Nr 8 2012
Lettere og gjerrigere påhengere
Det har utviklet seg til nærmest et rotterace blant påhengerprodusentene om å ha de letteste og gjerrigste motorene. Nå er Suzuki i førersetet, i alle fall på de små motorene.
TEKST OG FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN
Fem nye motorer har blitt presentert av Suzuki denne våren. De minste, firetakterne DF20A og DF15A, bygger på nøyaktig samme motorblokk, en 327 kubikkcentimeter tosylindret firetakter med elektronisk innsprøytning. Effektforskjellen styres elektronisk av hjernen i motoren, den såkalte ECM-en (electronic control module). 20-hesteren bruker alle hestekreftene på 5800 omdreininger, mens 15-hesteren får ut potensialet på 5500 o/min.
Lettere
Med de nye 15- og 20-hesterne inntar Suzuki førsteplassen, som de letteste firetakterne i klassen. Letteste versjon av DF15A veier 44 kilo, mens nærmeste konkurrent er Hondas femtenhester som veier 47 kilo. Yamahas letteste i dette segmentet veier 50 kg, mens Mercurys 15-hesters firetakter veier 52 kilo. Selve motoren er også fysisk mindre enn konkurrentenes.
Drivstoffgjerrig
Suzuki har konstruert et helt nytt drivstoffinnsprøytningssystem som kombinert med Lean Burn-teknologien gjør at motorene blir svært gjerrige. Lean Burn-teknologien, som først ble introdusert i 70-, 80- og 90-hesterne fra Suzuki, er et intelligent styringssystem som enkelt forklart går ut på at blandingsforholdet mellom luft og bensin effektiviseres i størstedelen av motorens turtallsområde. Motoren går magrere ettersom den optimaliserer blandingen av luft og bensin. Det nye innsprøytningssystemet (EFI) er ikke avhengig av batteri, slik vi vanligvis ser. Det betyr at de snorstartede påhengerne lager strømmen til systemet selv ved hjelp av svinghjulsgeneratoren. Drivstoffsøkonomien er neppe avgjørende når folk flest velger motorer i denne størrelsen, men det er betryggende å vite at produsentene har fokus på dette.
-Det viktigste Suzuki gjør om dagen er å jobbe på Lean Burn-teknologien, for å spare både drivstoff og miljø. Vekta er også viktig. Blant 15 og 20-hesterne er nå disse de klart letteste. Det gjør selvsagt at båtene fungerer bedre, sier markedssjef Stein Harald Jørgensen, hos den norske importøren Erling Sande.
Motorene leveres som standard sammen med Erling Sandes småbåter Linder, HR og Suzumar, men kan selvsagt selges separat. Veiledende pris er 23 990 kroner for DF15A, mens DF20A vil koste 28 990 kroner. Duoen er tilgjengelig i Norge fra 1. juli.
Oppgraderte sværinger
I tillegg til småmotorene har Suzuki oppgradert 100, 115 og 140-hesteren sin. Disse har nå fått nytt motordeksel og videreutviklet teknologi.
Redusert drivstofforbruk
Blokka er fortsatt en 16-ventilers firesylindret toliter på alle de tre modellene. Det ulike antall hestekrefter er elektronisk styrt. Sammenligner man den nye 140-hesteren med den gamle, er drivstofforbruket redusert med 14 prosent i marsjfartsområdet.
Vekta er redusert fra 186 til 179 kilo for vanlig langstammet motor. 3,6 av disse kiloene er tatt fra selve motordekselet, som nå har fått et mer aggressivt utseende. S-en kjent fra Suzukis billogo har nå fått en fremtredende plass foran på dekselet, mens nye dekaler sørger for den sportslige looken.
Motorene kommer for salg i Norge i oktober i år. Prisen er ikke klar. Norsk importør er Erling Sande AS i Drammen.
TEKNISKE DATA
| DF15A | DF20A | DF100A | DF115A | DF140A |
Effekt i hk (kW) | 15 (11) | 20 (14,7 | 100 (73,6) | 115 (84,6) | 140 (103) |
Maks turtall | 6000 o/min | 6300 o/min | 6000 o/min | 6000 o/min | 6200 o/min |
Antall sylindre | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 |
Motorvolum i ccm | 327 | 327 | 2044 | 2044 | 2044 |
Boring x Slaglengde | 60,4mm X 57 mm | 60,4mm X 57 mm | 86 mm X 88 mm | 86 mm X 88 mm | 86 mm X 88mm |
Vekt i kilo | 44 | 44 | 182 | 182 | 179 |
Generator | 12 V 6Ah | 12V-12Ah | 12V 40 Ah | 12V 40 Ah | 12V 40 Ah |