utgave nr 6 1993
Mercruiser Bravo Tre-drev
Bravo, Bravo Tre!
Av Hans Due
Etter at Mercruiser lenge harselerte over Volvo Pentas duopropsystem, måtte de til slutt bite i det sure eplet. For duoprop er et bra system. Nå har smaken fra det sure eplet gitt seg for Mercruiser. De har laget sin egen duoprop-versjon - Twin Prop.
Drevgutta til Mercruiser i Stillwater, USA har gjort en bra jobb. Bravo Tre-drevet er utviklet med tanke på motorer opp til 500 hk. Derfor er installasjonen med den nye, store 7,3 lt. V8 dieselen på 270 akselhestekrefter "peanuts" for Bravo Tre-drevet. Sammenlignet med duopropdrevet, som brukes til Volvo Pentas KAMD42 dieselmotor, er forskjellene store. Først og fremst på dimensjonene på de bevegelige delene, som akslinger og koblinger. Dessuten er installasjonen av drevet enklere da man slipper belgene i Volvo-drevet. Forøvrig er teknologien mye den samme.
Alle drev er i tillegg til zink-anoder også utstyrt med Mercruisers Mercathode-system, som går ut på at en spesiell elektrode og anode er montert på drevet under vannlinjen. En referanse-elektrode føler mengden av galvanisk strøm i vannet, sender informasjonen til en kontrollboks som så forsyner anoden med motsvarende strøm som "slår ut" den galvaniske tæringen.
Å kjøre med et duoprop- eller twin prop-drev om man vil, er en fornøyelse. Ved finmanøvrering slipper man padleeffekten. Ved akselerasjon sitter propellene mye bedre. Mangel på padleeffekt gjør også at båten går mye rettere. I tillegg sitter propellene i svingene uten å kavitere. Alle disse fordelene har både Volvos duoprop og Mercruisers twinprop. Skulle vi sette fingeren på noe med det nye Bravo Tre-drevet, måtte det være girskiftet som fortsatt er hardt og kontant.