utgave nr 7 1992

Mercruiser med duoprop

Publisert Sist oppdatert


    MERCRUISER MED DUOPROP

    Av Ingvar Johnsen

    Etter at Båtmagasinet avslørte nyheten om Mercruisers nye sensasjonelle drev i mai, satte man fart i lanseringen. Nå er produsenten rundt i Europa for å vise nye drev og motorer til presse og båtbyggere.

    Nye bensinmotorer og oppdaterte bensinmotorer fra 3,0 literen på 115 hk til 502 Magnum på 415 hk kommer. Størst interesse er det for den nye dieselen og drevene. I mai skrev vi at International Harvester 7,3 liters V-8 var på gang. Nå bekreftes det at motoren kommer i desember. Vi vet ennå ikke hvor sterk motoren blir, men at den vil ligge nærmere 300 Hk enn 260/275 Hk, er helt sikkert.
    I Mercruiser har man brått snudd på flisa etter at man lenge har harselert med Volvo's DuoProp. Nå har man gått den samme veien selv, og har vel oppdaget det samme som Volvo Penta, nemlig at det er billigere å hente nye hestekrefter alle andre steder enn i selve motoren.
    To nye DuoProp-drev skal lanseres i høst: Blackhawk og Bravo 3. Blackhawk blir et uhyre spennende drev for deg som er ute etter hastigheter over 50 knop. Kontraroterende propeller kan eliminere en del av ulempene med sidedrag på singelmontasjer i høy hastighet. Skal man tippe at systemet snart også kommer på de sorte påhengerne?
    Det "vanlige" Bravo-drevet er temmelig likt Volvos konvensjonelle DuoPropdrev. Mercruiser har tatt ut åtte patenter på sine nye drev, mens man hevder at det eneste Volvo har patent på er propellkonstellasjonen med tre og fire blader på dieseldrevene. Dette er et knallhardt innspill i motorkrigen, og Volvo/OMC svarer med samarbeide om service og utvikling.