Dette stativet blir aldeles utmerket hvis armene støttes opp individuelt, slik båttakstmann, Geir Tørmoen, her demonstrerer. En veldig enkel løsning som også produsenten burde tenkt på. Her er presenningen festet i stativet, og det er farlig!

Oppstilling 3.jpg
FEIL BRUK: Et av de beste stativene for båtoppstilling heter Seaquip (OPI har en tilsvarende klone), men her er det brukt galt. Den stillbare skruen er skrudd alt for langt opp. Bøyekreftene kan bli for store. Større stativ, eller kanskje Lecablokker under? Også her er presenningen farlig festet til stativet.

Oppstilling 4.jpg
OGSÅ FEIL BRUK: Dette er et annet eksempel på en veldig populær krabbe som ofte blir brukt feil, slik som her. Som du ser, står støttebenet nesten loddrett. Ideelt sett skal det stå tilnærmet vinkelrett på skroget, slik vi her demonstrerer med trestykket. Gjør tilsvarende på din egen båt! Enkelte steder i Middelhavet støtter de faktisk ikke opp båter på andre måter en dette.

Oppstilling 5.jpg
FARLIG: Ved slike krabbeløsninger må krysskjettingene ta opp det meste av kreftene. Denne kjettingen er trolig sterk nok, men den åpne kroken er jo livsfarlig!

Oppstilling 6.jpg
MÅ ERSTATTES: Åpne kroker MÅ erstattes av en sjakkel-løsning.

Dekk båten ordentlig
Det er ganske trist å gå omkring og se at enkelte bare setter fra seg båten og glemmer den til våren kommer. Sist vinter var det spesielt mange som forregnet seg når det gjaldt overdekkingen.
Du må sørge for et ordentlig presenningsstativ. Det er mange gode løsninger på markedet, men det er heller ikke så vanskelig å lage noe selv.
Du klarer deg i og for seg med billigste form for presenning. Den er lett å ha med å gjøre, men det er vanskelig å få den til å ligge slik den skal. Der er tyngre presenninger mye bedre. Og så må du følge med, både når det blåser og når det snør.

Tildekking 1.jpg
ELSKE HELE ÅRET: Båtliv er som et ekteskap: Man må elske hele året. Et godt presenningsstativ kan redusere bekymringene, men det er lurt å ta en tur med snømåken/kosten etter hvert tyngre snøfall.

Tildekking 2.jpg
KAN GÅ BRA: En plastbåt har egentlig ikke direkte vondt av å stå uten tildekking så lenge cockpiten er beskyttet. Det er lurt å la alle brytere stå i ”på”-stilling, for det forhindrer korroderte punkter, men da bør man jo koble fra batteriet (her lyser lanternene)! La gjerne batteriet stå om bord, men det må være fulladet.

Tildekking 3.jpg
SØRG FOR LUFT! Luft har alt å si om vinteren, ellers blir det lett mugg om bord. Sett opp dørker, dører, skapdører og skuffer. Med god lufting trenger du ikke ta putene med hjem. Still dem på høykant og sørg for at luften kan fornyes og sirkulere under dekk.

Tildekking 4.jpg
PASS PÅ VINDEN: Det er skummelt å feste presenningen i opplags-stativet. Vinden er tålmodig, og får den arbeide lenge nok, får den til en slark, og da få den enda mer makt. Det hele akselererer. Til slutt kan stativet/krabben miste grepet på båten. Begge disse båtene er for øvrig, som du ser, veldig godt opplagret.

Tildekking 5.jpg
KANNER SOM LODD: Plastkanner med vann er like tålmodige som vinden. Og så har du ferskvann til den første vårvasken, før vannet er tilkoblet igjen. Men det lønner seg ikke å henge dem på så lange snorer. Da pendler de og dunker i sterk vind.

Tildekking 6.jpg
SKAMFILING: Vinden er som sagt tålmodig, og en ubeskyttet presenning blir utsett for skamfiling. Her er en smart måte å beskytte presenningen på.

Tildekking 7.jpg
SMERTINGER: Slike plastslanger koster en bagatell og blir veldig fine smertinger som hindrer skamfiling av presenningen over skarpe kanter.

Motor og drev
Det er en kjent sak at de færreste båtmotorer ”går i stykker” men at de ”står i stykker”. Hvis ikke utenbordsmotor og drev ”tørker bort” i løpet av vinteren, da.
Mange foretrekker å la profesjonelle stelle med motoren for vinteren. Gjør du det, så sjekk at vedkommende har et godt ry og at han kan sine ting. Alt for mange motorer blir utsatt for sjarlataner som fusker i faget eller som ikke gjør jobben ordentlig. Gjør det heller selv. Instruksjonsboken forteller alt. Da vet du hva som er gjort, og du blir dessuten dus med motoren din. Motorkonservering er nemlig ikke vanskelig!

Motor 2.jpg (ingen nr 1)
SIKRE MOTOREN: Utenbordsmotoren må kjøres i ferskvann, og det må byttes drevolje, samt motorolje med -filter (firetakter). Men det hjelper ikke om motoren blir stjålet om vinteren. Ved slik vinterlagring er du ikke forsikret mot tyveri.

Motor 3.jpg
SIKRE DREVET: Også drevene må lagres trygt. Blir de stjålet fra båten under vinteropplaget, må du dekke tapet selv.

Motor 4.jpg
KONSERVERING: Det er enkelt å konservere motoren. Først må varmevekslere skylles med ferskvann. De ligger etter hverandre i samme løpet og skylles samtidig. Det er mange måter å gjøre det på. Her suger motoren fra et trau som etterfylles med resten av ferskvannet fra tanken. På enkelte sjøvannsinstallasjoner er det mulig å la motoren suge ferskvann fra sjøvannsfilteret. Enklere kan det knapt gjøres.

Motor 5.jpg
OLJESKIFT: Bytt motorolje og –filter. Bruk olje som er tilpasset dieselmotor. Har motoren turbo, bør du bruke spesialolje for det. Kjør motoren ca 10 sekunder så den nye oljen får spredd seg over alt.

Motor 6.jpg
SIKRE MOT FROST: Avslutt med å la motoren suge i seg en forstvæskeblanding i 1:1. (Frostvæsken må blandes ut, ellers fryser den!). La blandingen stå i motoren over vinteren.

Toalettkonservering.jpg
FERSKVANNSSYSTEMET: Tøm forstvæskeblanding i toalettet, pump til hele pumpemekanismen er full og la det stå. Det samme gjør du med lensepumpe for dusjen etc. Blås alle ferskvannsslanger tomme og kjør en blanding med glyserin og vann i 1:10 gjennom byssepumpa.