Nr 11 2012

Renoverte to AD41-motorer selv: Motor på pallen

Etter 25 år i vinbransjen var jeg kjent med at det går noen hundre flasker på pallen. Som nybakt pensjonist vet jeg at den samme pallen gir plass til en Volvo Penta AD 41P.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ARNE KR. STECK

 

Har du en drøm om et strøkent motorrom med ditto nyoverhalte motorer, samt mange problemfrie år framover, da er motor på pallen løsningen.

Vår båt - en 15 år gammel Fairline 31 Targa med to klassiske Volvo Penta AD 41 P - har så langt fungert helt greit, men etter 15 års bruk følte vi at tiden var kommet for en renovering av motor og motorrom så vel som akterspeil. Litt fagkunnskap er selvfølgelig en god ballast, men etter å ha eid båten i de siste åtte årene følte vi at vi kjente den tekniske delen rimelig godt. I tillegg er denne ”superutgaven” i AD 41-serien et greit restaureringsobjekt, og våre motorer hadde fått godt stell gjennom mange år og turtelleren viste drøyt 1.250 timer uten merkbar slitasje på sylinder og dyser.

Men la det være sagt med en gang: Du må planlegge godt og være motivert for oppgaven. I tillegg må du regne med mange, mange arbeidstimer, og små og store overraskelser. Takler du dette, er det bare å sette i gang. Høsten og vinteren er det perfekte tidspunkt på året for dyrke din nye hobby: Motor på pallen!

Adrenalinkick

Etter 300 arbeidstimer var det klart for sjøsetting med nyoverhalte motorer.

Forventningene var selvfølgelig store. En skyfri torsdag før Pinse. Nesten ikke en krusning på fjorden. Vi startet litt forsiktig, men økte etter hvert pådraget til 4.000 omdreininger. Det velkjente ”brølet” når turboen slår inn og båten legger seg i plan med nye vibrasjonsfrie motorlabber. GPS’en viser 32,3 knop. Arbeidstemperaturen beveger seg litt i overkant av 80 grader – adrenalinet litt under. Vel gikk det med 300 arbeidstimer, men den nye båtgleden som resultat av noe du har “gjort sjæl”, er ubeskrivelig.

Planlegging

Etter mange års medlemskap i Oppegård Båtforening var jeg så heldig å kunne leie noen kvadratmeter i foreningens nye verkstedlokale. Her er det gulvvarme, godt arbeidslys og nødvendig verktøy og tekniske hjelpemidler.

Foreningens bryggeleder var i tillegg bil- og båtmekaniker, noe som var en stor trygghet under prosjektet. Helt nødvendig var også nettsidene til www.marinepartseurope.com hvor alle mulige monterings- og delebeskrivelser kan lastes ned.

Vi valgte en kjent Volvo Penta-forhandler til å fremskaffe nødvendige reparasjonssett og andre vitale deler. I dette tilfellet ble LaSa Båt og Motor valgt.

Januar og februar er måneder hvor både verksmester og delelager har tid og anledning til å hjelpe deg. Skaff deg en oversikt over hva som bør byttes. Alle slanger, pakninger, O-ringer, foringer, slangeklemmer samt lagre er ”et must”. Klarer du i tillegg å fremskaffe delenummer på bestillingen vanker det sikkert en hyggelig kontantrabatt på denne tiden av året.

Vi går i gang

I vår båt var tilgangen til motorene rimelig grei. Uansett - trangt er det. Er du i tvil, kan det være fornuftig å skru av varmeveksler, dynamo og servo-pumpe samt vannutskiller før du løfter ut motoren. Det ga oss kjærkommen ekstra plass. Alle ledninger og slanger ble avfotografert for å hjelpe litt på hukommelsen. En stund lurte vi faktisk på hva vi hadde gitt oss inn på da to rekkeseksere på 470 kg hver forsiktig hevet seg gjennom motorluken før de ble plassert på paller. Synet av våre to litt slitne dieselvenner og et skittent motorrom bar bud om at denne operasjonen i høyeste grad var nødvendig.

I tillegg ble det fritt fram for mange andre etterlengtede forbedringer i motorrommet. Her var det nok av oppgaver som ventet. Ledninger, kramper, slanger og kabler trengte ettersyn og fornyelse, og det på steder hvor den slankeste sylfide aldri hadde kommet til for å ”mekke”.

