utgave nr 9 1992

Motoren trenger luft

Publisert Sist oppdatert


    MOTOREN TRENGER LUFT

    Av Hans Due

    Moderne turbodiesel-motorer blir stadig mindre i ytre mål, mens effekten øker. Til stor glede for mange konstruk-tører og båtbyggere fordi de får bedre plass når motorrommet blir mindre. Men mindre motorrom krever bedre planlegging med hensyn til ventilasjon og lufttilførsel.

    Å få en moderne turbodiesel til å yte maksimalt i en prøvebenk, er ingen sak i forhold til å skulle hente det samme ut av motoren når den er installert i et motorrom ombord i en båt.
    Volvo Penta har gitt gratis råd til selvbyggere og motorverksteder om installasjon av motor. For et par år siden innså man imidlertid at det måtte trekkes forbindelseslinjer mellom konstruktør, båtbygger og motorleverandør allerede på planleggingsstadiet, slik at båt og motor blir sett på som en enhet.

    Luftslukere

    Så snart en ny modells størrelse, form, vekt og ønsket toppfart og marsjfart er definert, kan konstruktøren forholdsvis enkelt regne ut ideell motorstørrelse. Som regel må tegningene justeres noe for å passe aktuelle motorstørrelser på markedet, spesielt hvis båtbyggeren er knyttet til et bestemt motormerke.
    Motorens omgivelser er minst like viktig. Før i tiden var det tilstrekkelig å sørge for at det var plass nok til motoren, og at det lot seg gjøre å komme til servicepunktene.
    Moderne turboladede dieselmotorer sluker enorme mengder luft og drivstoff, og utvikler store mengder varme. Volvo måler effekten på motorene ved en lufttemperatur på 25 grader Celsius. De regner med at motoren mister 1,5 prosent effekt for hver 10. Celsiusgrad over dette. Hvis luften varmes opp til 45 grader Celsius ved luftinntaket, må matepumpen for drivstoff justeres. Hvis motoren skal levere den oppgitte effekten, må den tilføres kjølig, tørr luft, og overskudds-varmen fra motoren må ikke få lov til å varme opp systemet for drivstofftilførselen som drivstoffiltere og slanger.

    Luftsirkulasjon

    Motorens eget kjølesystem tar vare på kjølingen av motorblokken og oljen, men lufttemperaturen er meget viktig, spesielt for turboladede motorer. Og her skal temperaturen være adskillig lavere enn i motorblokka. Konstruktøren må derfor ikke bare tenke på tilførselen av luft til motorrommet, men også hvordan luften skal sirkulere.
    Flesteparten av motorbåter med innenbordsmotor har luftinntaket på skrogsiden, et sted hvor det ofte utsettes for sjøsprøyt, spesielt ved høye hastigheter. Flere fabrikanter monterer nå inn et tredelt kammer ved luftinntaket. Luftinntaket skiller luft og vann og luft til turboladeren fra luft til kjøling av motorrommet. Samtidig er det utløp for oppvarmet luft fra motorrommet.
    Volvo har utarbeidet datablad for de forskjellige motorer som viser hvordan luftstrømmen rundt motoren bør gå og nødvendig dimensjon på luftinntaksrørene.