utgave nr 10 2

Motor-Mikkelsen i Maria Menighet

Publisert Sist oppdatert

Motor-Mikkelsen i Maria Menighet

Etter å ha samlet motorer av alle slag, fra påhengere til semidiesler i 23 år, har kirketjener Gunnar Mikkelsen i Mariakirken i Bergen åpnet sin unike samling for allmenheten.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det kunne vært en besynderlig omstendighet at Båtmagasinet henter sitt intervjuobjekt i sakristiet i Mariakirken. Særlig siden vi tidligere på dagen har fått melding om at en begravelse er kommet i veien for vår avtale. Skjønt for muntre Mikkelsen ligger ingen dramatikk i at dagen er så rikt sammensatt, av alt fra det åndelige til det høyst timelige - nemlig motorer.
I visse hus er det som kjent mange rom, slik som i Sandviksboden 24 i Bergen, der Gunnar Mikkelsen og 19 andre entusiaster i Bergen Maritime Vernelag har et nesten religiøst forhold til motorer.

200 motorer

I sin samling har Gunnar Mikkelsen flere hundre motorer som viser den tekniske utviklingen fra siste halvdel av 1800-tallet og frem til vår egen tid. Av disse motorene er rundt 200 restaurerte eksemplarer stilt ut i den gamle sjøboden i Sandviken. Samlingen er en av 17 i Hordaland, men antas å være den største i Norge. Mikkelsens samling av påhångsmotorer er sjelden også i verdenssammenheng og inneholder alt fra Kjapp-motorer produsert på Hjellestad til en helt unik seks sylindret Mercury. En nusselig aluminiumsutgave av Evinrudes første serie påhengsmotorer fra 1911 er også representert. I alt har han tatt vare på over femti forskjellige merker bare på Vestlandet.

Kulturhistorie

- Da jeg begynte å samle på motorer for 23 år siden, så jeg at det var åpenbare svakheter i museenes utvalg og innsats for å bevare båtmotorer. Jeg ønsket å synliggjøre utviklingen av denne oppfinnelsen som har hatt så stor betydning for fiskeriene og samferdselen langs kysten - ja, jeg vil faktisk våge den påstand at motoren kanskje er den viktigste oppfinnelsen i det 19. århundre. Derfor begynte jeg å samle påhengsmotorer i første omgang, men utvidet etterhvert samlingen til å omfatte innenbordsmotorer. Dermed hadde jeg to av de tre beina som utviklingen hviler på, bare båtene manglet, forteller en oppglødd Mikkelsen idet han viser oss rundt i lokalene. Innholdet er mangfoldig, fra de minste "kjellerproduktene" laget av soilrør (kloakkrør), til store, norske motorer - som et flott eksemplar av en Norsk Diesel Motor.
- V fant den i veikanten i Sunnhordland. En klump med fastrustet stempel som måtte trekkes ut med 60 tonns kraft. Nå er motoren god som ny, og et verdifullt stykke kulturhistorie er bevart. Jeg kan ikke forstå at en leser kunne skrive i avisen Firda Tidend: "Ska me verta kulturfylkje nummer ein, kan me ikkje ha slik gamal drit ståande langs vegane", sukker Gunnar.

Klenodier

Gunnar Mikkelsen viser oss den første Wickmann-motoren som gikk på Sognefjorden, en 12-hester bygget i 1905 som har tilbrakt 32 år på havets bunn. Og Sleipner-motor nummer fire, laget i 1908. Med særlig stolthet tar han oss med inn i monteringsverkstedet, der en dansk Alpha-motor fra 1898 snart er ferdigmontert.
- Vi har støpt ny sylinder og nytt ventilhus til denne 8-hesteren. Bygget uten bunnpanne og med veivaksel som går i friluft representerer den overgangen fra damp til diesel, forteller Mikkelsen. Så fører han oss til en av båtene, en nydelig motorbåt med hønerævfasong som skal bli en del av samlingen, sammen med en håndfull andre båter - også plastbåter. Et av de virkelige klenodiene i denne delen av samlingen er lettbåten til Christian Michelsens lystyacht Solbris. Michelsen, trelastimportør og Norges første statsminister, fikk båten bygget i teak. En nydelig sak som var i forbløffende god stand da den ble funnet i et naust i Alvøen.
- Den skal bli som et smykke når den er ferdig, lover Mikkelsen, og fortsetter: - Den e' jo litt tøff, sant? Mæn no har du sætt den! Kom an!
Så går ferden videre, gjennom historien, og lange rekker av stilnet go'lyd.