Til rengjøring valgte vi et vannbasert middel av merke K-industri fra Renholdsbutikken A/S. Vi lot middelet virke litt før trykkspyling. Det viste seg å være utrolig effektivt. Dette er et kraftig middel hvor hansker og vernebriller er viktig. Følsomt el-utstyr må selvfølgelig skånes.

Demontering av alle ytre funkskjoner

Varmeveksler, ladeluftkjøler, oljekjøler, sirkulasjonspumpe, sjøvannspumpe, selvstarter, turbo med tilhørende eksosbend ble demontert. Sistnevnte har noen viktige kjøleriller som ble kokt i kaustisk soda på en engangsgrill!

Varmeveksler, oljekjøler og ladeluftkjøler viste seg å være utrolig rene. I en årrekke har vi benyttet Systemrens fra Rasmussen A/S før vinterkonservering, og det viste seg at dette var en effektiv og billig garanti for riktig temperatur. Likevel var det greit å få byttet alle pakninger og O-ringer. Lagere i sjøvannpumpe og sirkulasjonspumpe kunne kjøpes som reparasjonssett. Sirkulasjonspumpen har en ”litt tuklete” pakning med forbindelse til termostathuset. Denne, samt pakning mellom sirkulasjonspumpen og selve blokka, krever litt ”fingerspitzgeful” å få på plass. I et trangt motorrom kan dette bli en utfordring. Til slutt skiftet vi et lager som sitter i bakkant på svinghjulkappen. Dette var også skiftet en gang tidligere, og da tok jobben par arbeidsdager siden motoren måtte flyttes framover. Med motor på pallen var denne jobben en ren fornøyelse.

AD 41 motorene er kjent for sitt korrosjonsproblem i overgangen fra eksosbendet til eksosrøret montert til skjoldet. For å forhindre det komplette motorhavari finnes det en plastring med tilhørende pasta som kan ettermonteres. Disse ble for anledningen erstattet med nye, før nye gummimuffer og nye slangeklemmer ble satt på plass. Alle enkeltdeler ble til slutt primet og lakkert i original Volvo-farge.

Når vi først var i gang, så vi en gyllen mulighet til ettermontere en avtapningsmulighet for senere oljeskift. Men det viste seg at bunnpannen ikke var levert med avtapningsskrue! I stedet ble den svært rustne bunnpannen slipt helt ned til metallet og primet. Volvo Marine Engine Paint ble påført med to strøk. Det skulle rekke noen år fremover. Begge dynamoene ble erstattet med nye og i en forbedret utgave. De enkelte deler ble tilslutt primet og lakkert med original Volvo-farge.

Som en siste operasjon ble gamle og morkne gummislanger og slangeklemmer erstattet med nye.

Motorlabbene var slitt nesten nede til metallet. Derfor ble disse fornyet med originale motorlabber og justert. Likeledes ble ventilene gitt en påkrevet justering.

Overraskelser underveis

Med fri adgang til akterspeilet kom overraskelsen for dagen. For å få byttet foringer, sim- og O-ringer måtte styrearmen og styregaffelen ut. De satt som støpt. Med eikekiler til hjelp ga de til slutt etter. Lekkasje i gjennomgangen hadde fått sjøvann til å trekke seg inn i selve laminatet.

Etter å ha drillet opp en drenasje fra innsiden og satt inn en varmekilde, kunne en etter hvert fange opp en betydelig væskemengde. Etter 3 måneder kunne hullene tettes med ny gelcoat. En senere frostskade her ville ha kostet dyrt. Styrearmen fikk nye fettnipler. Jeg vil på det sterkeste anbefale å føre regelmessig tilsyn med fettniplene i styrearmen. Slurves det her kan det gi deg unødige problemer.

Motorrommet ble etter en omgang med Industrirens samt Aceton malt med ny top-coat etter at gamle kramper og kabler var byttet ut. Siden Top-coat er et to-komponent-produkt anbefales det å blande små porsjoner ad gangen. Ved påføring gir en stofferulle det beste resultatet. Heng opp ledninger og dieselslanger og gjør nødvendig maskering før du setter i gang. En proff arbeidsmaske er viktig samt god gjennomlufting.

Den store D(iesel)-dagen

Endelig er dagen kommet. Båtforeningens traktor har loset mine nye to grønne venner ut i det fri. Kranbilen venter. Alle venter. Dette er ikke noe egotripp må vite.

En trygghet er å ha et ”team” rundt seg og som har vært med på dette før.

