utgave nr 9 2003

Prøvekjøring: VW Marine SDi motorer

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: VW Marine SDi motorer

Overlegent?

Supreme Technology. Det er slagordet Volkswagen Marine bruker om sine motorer, men nyskapende er motorteknologien langt fra. Motorene er nemlig gamle bilmotorer som har vært i produksjon en årrekke.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Egentlig forteller VW Marines motorer en historie som fra et båtsynspunkt er lite hyggelig lesning. Ikke fordi disse SDi-motorer er dårlige, men fordi det nærmest er ansett som en liten revolusjon når man lanserer en dieselmotor til bruk i båt som ikke knatrer som et gammelt maskingevær og som unnlater å spre lokale tåkeskyer over marinaen under oppstart. For her har VW Marine jobbet. En spesiell ventil reduserer motorens tilgang på luft under 1.100 omdreininger i minuttet. Det sammen med direkte innsprøytning av drivstoffet, bidrar så definitivt til at motoren neppe kan beskyldes for å være blant de mest støyende på markedet, og som VW også hevder, røyk er ikke tilstedeværende.
Slagvolumet på de nye firesylindrede motorene er på 1,9 liter, og motorene leveres både som 40, 50 og 60 hk. Det gjør motorene mest velegnet for deplasementsbåter med aksel, eller for halvplanere. Uansett ytelse er motorene identiske enten du velger 40 eller 60 hk. Effektuttaket er utelukkende styrt ved hjelp av turtallet. Den minste motoren henter sine 40 hester ved 2.600 omdreininger i minuttet, mens 60 hk trenger 3.600 omdreininger for å yte maksimalt. For 50 hk er maksimal ytelse tilgjengelig ved 3.000 omdreininger i minuttet. Uansett hestekrefter når alle tre motorene sitt maksimale dreiemoment på 125 Nm ved 2.000 omdreininger i minuttet.
I likhet med sine sterkere brødre har også de minste firesylindrede motorene fra Volkswagen marine forbilledlig tilgang til motorens servicepunkter. Spesielt hyggelig er den rektangulære boksen som henger på siden av motoren. Flere båtbyggere burde så definitivt ta en liten smule lærdom av VW marine her. Oljeskift skjer via en innebygget pumpe, og alt styres fra boksen. Selv hevder VW marine at du kan gjennomføre oljeskift i kjole og hvitt, mer interessant er nok likevel at de aller fleste med ti tommeltotter fint kan gjøre dette selv.
Motorene fra VW marine har utvilsomt noe å by på, ikke minst fordi motorene tross alt befinner seg i forkant av hva som i dag er anvendt teknologi på marinemotorer. Dessverre sier det mer om det generelle tekniske nivået på marine dieselmotorer, enn hva det gjør om de firesylindrede motorene fra VW marine.

Tekniske data (SDi 40/ 50/ 60):
Slagvolum (ccm): 1.896
Antall sylidre: 4
Drivstoffsystem: Direkte innsprøytning, ikke turbo
Ytelse (hk): 40 (2.600 o/min)/ 50 (3.000 o/min)/ 60 (3.600 o/min)
Dreiemoment (Nm): 125 (2.000 o/min)
Vekt: 198 kg