utgave nr 1 2002
Motortest: Hvilken motor til 17-foteren?
75 hk til 17-foteren
Skjærgårdsjeepen på 17 fot er en meget populær båttype som utstyres med fra 50 til 100 hk. påhenger. Men hvilken motor passer best på denne båten? Det er farlig å generalisere, men vår test med tre forskjellige motorstørrelser viser at en 75-hester som regel passer utmerket.
Tekst: Lars H. LindénNorsk tilretteleggelse: Hans Due
Vår testbenk er en Silver Hawk DC, en 17 fots skjærgårdsjeep som passer perfekt til dagsturer, sportsfiske eller vannskikjøring, og den er enkel å laste ned for frakt. Med en størrelse på like over 5 meter (17 fot), klarer skjærgårdsjeepen fint å bære 6 fullvoksne personer, hvilket de fleste også er godkjent for gjennom CE-reglene.
I utgangspunktet anbefales motorstørrelser på mellom 50 og 100 hk. til en slik båt, avhengig av hvordan båten skal brukes og hvor mange personers belastning den skal klare. Har man valget mellom to motorstyrker som har omtrent samme vekt, for eksempel en 60-hester og en 70-hester, bør man velge den sterkeste. Nesten alle tester som er fortatt opp gjennom årene viser at en svak og en sterk motor har omtrent samme bensinforbruket i liter pr. nautisk mil ved en viss fart. I tillegg skal man ta i betraktning at en båt gjerne øker noe i vekt etter en stund, ikke bare fordi den glassfiberarmerte polyesteren trekker vann og det kan komme vann inn i skroget, men også fordi man har en tendens til å fylle på med ekstra utstyr etter hvert som tiden går. I tillegg bidrar bunnstoff og eventuell groing til at friksjonen i vannet blir større, og på en planende båt har dette veldig mye å si på både toppfart og forbruk samt evnen til å plane.
Propellbytte
Av og til kan prisforskjellen mellom to forskjellige motorstørrelser være så stor at man ikke synes at de ekstra hestekreftene er verdt det. Om man da velger den svakere motoren, kan man til en viss grad kompensere ved å bytte til en lettere propell. Går man ned i stigning (=propellbladenes vridning) for eksempel fra en 17-tommer til en 15-tommer, kommer turtallet på topp til å øke med ca. 300 omdreininger, og toppfarten vil antagelig synke med en eller to knop på en planende båt. Men akselerasjonen forbedres og man får dessuten mer kraft til å håndtere større last. Et annet alternativ er at man bytter fra en 3-bladet propell til en 4-bladet.
En viktig faktor er imidlertid at man holder øye med toppturtallet etter et propellbytte. Dersom motorens høyeste anbefalte turtall er 6000 omdreininger, kan man til nød kjøre med 6100 - 6200 omdreininger med kun en person i båten, men man bør holde seg til det anbefalte toppturtallet. Skulle man komme over det utvidede toppturtallet, vil turtallssperren slå inn. Med fire personer i båten med en slik propellstørrelse vil imidlertid båten oppføre seg eksemplarisk hva toppturtall, akselerasjon og fart angår.
Test med 3 motorer
For å anskueliggjøre forskjellene mellom en liten og en stor motor på en 17-foter har vi testet tre forskjellige motorer og med tre forskjellige belastninger på henholdsvis 2, 4 og 6 personer om bord. Testbåten er den finskproduserte Silver Hawk DC på 5,2 meters lengde. Den er CE-godkjent for maks 6 personer. Produsenten anbefaler motorstyrker på mellom 50 og 90 hk. til denne båten som leveres med tre forskjellige innredninger. DC-modellen som vi valgte, har dobbelt sett med styrekonsoll. På denne båten monterte vi tre forskjellige firetaktere fra samme motorprodusent, Mercury 60, 75 og 90-hester. Prisen for båt og motor i en pakke varierer fra 180.000 kroner til 208.000 kroner som er importøren, Kalnes Båtagenturs veiledende utsalgspriser.
Alle motorene er firesylindrede, men sylindervolumet varierer en del. 60-hesteren er på 995 ccm mens 75- og 90-hesterne er bygget rundt samme motorblokk med sylindervolum på 1596 ccm, altså mer enn en tredjedel større volum. Mercury F75 og F90 har for øvrig samme grunnkonstruksjon som Yamaha F80 og F100.
Stort sylindervolum er en fordel ved tung belastning, men større motorer veier som regel en del mer også, hvilket må taes med i betraktningen. 60-hesteren veier like over 100 kg, mens 75- og 90-hesterne veier hele 175 kg, altså belastningen av en ekstra "gubbe" på akterspeilet. På noen båter kan det faktisk være en fordel med litt ekstra tyngde på hekken. Det kan gi ekstra fart og bedre stabilitet i stor fart. Men det kan også gi en noe tregere akselerasjon opp til planingsfart.
10 knops forskjell
Silver Hawken hadde ingen problemer med å skyte i plan med de tyngre 75- og 90-hesterne. Men det kan også komme av at begge styrekonsollene sitter midt i båten og dermed bidrar til en fin vektfordeling. På noen skjærgårdsjeeper sitter kanskje både føreren og passasjerene på akterbenken tett inntil akterspeilet, og da kan tyngden akterut bli for stor.
