utgave nr 4 1989
Skibsplast 560 VS
RASK SETESDØL
Av Hans Due
Skibsplast på Evje har funnet sin form. Båtene er ikke til å ta feil av. Ei heller nyskapningen 560 VS, som har Roald Skibsruds karakteristiske design. Denne 18-foteren er den første modellen verftet leverer med innenbordsmotor og drev som standard.
Skibsplast lager båter fra 14 til 22 fot, og innenfor dette området akter de å holde seg. 14-foteren er en klassiker fra begynnelsen av 70-tallet. Nyskapningen 560 VS' oppgave er å møte de økende kravene fra eksportmarkedet om små hurtiggående båter med innebordsmotor og drev. I så måte har verftet lykkes med den nye båten, en rask daycruiser som to personer til nød kan overnatte i. Først og fremst er det satset på mye ute-/solplass.
MINILUGAR
Minilugaren forut er kun et krypinn for overnatting. Her er knapt nok sittehøyde, og to personer kan til nød få liggeplass. Under putene er det et lite stuerom. Køyearrangementet har tredelt pute. Ved inngangen er det en liten fordypning som kan "tettes" med en vridbart lokk.
Skrogsidene er dekket med korthåret polstring, noe vi ikke synes særlig om i båt, mens taket er trukket med skai. En stor luke i sotfarget plexiglass fører opp til dekk. På skottet mot førerplassen er en liten lampe. Minilugaren er skilt fra uteplassen med en låsbar skyvedør i sotfarget glass.
UTEPLASS
Sittearrangementet ute består av en L-sofa og to enkelt-stoler, hvorav den ene er vridbar, mens førerstolen er justerbar i lengderetningen. Det hadde vært en fordel om også førerstolen var dreibar slik at den kunne brukes sosialt. Begge stolene er montert oppå en kasse, hvorav den ene har et stuerom.
Skibsplast er blant flere sørlandske båt-produsenter som kjøper stoler og puter av samme leverandør. Setenes fasong synes vi er vellykket. Man sitter behagelig, har god støtte både i ryggen og i siden. Skaistoffet er lett å holde rent, og tåler en regnskur eller to.
Den delen av ryggen i L-sofaen som går mot babord side kan vippes ned, og i ryggen er det montert inn vask og ettbluss kokeapparat. Det er trykkvann ombord til den ene springen som er montert på vasken. Vanntanken rommer bare 15 liter, så vannforrådet rekker vel bare til kaffe og oppvask.
Under sofabenken på samme sted er det et stuerom hvor det lille cocktailbordet er stuet vekk. Søylen til bordet ligger i ett av to langsgående stuerommene bak førersetet på styrbord side. Her er det også plass til vannski, fendere og båtshake m.m.
Under hjørendelen av L-sofaen er det rom for batteriet, som er plassert oppi en plastkasse og klamret fast med et bånd. Plastkassen og batteriet kunne gjerne vært festet noe bedre. Under sofabenken som går på tvers akterut, ligger drivstofftanken. Fra motorrommet og ut til drivstofftanken går en dyse for halongass i tilfelle brann. Mot styrbord side under benken er et lite stuerom til. Der er den manuelle lensepumpen montert på skottet.
Hele uteplassen er innvendig kledd med tepper og skai, og det ligger et løst teppe på dørken. Man bør være ren på føttene når man går ombord, ellers blir det mye vasking. Særlig velegent for hobbyfiske er ikke denne uteplassen.Men det er da heller ikke meningen.
På motorromslokket helt akterut er det en stor solseng.
MOTORROM
Solsengen/motorromsluken er hengslet i bakkant og utstyrt med gassdempere slik at det er enkelt å løfte luken og å få den til å stå åpen. Øverst på skottet mot sofaen er det tre bøyler hvor kalesjen henger.
Skibsplast har vært generøs med motorromsplassen. For en mekaniker må dette være en drøm, men i en 18 fots båt er det litt råflott. Det kunne med fordel vært montert et stuerom på hver side av motoren. Gjerne i form av bokser som kan løsnes ved et enkelt håndgrep og løftes ut. Motorrommet er ryddig og skikkelig ventilert. Kabler og rør ordentlig oppklamret.
SKROG/DEKK
Badeplattformen akterut er opphøyet på midten. Den midterste delen kan vippes opp for inspeksjon av propell og drev. På babord side er bade/redningsleider, og i forkant av denne et gripehåndtak for problemfri adkomst fra vannet.
Skroget er konstruert av Roald Skibsrud, og det er brukt samme lest som for de øvrige båtene i Skibsplast-registeret. Båtene har mye bæring akterut, men er forholdsvis spisse foran. Dette gjør at de får en myk og behagelig gange i sjøen, nesten på grensen til å overplane. Trimming av drevet gir ikke store
utslag.
Dollbordet har antisklibelegg helt fram til baugen. Mot uteplassen er det esing i treverk. Dette er et sted hvor det blir mye tråkk i en så liten båt. Derfor synes vi det er lurt med denne løsningen. Det er lettere å pusse og slipe på en trelist enn gelcoat.
Dekket har håndrekke, og i tillegg er det pulpit som er litt mer enn en snublerekke. Hvis man har kalesjen oppe, er det griperem på denne også. Kalesjen har forøvrig den nye patenten der man trer enden inn i et spor i aluminiumsrammen i frontruten. En liten flik sitter igjen i sporet når man drar opp glidelåsen foran. Så slipper man knappene. Helt foran er det et innstøpt fotbrett. I forkant av dette fotbrettet er ett kryssholt, forøvrig det eneste foran på båten. Vi ville foretrukket to kryssholt, plassert slik at man ikke kunne snuble i, eller tråkke på dem. Vi kunne også tenkt oss en liten ankerboks forut. Akterut er det ett kryssholt på hver side.
Plastarbeidet er pent og ordentlig. Finishen god, og stylingen overrasker ingen. Den er Skibsplasts.
FØRERPLASS/KJØREEGENSKAPER
Du har god oversikt over instrumenter og betjeningsorganer fra førerplass. Frontruten som er utstyrt med vindusvisker, er så høy at du sitter lunt når du kjører. Sikten er god. Båten er utstyrt med kabelstyring. Styringen er lett og uproblematisk.
Båten kommer raskt opp i plan, og gangen er myk for en 18 fots båt å være. I kjappe unnamanøvrer "lugger" det litt, men dette er svært avhengig av trimvinkelen på drevet. Manøvreringen er meget god. Vår testbåt var utstyrt med Volvo Pentas singelprop-drev, og vi hadde overhodet ikke problemer med manøvreringen akterover. Toppfarten på vår testbåt var 32,5 knop med en Volvo 131-bensinmotor på 120 hk., ca. 80 lt. bensin på tanken og to voksne menn ombord. Skibsplast anbefaler motorer fra 130 hk. til 175 hk., men skal prøve en båt med en Volvo Penta 205, den nye V-sekseren på 205 hk.
DATA:
Lengde:560 cm.
Bredde:220 cm.
Høyde:170 cm
Vekt m/130 hk.motor:950 kg.
Anbefalt motor:Fra 130 hk-175 hk
Ca.pris:fra 167.000 kroner.
OmdreiningerFart i knopStøy i dba
500032,588,5
470029,986,9
440026,785,6
410025,084,0
380022,381,6
350020,580,2
320016,379,9
290011,379,8
2600 9,678,8
2300 7,277,4
2000 7,076,9