utgave nr 9 2003
Prøvekjøring: Suzukis nye store
Prøvekjøring: Suzukis nye store
500 hk på akterspeilet
Med en effekt på hele 250 hk er den nye Suzuki DF 250 verdens sterkeste firetakts utenbordsmotor. Vi har prøvekjørt motoren på forskjellige båter under lanseringen i USA, blant annet på en båt med dobbeltinstallsjon.
Tekst: Lars H. Lindén
På bare syv år har japanske Suzuki faset ut hele sitt gamle program av totaktere og erstattet det med firetaktere. Minst er en firehester, og størst er denne nyheten med 250 hk som ble vist i Florida sammen med en 200 og en 225 hk. Samtlige er V6-motorer med et slagvolum på 3,6-liter og med en sylindervinkel på 55 grader. En spiss vinkel som dette bidrar blant annet til at motorene blir smale, og at de dermed egner seg godt i dobbeltinstallasjoner.
Motorteknisk er de nye motorene fra Suzuki på et høyt nivå. Et reduksjonsgir gjør at man får utnyttet motorens dreiemoment til det fulle og dermed kan bruke 16 toms propeller. I tillegg har hver sylinder en egen coil, og tomgangen er datastyrt, noe som sikrer jevnt turtall uansett belastning. Fordelen med dette systemet gjør seg blant annet gjeldende ved fiske. I tillegg har motorene en generator som genererer 38 Ampere ved 1.000 omdreininger i minuttet. På topp er ytelsen 54 Ampere.
Variable ventiltider
Mest interessant er likevel det faktum at Suzuki nå også satser på variable ventiltider på sin største motor. Systemet, som har vært brukt i biler i flere år, gir en rekke fordeler, ikke minst fordi man får et høyere dreiemoment over et større turtallsområde.
Nok en godbit for techno-freaker er det at Suzuki har utstyrt de tre største motorene med variabel innsugsgeometri. Enkelt fortalt består systemet av et spjeld i innsugsmanifolden som åpner seg ved høye turtall. Fordelene er høyere effekt på høye turtall og høyere dreiemoment på lave turtall.
Drøyt en kilo per hk
Rent konstruksjonsmessig har også Suzuki lagt seg i selen. Motorene er forsøkt gjort så små som mulig, og ved å forskyve motorblokken, oppnår man at noe av motorens vekt kommer mer inn i båten. Å sammenlikne en firetakters 250 hk utenbordsmotor med en 225 hk blir ikke korrekt, spesielt ikke siden Suzuki også har dette i sitt program.
Med en stammelengde på 25 tommer veier 250 hk 263 kilo, noe som tilsvarer drøye kiloen per hestekraft. Ønsker du ekstra lang stamme (30 tommer), blir vekten 268 kilo.
Lavt støynivå
Under lanseringen fikk vi anledning til å prøve motorene på forskjellige båter. Både fart og forbruk ligger på nivåer man kan forvente seg gitt motorens effekt. Akselerasjonen er svært god, og støynivået lavt. I 30 knop målte vi støynivået ved førerens øre til bare 83 desibel, og på lav hastighet (7 knop) var støynivået helt ned i 55 desibel.
Til Norge kommer de nye motorene rundt årsskiftet. Foreløpig er ikke prisene klare, men både 200 og 225 hk bør nok ligge i et prisleie som ikke er så langt fra konkurrentene.
Tekniske data
MotorDF 200DF 225DF 250
Effekt (Hk)200225250
Antall sylindreV6V6V6
Slagvolum (ccm)3.6003.6003.600
Antall ventiler242424
VentilstyringDOHCDOHCDOHC med variable ventiltider
Maks. turtall (o/min)6.0006.0006.100
Utveksling2,29:12,29:12,29:1
Generator (Ampere)545454
Stammelengde (i tommer)2525/ 3025/ 30
Vekt (kg)263263263
Testresultater
MotorDF 225DF 250 2x DF 250
Effekt (hk)225250500
Propell (tommer)16 x 21,516 x 2016 x 32
BåttypeZodiac Medicine IIIEdgewater 24Yellowfin 31
Mål (L x B i meter)7,3 x 3,07,3 x 2,69,4 x 2,9
Vekt (kg)1.4002.0002.400
Marsjfart (knop)29,531,539,2
Toppfart (knop)424251
Merknader:
- Zodiac Medicine III er en RIB.
- Samtlige propeller er av rustfritt stål
- Topp- og marsjfart er målt med 2 til 3 personer om bord.
- Marsjfart er målt etter et gassavdrag som tilsvarer 1.500 o/min.