Det skiller ca. 5 knop på toppfarten fra en 60-hester til en 90-hester med to personers belastning, ca. 6 knop med fire personer om bord og ca. 8 knop med 6 personer. Trekker man av litt på gassen for å komme ned i en mer behagelig marsjfart, blir fartsforskjellene enda større. Trekker man av 1.000 omdreininger med 6 personer i båten, havner man med 60-hesteren ned på ca. 20 knop, men med 90-hesteren går det fortsatt i 30 knop, altså 10 knops forskjell!
Nesten likt forbruk
Bensinforbruket har vi kun målt med to personer belastning, og i tabellen kan man lese at 90-hesteren slurper i seg nesten dobbelt så mye bensin pr. time som 60-hesteren. Men regner man om til forbruk i liter pr. nautisk mil - som jo egentlig er det interessante - ser det helt annerledes ut.
Ved 27 knop er 60-hesteren fortsatt minst tørst med et forbruk på 0,57 liter pr. nautisk mil. 75-hesteren havner på 0,64 liter og 90-hesteren på 0,66 liter. Det betyr at 90-hesteren drikker bare ca. 1 liter mer pr. 10. nautiske mil i god planingsfart. Vekt og forbruk er således ingen hemsko for 90-hesteren, men prisen på motoren vil nok få de fleste til å tenke seg om litt ekstra. Det skiller ca. 15.000 kroner mellom 60-hesteren og 75-hesteren (ca. 9.000 på EFI-modellen av 60-hesteren) og ca. 15.000 kroner mellom 75-hesteren og 90-hesteren.
Vårt forslag er imidlertid at man spanderer noen tusenlapper ekstra og havner på 75-hesteren som et førstevalg til denne båtstørrelsen. Man får en motor med stort sylindervolum som orker større belastninger og man får en moderne 16-ventilers konstruksjon som arbeider på et noe lavere turtall. Det er også en fordel støymessig.
Data
Anmerkning:
TESTRESULTATER MED SILVER HAWK DC
Anmerkning: 1) Drivstofforbruk er bare målt med 2 personers belastning. 2) Silver Hawk DC har målene 5,20 x 2,07 meter, vekt uten motor ca 380 kg. CE-godkjent for opp til 6 personer. Anbefalt motorstyrker 50-90 hk. Produsent: Silver OY, Ähtäri, Finland. Norsk importør: Kalnes Båtagentur, Hannestadfjellet 20, 1715 Yven, Tlf: 69 14 37 96. Internett: https://www.kalnes.no
Fabrikat/modell | Mercury F60 | Mercury F75 | Mercury F90 |
Motortype | 4-takt | 4-takt | 4-takt |
Effekt i hk | 60 | 75 | 90 |
Antall sylindere | 4 | 4 | 4 |
Sylindervolum i cc | 995 | 1596 | 1596 |
Antall ventiler | 8 | 16 | 16 |
Overliggende kam | Ja | Ja | Ja |
Bensininnsprøyting | Forgasser | Forgasser | Forgasser |
Maks. turtall i rpm | 6000 | 5500 | 6000 |
Utveksling | 1,83:1 | 2,07:1 | 2,07:1 |
Generator i A | 15 | 20 | 20 |
Vekt i kg (lang) | 107 | 175 | 175 |
Standardutstyr: | |||
Propell | Ja | Ja | Ja |
Bensintank | Ja | - | - |
Power Trim & Tilt | Ja | Ja | Ja |
Turteller | Ja | Ja | Ja |
Logg-giver | Ja | Ja | Ja |
Trimindikator | - | - | - |
Ca-pris for motor | 83.306,- | 98.486,- | 114.183,- |
Ca-pris inkl. båt | 180.200,- | 193.850,- | 208.000,- |
Fabrikat/modell | Mercury F60 | Mercury F75 | Mercury F90 |
Propell i tommer | 15 | 17 | 17 |
Hevning på akterspeil i mm | 0 | 0 | 0 |
Toppturtall med 2 personer | 5500 | 5200 | 5400 |
FART I KNOP: | |||
Med 2 personer | |||
Ved maks turtall | 32,5 | 34,6 | 37,0 |
- 500 rpm | 29,0 | 31,0 | 34,3 |
- 1000 rpm | 25,0 | 27,5 | 31,5 |
Med 4 personer | |||
Ved maks turtall | 30,0 | 33,0 | 36,0 |
- 500 rpm | 26,5 | 30,0 | 33,2 |
- 1000 rpm | 22,4 | 26,0 | 30,2 |
Med 6 personer | |||
Ved maks turtall | 27,0 | 31,5 | 35,0 |
- 500 rpm | 23,5 | 28,8 | 32,2 |
- 1000 rpm | 20,0 | 24,5 | 29,5 |
Drivstofforbruk: | |||
Liter pr time: | |||
Ved maks turtall | 19,2 | 24,4 | 34,6 |
- 500 rpm | 16,8 | 19,4 | 27,6 |
- 1000 rpm | 14,2 | 16,5 | 23,5 |
Liter pr nautisk mil: | |||
Ved maks turtall | 0,59 | 0,71 | 0,94 |
- 500 rpm | 0,58 | 0,63 | 0,80 |
- 1000 rpm | 0,57 | 0,60 | 0,75 |
Ved 27 knop – pr nautisk mil | 0,57 | 0,64 | 0,66 |
Ved 30 knop - pr nautisk mil | 0,59 | 0,60 | 0,74 |