utgave nr 7 1997
Optimax fra Mercury
OptiMax fra Mercury/Mariner
OptiMax heter den nye serien av påhengsmotorer fra Mercury/Mariner. Alle motorene er basert på det australske Orbital-systemet som gir direkteinnsprøyting av både bensin og luft til totaktsmotorer.
Tekst og foto: Hans Due
Første neste år vil det bli mulig å få kjøpt de nye motorene i Europa, men de er allerede i salg i USA. De nye motorene er alle bygget opp med DFI-teknikk (Direct Fuel Injection). Den første motoren som har det nye systemet er en 3-liters 200 hk. Neste motor ut er en 225 hk. med samme sylindervolum. Deretter følger 2,5 liters 150-hester og 135-hester. Mercury/Mariner planlegger Orbital-systemet på motorer helt ned til 70 hk. Alt under dette vil bli firetaktere.
Det er selvfølgelig de nye, strenge utslippskravene i USA som tvinger motorprodusentene til å lage nye motorer. Orbital-systemet er utviklet i Australia. Det benytter seg av totaktsteknologien, men i stedet for å suge inn en blanding av luft og bensin gjennom veivakselhuset, blir nå bensinen og luften blandet og komprimert i en egen enhet før den sprøytes direkte inn i sylinderne. Dette fører til et langt lavere drivstofforbruk, ned mot 40 prosent mindre og opptil 50 prosent lavere oljeforbruk. Men kanskje det aller viktigste er utslippene som reduseres betraktelig, og som tilfredsstiller kravene amerikanske myndigheter har stilt.
Tidligere i våres var vi vitne til verdens eneste 24-timers race for utenbordsmotorer på Seinen i den franske byen Rouen. Her deltok to modifiserte standardmotorer av OptiMax 200 hk. De konkurrerte mot tradisjonelle 300-hestere, og hevdet seg meget bra med 5. og 6.plass av over 40 startende båter. Riktignok var motorene saktere enn de blodtrimmede 300-hesterne, men det reduserte drivstofforbruket gjorde at OptiMax- motorene kunne klare seg med halvparten så mange depotstopp for etterfylling av drivstoff som de andre motorene. Vi kommer tilbake med reportasje fra racet i septembernummeret.