utgave nr 5 1997

Påhengertest: En stor eller to små?

Publisert Sist oppdatert

Påhengertest


En stor eller to små?


Tekst og foto: Lasse Lindén

Hva er best og billigst. En eller to motorer på akterspeilet? Er det noe å hente på fart eller forbruk? Vi har satt en dobbelmontasje av Yamaha's firetakts 50-hestere opp mot produsentens 90 og 130-hesters totaktere.

En eller to motorer på akterspeilet? I påhengerlandet USA er to motorer snarere regelen enn unntaket. Her hjemme er det annerledes. Derfor er de fleste amerikanske båter utstyrt med ekstra brede motorbrønner for å få plass til to motorer. I Norden er ikke dette like selvfølgelig, og vi måtte virkelig lete for å finne en båt på rundt seks meter som hadde plass til to motorer.
Den nye styrepulpitbåten Yamarin 5810 Big Ride er konstruert med ekstra bred motorbrønn, og produsenten hevder at man har merket en økning i interessen for dobbelmontasjer etter at Honda, Yamaha og Mercury lanserte sine firetaktere på 50 hestekrefter. Med deres lave drivstofforbruk kan man komme ned på omtrent samme nivå som med en totakter på rundt 100-hester. Et tungt argument for to motorer er sikkerheten. Sannsynligheten for at to motorer streiker samtidig er relativt liten, såfremt ikke drivstoffet er dårlig.

Høy motorvekt- bra gange

Med Yamarin-båten som utgangspunkt, testet Båtmagasinet følgende tre motoralternativer fra Yamaha: En 90-hester, en 130-hester og til slutt to 50-hestere i dobbelmontasje. De to førstnevnte er to-taktere med et sylindervolum på 1140 cc og 1730 cc. Grunnen til at vi valgte en 90 og 130-hester til denne testen, var at vi ville ha en motor med nesten samme effekt, og en motor med nesten samme volum som de to 50-hesterne. En 130-hester ligger dessuten nærmere dobbeltmontasjen i pris enn 90-hesteren.
Motorvekten varierer kraftig. Dobbeltmontasjen veier nesten dobbelt så mye som en 90-hester. Dette påvirker hastigheten, men faktum er at sjøegenskapene ble betydelig bedret med dobbeltmontasjen. Det skal sies at testbåten vår gikk bra i sjøen med samtlige motorstyrker, faktisk en av de beste båtene vi har kjørt i denne størrelsen.
Med dobbeltmontasje går båten med en herlig tyngde og stødighet gjennom vannet. Ikke helt ulik en båt med hekkaggregat i tilsvarende størrelse. 130-hesteren har også høy vekt, men de to 50-hesterne på hver side av båtens senterlinje gir en gunstigere vektfordeling.

Standardpropeller

Testen ble gjennomført med to personers belastning og med identiske båter som ble veiet før start. Yamarin 5810 BR er 5,78 meter lang og 2,18 meter bred. Den veier 620 kg uten motor og produsenten anbefaler motorstyrker på mellom 50- og 130 hk.
Samtlige motorer ble kjørt med propeller fra standardassortementet til leverandøren. Det vil si aluminiumspropeller for 50 og 90-hesterne, og stålpropell for 130-hesteren. 90 og 130-hesteren ble montert rett på akterspeilet, mens 50-hesterne måtte heves hele 60 mm for at gearhusene ikke skulle havne for dypt i vannet. Her kan man altså få et lite problem med dype V-bunnsbåter som denne Yamarinen. Alternativet kan være å velge motorer med kort stamme - hvis det finnes.

Omtrent like

Hvis du ser på tabellene, viser de at de to 50-hesterne og 90-hesteren har nesten eksakt de samme verdiene for fart og drivstofforbruk helt til vi har trukket av 1500 omdreininger på gassen. Ved 28 knops fart har motorene eksakt det samme forbruket og ved 23 knop går 50-hesterne billigere regnet i liter pr. nautisk mil.
Lydmålingene er også interessante. Som du vil se, bråker ikke to motorer mer enn en. Ved 28 knops fart målte vi 80/86 desibel. Det er fullt akseptabelt for en båt av denne typen. 130-hesteren gir en helt annen fart og fremfor alt en helt annen akselerasjon enn 90-hesteren og dobbeltmontasjen. Hele 44 knop på topp, men da ligger forbruket på hele 1,21 liter pr. nautisk mil. Men hvis du drar av gassen og legger båten på rundt 30 knop med 130-hesteren, synker forbruket til 0,95 liter pr. nautisk mil, det vil si ikke langt fra 90-hesteren med samme fart.

Konklusjon

Hvis du tenker sikkerhet og maksimal kjørekomfort, er dobbeltmontasjen et klart valg. Innkjøpsprisen taler derimot for 90-hesteren. Forbruket mellom disse alternativene er så likt at det ikke er noe moment. Om du vil velge det største alternativet, blir et spørsmål om krav til fart og akselerasjon og om du er villig til å betale for det.

Motorfakta

Yamaha90A130B2 x F50A
Motortype2-takter2-takter4-takter
Effekt90 hk130 hk2 x 50 hk.
Antall sylindre342 x 4
Sylindervolum1140 cc1730 cc2 x 935 cc
Maks turtall550060006000
Gearutveksling13:2613:2613:24
Vekt120 kg168 kg2 x 104 kg
Priskr 75.399,-kr 95.383,-2 x kr 54.400

TESTRESULTATER

Yamaha90A130B2 x F50A
Belastning i personer:222
Propell i tommer:1721 (stål)14
Fart i knop:
Topp turtall:35,844,035,0
Minus 500 omdr.32,041,231,0
Minus 1000 omdr.28,035,227,5
Minus 1500 omdr.24,530,823,2
Drivstoff i liter pr. time
Topp turtall:34,653,235,6
Minus 500 omdr.28,444,131,6
Minus 1000 omdr.23,034,823,0
Minus 1500 omdr.20,229,417,6
Drivstoff i liter pr. nautisk mil
Topp turtall:0,961,211,02
Minus 500 omdr.0,891,071,02
Minus 1000 omdr.0,820,990,84
Minus 1500 omdr0,820,950,76
Lyd i desibel(A)
Topp turtall909189
Minus 500 omdr.899088
Minus 1000 omdr.868785
Minus 1500 omdr.848582