Alle slanger og tilkoblinger blir skjermet. En midlertidig dørkplate, som skal gjøre det lettere å bevege seg i motorrommet, skrues på plass. Babord motor er lett å få på plass. Styrbord motor blir en større utfordring. Den må ha riktig vinkel før den ”stupes ned”. Å få motorene ut var en prøvelse, men å få dem tilbake var en enda større utfordring. Vi valgte å skru av varmeveksler samt servopumpe for n’te gang. Det viste seg å være en klok avgjørelse. Her er det viktig å ha marginene på din side. En kjentmann i motorrom så vel som en medhjelper i akterspeilet er en nødvendighet. Sakte får vi kontakt med akselen i bakkant. Ytre og indre O-ring innsettes med en raus mengde syrefri vaselin. Den gode følelsen kommer først når du kjenner de seks store boltene ”entrer” gjengene. Kryssvis trekkes de inn som felgmuttere på et bilhjul. En fingertest rundt bakre O-ring bekrefter at alt har kommet på plass. Justeringene vil bli gjort etter noen dager. De nye motorlabbene må sette seg. Tilslutt kommer sjarmøretappen. Slanger, ledninger med mer tilkobles. Da er det greit å finne fram fotografiene og notater som bidrar til at dette blir en enkel operasjon. Synet av det endelige resultat får meg til å klype meg i armen. Med andakt og følelse monteres motorluken på plass.

Konklusjon

Selv med 300 timers egeninnsats er denne oppgraderingen ingen billig opplevelse. Regn med minst kr. 25.000,- i deler per motor. Men følelsen av å ha gjort jobben selv, overskygger alle lange timer i vintermørket. Vi tok en ”Harry-tur” til Sverige for å sjekke delepriser. Selv med lav kronekurs fant vi det ikke lønnsomt. Blir det feilplukk, er en biltur tilbake en biltur for mye.

Prisen for fire stykk motorlabber i Sverige var ca. 7.000 kroner. Hos Bjarne Johnsen Teknisk i Bergen betalte jeg ca. 2.500 kroner. Det taler for seg. Også gummislanger er rådyrt og du må regne med å måtte betale kr.1000,- per meter.

Tips på veien

  • Finn en serviceinnstilt Volvo Penta forhandler i ditt lokalmiljø.
  • Forenkler du bestillingen på e-mail har du gode muligheter til rabatter utenom sesongen.
  • Finn et egnet lokale for å gjennomføre prosjektet. Vann, varme og lys er viktig for et godt resultat. Går du lei, dra hjem til din egen stue.
  • Når alt er kommet på plass anbefales en prøvestart utendørs på pall. Det krever kun litt småmontering av dieselslanger for tur- og retur, batteri samt kjøling. Det er den enkleste måten å sjekke at alt er tett på. Og at motoren starter…
  • Søk råd hos en motorkyndig person som kan foreta inspeksjoner og korrigere deg etter hvert som arbeidet skrider fram.
  • Gjør deg ferdig med en ting av gangen. Ta mange bilder og før en logg.
  • Ting du trodde du skulle huske, glemmer du fort. Har du to motorer, så begynn kun med én. Den andre motoren kan komme til å bli en god referanse.
  • Finner du tvilsomme ting, skift dem ut! Det er kanskje bare en gang i livet du har en motor på pall!

 

-------------------------------

Vinkjenner og hobbymekaniker

Å mate endene i Frognerkilen var ingenting for nylig pensjonerte Arne Kr. Steck (67) fra Ljan utenfor Oslo. Båtmann har han vært i 16 år, og de siste åtte er det en Fairline 31 som har vært arena for å dyrke våte drømmer. Etter henholdvis 25 år i restaurantfaget, med fagutdannelse som kokk fra Grand Hotel i bunnen, og deretter 25 år som vinimportør, gjorde han helomvending som pensjonist og satte på seg kjeledressen. –Jeg har mekket en del på båtene jeg har hatt, og lest en mengde litteratur. AD 41-motorene er veldig takknemlig å skru på. Det hele begynte med at jeg innså at det var steder det ikke var mulig å komme til for vedlikehold, i kombinasjon med at en litt dårlig magefølelse om at noe kunne gå skikkelig galt. Vi begynte med å måle kompresjonen og kunne slå fast at det var i orden, men det var mye kosmetisk som kunne gjøres foruten å få orden på kjølingen. Og etter hvert som jeg kom i gang og så hvor lekkert det ble, følte jeg at jeg virkelig fikk lønn for strevet, sier Arne Kr. Steck.